LEDARE
Tesla Club Sweden är en svensk bilklubb som är helt oberoende företaget Tesla. Precis som det finns bilklubbar för Audi, BMW, Citroën med flera bilmärken som samlar deras respektive entusiaster har vi drivit klubben i tio år nu för våra medlemmar. Vi har för närvarande strax över sex tusen medlemmar som äger en bil av märket Tesla (plus hundratals som äger elbilar av andra märken, vi är öppna för alla elbilsentusiaster).
Vi har följt konflikten mellan fackföreningen IF Metall och Teslas svenska dotterbolag TM Sweden AB med stort intresse. Det förekommer ett brett spektrum av åsikter om det mesta bland våra medlemmar, så även runt konflikten. Därför handlar inte denna artikel om att ta ställning eller “välja sida”. Jag vill istället belysa en sak och protestera mot en annan.
En utbredd strejk på Teslas verkstäder skulle drabba oss som äger en bil av märket Tesla extra hårt. Hårdare än en liknande händelse skulle drabbat ägare av andra bilmärken. Om strejken till exempel skulle gällt en verkstadskedja som servar säg Volvobilar kan Volvoägare vända sig till andra ackrediterade verkstäder. Vi som har en bil av märket Tesla har inte samma möjlighet. Det finns endast de åtta verkstäderna i Sverige som Tesla driver som vi kan vända oss till för att laga fel på våra bilar. Det finns inga andra godkända märkesverkstäder i Sverige som kan laga Tesla bilar med bibehållen garanti.
Men denna artikel handlar inte om den konfliktåtgärden. När två parter på arbetsmarknaden hamnar i konflikt med varandra kan det tyvärr hända att tredje man hamnar i kläm. “Collateral damage” som det heter, det blev vi 50 tusen svenskar som äger en bil av märket Tesla. Många av våra medlemmar har förståelse för det.
I flera intervjuer har IF Metall pratat om hur företaget Tesla “överträtt alla gränser” i konflikten. Men tyvärr har även fackföreningen själv gjort det.
När IF Metall den tredje november införde blockad på bilplåtverkstadskedjan Werksta struntade de helt i att rikta stridsåtgärden mot endast motparten. De förbjöd nämligen reparationer inte enbart på bilar från TM Sweden AB – utan på alla bilar av märket Tesla.
För att citera IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä: “Vi har sagt: Ni får laga alla andra bilar, men inte Teslor.”
En åtgärd riktad mot företaget Tesla skulle vi haft förståelse för. IF Metall har ju en pågående konflikt mot dem som de vill eskalera. Men mig veterligen har facket inte en konflikt mot oss vanliga svenskar som råkat köpa en bil av märket Tesla.
Om jag får en buckla på min Tesla vänder jag mig till en karossverkstad som Werksta för att åtgärda skadan. Företaget Tesla är över huvud taget inte inblandat i den reparationen, endast jag som privatperson och möjligtvis mitt försäkringsbolag. Vi protesterar därför mot att bli indragna i fackets konflikt mot biltillverkaren Tesla.
Privatpersoners bilar sitter nu utan åtgärd i Werkstas verkstäder som ett slags gisslan i konflikten. Bilar som inte ägs av företaget Tesla och vars reparation Tesla inte är involverade i. Att de bilar nu inte blir lagade påverkar över huvud taget inte företaget Tesla – för de är inte ens inblandade i processen.
Aldrig under löntagarorganisationers över hundraåriga historia i Sverige har en fackförening mig veterligen riktat en stridsåtgärd inte mot ett företag utan direkt mot dess kunder. Under Toys’R’Us konflikten infördes det flera blockader mot leksaksföretaget – men inte en enda riktad mot barnen som lekte med leksaker inköpta där.
Om IF Metall istället för “ni får laga alla andra bilar, men inte Teslor” till Werksta skulle sagt “ni får laga alla andra bilar men inte dem Tesla skickar för reparation” skulle vi inte protesterat. Då är åtgärden riktad mot företaget Tesla. Men nu är det en stridsåtgärd som inte är riktad mot motparten utan mot oskyldig tredje part. Är detta ens lagligt?!
