Tesla Model S och X nya interiör har skapat mycket uppståndelse. Många hade synpunkter på nya ratten, som mest liknar styrspaken i flygplan. Dessutom hade Tesla avskaffat spakarna man brukar hitta på rattstången: blinkers och växelspak.
Men hur ska vi klara oss utan växelspak?!
Elon Musk förklarade det i en tweet: “Bilen gissar körriktning baserat på vilka hinder den ser, sammanhang och navigeringskarta. Du kan överrida det på pekskärmen.” Han tyckte dessutom att “har du kört utan att använda en PRND-spak i några dagar blir det sen väldigt irriterande att gå tillbaka och behöva använda en!”
Så hur kan Tesla ta bort växelspaken – en attiralj så intimt förknippad med bilar?
Till att börja med har Teslas bilar idag ingen växelspak. Teslas bilar har ingen växellåda. Man behöver inte hålla på att växla konstant var femte sekund som de gör i alla Fast & Furious filmer (de filmerna ser ganska löjliga ut för oss elbilister). Elbilar har ingen växellåda med olika utväxlingar, det finns inget behov av en mekanisk spak som flyttar runt på kugghjul.
“Växelspaken” är snarare en “rotationsriktningsspak”. Man väljer om elmotorn ska snurra framåt eller bakåt. R eller D. Det är i stort sett allt. Även “backväxeln” är ingen mekanisk växel som läggs i, bara att motorn börjar snurra baklänges.
Man använder spaken endast när bilen står still. I Tesla Model 3 har de dock lagt till ett användningsområde till till spaken som man använder när man kör: att slå på och av autopiloten. Vilket egentligen inte har något över huvud taget med växling att göra. Det kunde man göra för att spaken är inte i förbindelse med någon mekanisk växellåda, det är bara en elektronisk switch.
Flera andra elbilar har redan gjort sig av med växelspaken och ersatt den med knappar. Ska man elektroniskt välja rotationsriktning på elmotorn behöver man inte ha någon mekanisk spak.
När man inte längre växlar mellan olika växlar använder man växelspaken endast en gång, när bilen har stått still och nu ska börja rulla. Då väljer man om den ska börja rulla framåt eller bakåt. När bilen väl har börjat rulla behöver man över huvud taget inte pilla på “växelspaken” i en elbil förrän nästa gång man har stannat.
I över 90% av fallen kommer man dessutom åka framåt, välja D “växeln” (motorn ska rulla framåt). Det är egentligen väldigt sällan man backar en bil. Skulle Tesla avskaffat “växel”spaken och satt dit en “R-knapp” man ska trycka på innan man behöver backa skulle det varit fullt tillräckligt.
Men de gick ett steg längre.
Bilarna kommer själv inse när du vill att bilen ska backa. De där få procenten av gångerna du inte vill åka framåt utan faktiskt bakåt.
Om vi börjar med det absolut enklaste fallet, du står i garagen och du har garageväggen framför dig. Då är det självklart att du inte vill köra genom väggen som är 57 centimeter framför bilen (ja Tesla skriver ut på centimetern när hur långt framför bilen hindret ligger) utan att du vill backa ut istället. De främre sensorerna detekterar väggen, de bakre ser att det finns plats bakom bilen att backa, ja då är det ganska så självklart att du kommer att backa. Behöver du verkligen dra i en spak för att välja det självklara då?
Men om man har stannat för rött ljus då och det finns en bil framför dig? Kommer du börja backa när lamporna slår om till grönt sen? Nej, av två anledningar: dels ser då bilen att det inte är en vägg framför den utan en annan bil (både kamerorna och radarn ser skillnad på bil och vägg) och dessutom vet bilens GPS att du inte är i nån garage eller P-plats utan på en gata! Som Elon Musk sa: “Bilen gissar körriktning baserat på vilka hinder den ser, sammanhang och navigeringskarta.” Bilens kameror har ju till och med sett rödljuset du stannade för!
Men när du ska fickparkera då? Till att börja med klarar bilen av sånt galant själv. Men vill du ändå göra det för hand kommer bilen veta i vilken fas av fickparkeringen du befinner dig i precis som den klarar välja framåt/bakåt när den själv parkerar automatiskt.
Skulle automatiken alltid välja D växeln skulle den redan då ha över 90% träffsäkerhet. Det Tesla nu har gjort är att lära bilen känna igen de få situationer den faktiskt inte ska framåt utan lägga i R växeln.
Tesla kunde lära bilarna göra rätt genom att använda dig, du som sitter bakom ratten och kör som läromästare. Teslas autopilot är ju alltid i gång – även när den inte kör utan bilen körs manuellt. Då tittar den på bilens omgivningar, beslutar hur den skulle gjort om den körde – och jämför det sedan med hur människan reagerade i samma situation!
Teslas bilar har redan kört “AI-växelspaken” i sina datorer. Gissat vilken växel de skulle ha valt i miljarder olika verkliga situationer. Sedan kunde de enkelt jämföra mot “facit”, vad människan bakom ratten själv valde. Att på så sätt kunna testa nya mjukvaror på ett trafiksäkert sätt och enkelt se om de beter sig rätt är en otrolig styrka Teslas bilar och företagets mjukvaruutvecklare har. När det är dags att släppa de första nya Tesla Model S och X utan “växel”spak har deras mjukvara redan testats i hundratusentals bilar i miljarder olika verkliga situationer!
Därför kan vi vara ganska så säkra på att det kommer gå bra. Bilarna kommer inte välja “fel växel” när man kör – för elbilar har ju inga växlar! De kommer heller inte komma på dumma idéer som att plötsligt lägga in backen medan man kör på motorvägen. Däremot kommer de gissa ganska bra om du vill åka iväg framåt eller bakåt efter att du hade stannat någonstans. Ungefär som en passagerare som tittar på dig när du kör kan gissa om du kommer lägga i fram- eller backväxeln härnäst.
Visst kommer det finnas udda situationer då bilen antingen väljer fel eller inte kan avgöra åt vilket håll du vill börja rulla. För de få gångerna kommer du komma behöva sträcka dig fram till mittskärmen och trycka på D eller R på skärmen.
D eller R. Framåt eller bakåt. Behöver vi verkligen en stor bumsig spak för att välja det när det oftast är så självklart vart vi vill? Det är inte 1900-talet längre med mekaniska växellådor man ständigt behövde brottas med.
Frågan är snarare varför Tesla behöll denna arkaiska spak så länge?