Tesla Model S och X nya interiör har skapat mycket uppståndelse. Många hade synpunkter på nya ratten, som mest liknar styrspaken i flygplan. Dessutom hade Tesla avskaffat spakarna man brukar hitta på rattstången: blinkers och växelspak.
Men hur ska vi klara oss utan växelspak?!
Elon Musk förklarade det i en tweet: “Bilen gissar körriktning baserat på vilka hinder den ser, sammanhang och navigeringskarta. Du kan överrida det på pekskärmen.” Han tyckte dessutom att “har du kört utan att använda en PRND-spak i några dagar blir det sen väldigt irriterande att gå tillbaka och behöva använda en!”
Så hur kan Tesla ta bort växelspaken – en attiralj så intimt förknippad med bilar?
Till att börja med har Teslas bilar idag ingen växelspak. Teslas bilar har ingen växellåda. Man behöver inte hålla på att växla konstant var femte sekund som de gör i alla Fast & Furious filmer (de filmerna ser ganska löjliga ut för oss elbilister). Elbilar har ingen växellåda med olika utväxlingar, det finns inget behov av en mekanisk spak som flyttar runt på kugghjul.
“Växelspaken” är snarare en “rotationsriktningsspak”. Man väljer om elmotorn ska snurra framåt eller bakåt. R eller D. Det är i stort sett allt. Även “backväxeln” är ingen mekanisk växel som läggs i, bara att motorn börjar snurra baklänges.
Man använder spaken endast när bilen står still. I Tesla Model 3 har de dock lagt till ett användningsområde till till spaken som man använder när man kör: att slå på och av autopiloten. Vilket egentligen inte har något över huvud taget med växling att göra. Det kunde man göra för att spaken är inte i förbindelse med någon mekanisk växellåda, det är bara en elektronisk switch.
Flera andra elbilar har redan gjort sig av med växelspaken och ersatt den med knappar. Ska man elektroniskt välja rotationsriktning på elmotorn behöver man inte ha någon mekanisk spak.
När man inte längre växlar mellan olika växlar använder man växelspaken endast en gång, när bilen har stått still och nu ska börja rulla. Då väljer man om den ska börja rulla framåt eller bakåt. När bilen väl har börjat rulla behöver man över huvud taget inte pilla på “växelspaken” i en elbil förrän nästa gång man har stannat.
I över 90% av fallen kommer man dessutom åka framåt, välja D “växeln” (motorn ska rulla framåt). Det är egentligen väldigt sällan man backar en bil. Skulle Tesla avskaffat “växel”spaken och satt dit en “R-knapp” man ska trycka på innan man behöver backa skulle det varit fullt tillräckligt.
Men de gick ett steg längre.
Bilarna kommer själv inse när du vill att bilen ska backa. De där få procenten av gångerna du inte vill åka framåt utan faktiskt bakåt.
Om vi börjar med det absolut enklaste fallet, du står i garagen och du har garageväggen framför dig. Då är det självklart att du inte vill köra genom väggen som är 57 centimeter framför bilen (ja Tesla skriver ut på centimetern när hur långt framför bilen hindret ligger) utan att du vill backa ut istället. De främre sensorerna detekterar väggen, de bakre ser att det finns plats bakom bilen att backa, ja då är det ganska så självklart att du kommer att backa. Behöver du verkligen dra i en spak för att välja det självklara då?
Men om man har stannat för rött ljus då och det finns en bil framför dig? Kommer du börja backa när lamporna slår om till grönt sen? Nej, av två anledningar: dels ser då bilen att det inte är en vägg framför den utan en annan bil (både kamerorna och radarn ser skillnad på bil och vägg) och dessutom vet bilens GPS att du inte är i nån garage eller P-plats utan på en gata! Som Elon Musk sa: “Bilen gissar körriktning baserat på vilka hinder den ser, sammanhang och navigeringskarta.” Bilens kameror har ju till och med sett rödljuset du stannade för!