Om vi jämför med till exempel hamnblockaden: den är helt korrekt riktad mot lossning av bilar som ska till TM Sweden AB – inte mot familjer som ska åka på bilsemester med sina Teslor.
Många av våra medlemmar känner sig straffade, utpekade och stigmatiserade av Werksta blockaden. Vad har de gjort för fel som åkallat IF Metalls vrede? Klickat på köp-knappen på en sajt som säljer bilar? Handen på hjärtat: när du senast beställde en vara online, kollade du upp om bolaget bakom sajten hade kollektivavtal? Det går förresten inte ens att ta reda på det. Det finns inga “Svanen-märkningar” eller någon lista där man enkelt skulle kunna kolla upp sånt.
Vi har förståelse för det IF Metall försöker uppnå med Tesla. Såklart. Jag skulle gissa att majoriteten av våra medlemmar är själva medlemmar i någon fackförening, jag vet att vissa till och med är fackligt aktiva. Det vi protesterar mot är likhetstecknet facket verkar sätta mellan företaget Tesla och dess kunder.
Som när IF Metalls gamla ordförande Stefan Löfven går ut och deklarerar att han nu vägrar åka i taxibil av märket Tesla. Hans bojkott påverkar över huvud taget inte företaget Tesla, de har ju redan fått betalt för bilen när de sålde den – endast stackars taxichauffören för att han… ja, vad då? Valt fel arbetsverktyg? Innan facket kom med sitt strejkvarsel var de flesta svenskar nog helt omedvetna om att Tesla saknat kollektivavtal.
På IF Metalls hemsida ber de oss kunder som drabbas av konflikten att “besvikelsen bör riktas mot arbetsgivaren som inte ställer upp på grundläggande spelregler på den svenska arbetsmarknaden”. Ja, många av våra medlemmar är besvikna på Tesla – men även besvikna på facket som riktar sina konfliktåtgärder inte enbart mot företaget Tesla utan även direkt mot oss kunder.
Och för att vara övertydlig, en sista gång: jag pratar här inte om indirekt “collateral damage” när facket försvårar för Tesla att bedriva sin verksamhet – utan när facket sätter in stridsåtgärder som inte ens berör företaget Tesla, utan endast vanliga privatpersoner, våra medlemmar.
Jag har full förståelse för IF Metalls stridsåtgärder mot företaget Tesla. De har full rätt att införa dem. Men när IF Metall angriper inte företaget Tesla utan går direkt på dess kunder, mina medlemmar, måste jag stå upp och protestera.
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Uppdatering 2023-11-10: Två viktiga saker har hänt det senaste dygnet:
Vi har fått svar från IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä. Till skillnad från vissa kommentatörer på sociala medier som aktivt ville missförstå våra synpunkter uppvisade han åtminstone en gnutta förståelse för dem. I ett mejl till oss skrev han bland annat: “Det är så klart tråkigt när Teslas kunder drabbas av strejken. Vi har en konflikt med Tesla, inte med alla miljömedvetna svenskar som kör Teslabilar. IF Metall försöker lägga våra varsel för att i möjligaste mån undvika att kunderna drabbas oproportionerligt hårt. Till exempel får visst arbete utföras på fordon som annars skulle riskera att ta permanent skada.”
Vår protest och hans respons tappade dock tyvärr snabbt relevans nu när ännu en oskyldig tredje part blivit drabbad av konflikten: själva verkstadskedjan Werksta, som i går kväll plockats bort från Teslas lista över godkända karossverkstäder.
Pingback: Kritik mot Teslastrejken: ”Privata bilar blir gisslan” | Carup.se
Pingback: Marcus: “Min Tesla hålls gisslan av IF Metall” – Tesla Club Sweden
Pingback: IF Metall lättar tillfälligt på sitt varsel – Tesla Club Sweden