Uppgifter från The New York Times avslöjar att robotaxi bilarna från GM ägda Cruise är inte alls så självkörande som de vid första anblicken gör sken av.
Enligt tidningen kostar robotaxi bilarna 150 till 200 tusen dollar styck, fast då får man komma ihåg att sensorerna och styrdatorn monteras för hand i låga serier. Cruise har byggt 400 robotaxi-bilar hittills.
Bilarna har ingen förare bakom ratten, istället är det en självkörande mjukvara som skannar av omgivningarna med lidar och styr bilen genom trafiken. Om mjukvaran inte klarar av att hantera situationen kan den kontakta mänskliga fjärroperatörer och be om hjälp. Cruise har enorma supportcenter med mänskliga förare som hjälper robotaxi-bilarna på distans, fjärrstyr dem förbi oförutsedda hinder de inte klarar av på egen hand.
Artikeln avslöjar att Cruise har 600 personer som hjälper bilarna. Det blir en och en halv människa per bil! Och att de behöver ingripa och hjälpa till var fjärde till åttonde kilometer.
Istället för en förare bakom ratten behövs det en och en halv som fjärrstyr på distans. Bilarna ger sken av att vara självkörande – men i verkligheten måste de ständigt övervakas av människor och ingripa både en och två gånger varje mil för att undvika olyckor.
Som jämförelse kunde Tesla FSD Beta version 11.4.4 i genomsnitt köra 19 kilometer innan förare behövde ingripa. Den siffran har dock nu tillfälligt(?) rasat till 6 kilometer med den allra senaste 11.4.7 mjukvaran.
Cruises synbara överlägsenhet verkar därför mest vara en synvilla. Ett slags magiskt trick, att istället för en förare bakom ratten behöver de en och en halv för att övervaka bilarna på distans. Avståndet bilarna klarar köra på egen hand innan människa måste ingripa är på jämförbar nivå för båda teknologierna. Enda skillnaden är var människan sitter.
För en djupare genomgång av teknologin läs vår artikel Så fungerar självkörande bilar