Men när du ska fickparkera då? Till att börja med klarar bilen av sånt galant själv. Men vill du ändå göra det för hand kommer bilen veta i vilken fas av fickparkeringen du befinner dig i precis som den klarar välja framåt/bakåt när den själv parkerar automatiskt.
Skulle automatiken alltid välja D växeln skulle den redan då ha över 90% träffsäkerhet. Det Tesla nu har gjort är att lära bilen känna igen de få situationer den faktiskt inte ska framåt utan lägga i R växeln.
Tesla kunde lära bilarna göra rätt genom att använda dig, du som sitter bakom ratten och kör som läromästare. Teslas autopilot är ju alltid i gång – även när den inte kör utan bilen körs manuellt. Då tittar den på bilens omgivningar, beslutar hur den skulle gjort om den körde – och jämför det sedan med hur människan reagerade i samma situation!
Teslas bilar har redan kört “AI-växelspaken” i sina datorer. Gissat vilken växel de skulle ha valt i miljarder olika verkliga situationer. Sedan kunde de enkelt jämföra mot “facit”, vad människan bakom ratten själv valde. Att på så sätt kunna testa nya mjukvaror på ett trafiksäkert sätt och enkelt se om de beter sig rätt är en otrolig styrka Teslas bilar och företagets mjukvaruutvecklare har. När det är dags att släppa de första nya Tesla Model S och X utan “växel”spak har deras mjukvara redan testats i hundratusentals bilar i miljarder olika verkliga situationer!
Därför kan vi vara ganska så säkra på att det kommer gå bra. Bilarna kommer inte välja “fel växel” när man kör – för elbilar har ju inga växlar! De kommer heller inte komma på dumma idéer som att plötsligt lägga in backen medan man kör på motorvägen. Däremot kommer de gissa ganska bra om du vill åka iväg framåt eller bakåt efter att du hade stannat någonstans. Ungefär som en passagerare som tittar på dig när du kör kan gissa om du kommer lägga i fram- eller backväxeln härnäst.
Visst kommer det finnas udda situationer då bilen antingen väljer fel eller inte kan avgöra åt vilket håll du vill börja rulla. För de få gångerna kommer du komma behöva sträcka dig fram till mittskärmen och trycka på D eller R på skärmen.
D eller R. Framåt eller bakåt. Behöver vi verkligen en stor bumsig spak för att välja det när det oftast är så självklart vart vi vill? Det är inte 1900-talet längre med mekaniska växellådor man ständigt behövde brottas med.
Frågan är snarare varför Tesla behöll denna arkaiska spak så länge?
Tre saker
1 “Överrida” snacka konstig översättning. Användagärna åsidosätt eller annat svenskt uttryck. 🙂
2 Toppen detta kan få folk att backa in på parkeringsplatsen istället för att köra in Ger et säkrare att lämna p-platsen
3 Jag saknar att växla 🙁
Det kanske bara är jag, men det händer att jag snabbt behöver få i backläget när jag ska köra ut på en större väg med begränsad sikt (typ bakom en stor snöhög) då jag kört fram för att få sikt. Lite jobbigt om det kommer en timmerbil och inte kunna backa ur den situationen.
Detta sagt så tror jag att att köra med en yoke och mer intelligens (i bilen) kommer att bli bra. Men om vi ska lära oss något från Boeing 737 MAX så är det att ny teknik kräver ordentligt med utbildning (och att tekniken fungerar). Det här kommer att bli ett annat sätt att köra bil på. I väntan på att FSD tar över.
Då kommer ju Elon fråga dig följande:
Går det snabbare att flytta en växelspak till backväxel, än att trycka på en knapp på displayen?
Jag kan få in backen på mindre än en sekund med handen på spaken. Att trycka på en knapp på en skärm tar en evig tid (i detta sammanhang) för mig.
Men som sagt, just den här typen av situationer är det kanske bara jag som råkar ut för.
Nej, jag delar helt detta. Älskar touch för kartor och annat, men det går mycket snabbare med spakar/knappar direkt vid ratten när man vill ha gjort något snabbt.
Jag kan vara förstå ditt påstående om jag utgår från att det ligger en del erfarenhet bakom.
Den dagen du har lite erfarenhet av att nudda displayen för att lägga i backen så har jag svårt att se att det går långsammare.
Jag tror som du säger att det blir bra, när man väl lärt sig.
Men jag tror nog det är snabbare med spak än med skärm. Jag har tittat på många timmar FSD beta videor, och även de som haft skärm länge har svårt hitta rätt.
För min egen del ska jag först hitta mina läsglasögon, fälla upp läsglasögonen, ta på mig dem, hitta skärmen, ….
Om det är svårt att hitta rätt snabbt så har tillverkaren inte skapat ett bra gränssnitt. Att växla en automat med digitala knappar på en display förutsätter jag innebär stora blaffiga knappar som inte går att missa ens om man skelar.
Växla och kolla på vägen och trafiken är lätt. 100% träffsäkerhet.
Göra detsamma på en skärm? Då är jag död på ett par veckor.
Inte nödvändigtvis.
Om de har en knapp i mjukvaran i mitten av displayen som är superliten så blir det klart svårare. Det gör å andra sidan minimal skillnad om knappen är stor och placerad nära en hörna så att man kan lära sig hitta rätt med muskelminnet. Undantaget är om man på förhand bestämt sig att vara bångstyrig och bakåtsträvande…
Nej, det kan ta lite längre tid innan jag kör ihjäl mig än så, om den är bra gjord.
Vad du glömmer är att man inte vet om det är fram eller bakåt den valt, om den väljer bakåt i detta fall, du trycker på knappen utan att titta… du körde precis ihjäl dig. RIP.
Jag har kört tesla ett tag och är extremt framåtlutad gällande teknik och nya idéer. Både i mitt yrke och privat.
Oavsett hur man ställer sig till nya idéer så är en spak eller knapp med feedback betydligt mer tillförlitlig än touchknapp i en panel.
Man kan ju ha två knappar en bra bit ifrån varandra, en för körning framåt och en för bakåt. Ditt påstående vore helt klart korrekt om det endast vore möjligt att ha en knapp för att byta körriktning.
Vilket gör det ännu svårare att träffa rätt…
…om man vore en T-rex.
…eller en människa med ögonen på vägen.
Vart tittar du när du byter radiokanal, startar stolsvärmen, defrostern, eller riktar om fläkten? Kan det kanske vara så att du slänger en blick på reglagen då?
Radio: på ratten
Riktar fläkt: på vägen
Defroster: när jag står stilla (9/10 gånger innan i appen)
Stolsvärmen sätter jag på när jag inte har något annat moment framför mig, ibland får jag trycka flera gånger, det är okej eftersom det inte är kritiskt, det är inte som att jag ändrar körriktning med den.
Självklart kommer bilen gissa rätt till över 90% av gångerna, men jag tror de gångerna den gissar fel kommer man bara sucka och tycka det är dåligt.
Tex nu när vi har snö så får jag ofta snö framme vid fronten och när jag nu börjar köra så piper bilen som en galning för den tror jag håller på att köra in i något som inte finns.
Sådana fall kommer man bara tycka att det är värdelöst.
Självklart kan man ta bort snön eller trycka på skärmen. Men hur jobbigt är det egentligen att dra i en spak?
Hur jobbigt är det egentligen att veva?
https://www.olssonparts.com/se/sv/reservdelar/elsystem/startmotor/startmotorkomponenter/startvev/180890/180890
Ganska dåligt exempel IMO då startmotorn inte försöker GISSA när den ska starta utan du måste själv initiera det. Det är ju just gissnings-elementet som är det som ifrågasätts
Det var meningen att vara lite skämtsamt men i min Tesla så finns ingen startmotor. Jag har inte heller någon nyckel eller knapp för att “starta” bilen. Jag tänker aldrig på att jag startar den. Min bil gissar när jag vill sätta mig i bilen och hur mycket den ska öppna dörren för mig. Sedan sätter jag mig, trycker på bromsen och lägger i D med spaken. Då stängs dörren och rotationsriktning för framåt slås på. I kommande Teslor så kommer även spaken för driftläge försvinna likt startmotor, vev, nyckel, handtag, avgasrör m.m.
Jag kanske inte skrev så tydligt 🙂
Det jag menade var att nu när det råkar ligga snö på sensorerena framme (tex för det har snöat mycket eller man kört för nära en snöhög så det fastnat snö.
Då tror bilen att något är framme för den skriker att kör inte fram för då smäller det.
När ai:n då ska automatiskt ska välja om jag ska köra fram eller bak kommer den ju börja backa och i det här fallet blir det fel och man kommer bara tycka att det är dåligt.
Jag ska inte behöva ha en helt ren bil bara för att den ska förstå om man kan köra framåt eller bakåt
Ja.. vi får väl se hur bra det blir. Som Teslaförare får man vara inställd på att vara försökskanin.
Det som oroar mig är att den automatik som finns i min model 3 fungerar si så där.
Sämst är torkarautomatiken, som i mörker är helt oanvändbart och lösningen med att släppa ögon på vägen och fippla på skärmen är trafikfarlig.
Helljusautomatiken fungerar väl hyfsat på vägar utan mittenräcken. Här finns som väl är fortfarande en spak för att korrigera när bilen gör fel.
I S/X-fallet så behöver du inte pilla på skärmen för att sköta torkare/helljus, det är knappar på ratten istället för spak. Så _troligen_ behöver man inte släppa ögonen från vägen utan bara trycka på knapparna på ratten i det läget.
I övrigt håller jag helt med dig om allt, speciellt torkarautomatiken som jag tycker är totalt värdelös sedan de skiftade till att låta den styras av vad kameran ser.
Min första S hade en gammal hederlig regnsensor som fungerade absolut klockrent under dygnets alla timmar. Även helljusautomatiken var otroligt mycket bättre på min förra S (mobile eye-teknik).
Eftersom Tesla EJ fått ordning på AI kring helljus och regnsensorn på 8 år, så litar jag inte för 5 öre på att nån AI ska lista ut om jag ska köra frammåt eller bakåt. Logiken för att köra frammåt eller bakåt duger inte om den fungerar till 99%, 99,9% eller 99,99%. Den måste fungera till 100%.
Människor är inte 100%. Kolla bara hur många som råkat backa in i en stolpe eller kört framåt när de tänkte backa.
Då har man sig själv att skylla. Vem ska man skylla på när bilen kör fel? Tesla kommer inte ta ansvaret iaf!
Kan det verkligen stämma att 90% av gångerna man använder spaken väljer ”D”? Man rör ju spaken bara i samband med parkering eller ”take off” från parkering.
Jag skulle säga att i nästan 50% av fallen lägger man i P om man inte bara stannar och öppnar dörren vilket jag inte tror så många gör.
Jag brukar inte lägga i P längre. Görs ju automatiskt.
Tippar på att det är 90% från stillastående som syftas. Exemplet med trafikljusen tas ju upp artikeln.
Kan bli intressant, tror inte man vet hur jobbigt det är att dra i spaken förens man blir av med den 🙂
Känns väldigt dumt att inte själv kunna avgöra om man skall köra bakåt, framåt eller kunna signalera att man vill byta körfält om man hamnar bakom en söndagsbilist.
Att använda knappar (dedikerade) på ratten för att signalera höger vänster färd kan jag acceptera. men huvudinställningen är att det skall gå att overida manuellt. Annars är man fast. Så länge man inte har tillstånd att framföra automatiserade fordon så måste det finnas möjlighet för en förare som har fullt ansvar. (tesla har sagt att de tar inget ansvar). Att gå in i menyn och leta reda på frambakåt alternativet är alldeles för långsamt.
Det känns som en logik vurpa. varför har man ratt om man inte skall köra själv? Det är långt från alla som betalar det hutlösa överpriset för att den skall känna igen stoppljus.
Utan att ha sett UI-t för det hela så låter väl rimligt att när man bromsar till stillastående presenteras man med en större färdriktningsknapp på skärmen?
Inga rykten om att automagisk växling ska komma även till befintliga bilar ?
Varför inte skrota konceptet med att “växla” helt och hållet? Känns förlegat i elbilar. Varför inte bara: Höger pedal = Kör framåt. Vänster pedal, om bilen rullar framåt = Bromsa. Vänster pedal, om bilen står stilla = Kör bakåt.
Så där spontant så gillar jag faktiskt den idéen.
Lite som i dataspel 🙂
Exakt! …och varför inte?
Hur bromsar man när man vill sluta backa? För många år sen körde jag en gaffeltruck utan växelspak. Det fanns två pedaler som i en bil, gas och broms. Men gaspedalen var en stor ungefär kvadratisk sak. Den kunde vinklas lite höger/vänster. När man (om jag minns rätt) trampade på högra delen gick trucken framåt, ville man backa fick man gasa på vänstra halvan.
Jag tänker mig att man kanske inte behöver kunna “bromsa” när man backar, i den hastigheten borde det räcka med att bilen stannar när man släpper upp pedalen helt. Men om det inte är så så borde det ju kunna fungera på motsatt vis, alltså att högra pedalen fungerar som broms när bilen rullar bakåt.
Då måste man “lära av” sig att pedalen till vä om acc-pedalen är broms…
T-Ford modellen?
Tror att jag kanske kan vänja mig vid den nya Yoke-ratten, men kommer inte att vilja ha en bil där man inte snabbt kan växla mellan att köra framåt och att backa.
Vi bor på landet strax utanför storstaden, vid ett ställe som för många decennier sedan var främst sommarställe vid havet, men som sedan de senaste 30-40 åren är i princip endast villaområde för åretruntboende. Trots att villorna är rätt dyra och stora, så är vägarna fortfarande små, och trånga. Bitvis får bilar bara plats att köra i en riktning åt gången på vissa partier. Kör man lite för långt, och man råkar se en bil som kommer från andra hållet med företräde, så måste man snabbt och smidigt kunna lägga i backen och flytta på sig så att bilen från andra hållet lätt kan passera.
Nog för att AI blir bättre och bättre, men högst tveksam till om nya MS/MX kommer fixa det. Tror det först den dagen jag fått testat, men fram tills dess är jag extremt skeptisk till att den skall klara sådana avancerade och komplexa körbeteenden. Kanske om 8 år när vi har full FSD/självkörning på Level 4/5, men inte innan.
Fungerar det som det skall har ju bilen redan bytt färdriktning i samma ögonblick du stannat den och är det felaktigt får du trycka på D- eller R-knappen som poppar upp på skärmen på motsvarande sätt som när du ges möjlighet att göra en autoparkering efter att ha lagt i backen idag. Jag har varken provat eller sett något gränssnitt men jag har svårt att se det som nödvändigtvis en försämring.
För sådana här snabba lägen så vill jag just inte vara beroende av touchskärm. Går så oerhört mycket snabbare och smidigare med rattspak.
Tvärt om; retar mig på vår M3:a med dess kassa regnsensorautomatik att det inte finns en manuell spak för vindrutetorkare. Inte i närheten lika enkelt och snabbt att ställa om på touchskärmen som på Model S/X, och andra bilar men torkarspak.
Den tionde percentilen hälsar på: https://uploads.disquscdn.com/images/e64bd2aa5bff28471bf07f76ff1ced6586fe63176df4651f8c2af43184ff00e9.jpg
Från företaget som försökt skapa AI-baserad torkarstyrning och autopilot sedan 2015. Tror det när jag ser det 😉 Men kudos för att utmana konventioner.
Och när jag vill justera min position i P-rutan en decimeter sidledes genom att backa halvt ut ur rutan och sen köra in igen? Kommer bilen förstå det? Tveksamt.
Pingback: Tesla Model 3 Highland – Tesla Club Sweden