I natt höjde Tesla priset på sina Superchargers från i genomsnitt 2.90 kronor per kWh till 3.62 kronor.
Nej, det är inte kul med prishöjningar.
Fast samtidigt vet vi ju att Tesla har accelererat utbyggnaden av sitt laddnätverk, de hoppas hinna öppna hela 21 nya Supercharger stationer i Sverige i år! Samtliga nya stationer kommer få de nya 250 kW Supercharger V3 stolparna.
Det är svårt att jämföra priser mot andra aktörer då de flesta av snabbladdarna i Sverige är fortfarande på 50 kW mot Teslas förut 150, nu i de nya laddstationerna 250 kW.
Enda i laddhastighet jämförbara operatören Ionity tar 8.70 kronor per kWh i betalt från Teslaägare. Jämförbar bensinpris* är runt 7.93 kronor – fortfarande mer än dubbelt så mycket som att ladda på Supercharger.
Elbilen laddar man ju dessutom oftast hemma, för 2 kronor per mil. En höjning av priset på snabbladdning berör därför inte elbilister lika mycket som höjning av bensinpriset påverkar avgasbilister – de stackarna har ju inget annat val än att tanka på bensinmacken.
Men tittar vi bakåt ser vi ändå en ytterst oroväckande utveckling, med först 1.90 kronor per kWh när Tesla började ta betalt för Supercharging i januari 2017, som först höjdes till 2.56 sedan 2.90 kronor per kWh så sent som i oktober i fjol.
Tesla måste hejda sig snart för varje sådan höjning urholkar säljargumentet “billiga långresor”. Visst kostar det fortfarande hälften mot bensinbilen – men förut var det en fjärdedel! För att inte tala om “gamla goda tiden” när Tesla Model S och X ägare kunde ladda gratis på Supercharger stationer.
Många Tesla Model S och X ägare kan fortfarande än idag ladda gratis på Tesla Supercharger. Men Tesla Model 3 ägare kan endast få 1500 km gratis Supercharging via Teslas rekommendationsprogram.
En resa från Stockholm till Göteborg kostade i går 130 kronor i elkostnad med Tesla Model 3. Idag har priset höjts till 144 kronor**. Fortfarande betydligt billigare än alternativen:
Resa Stockholm-Göteborg:
Tesla Supercharger: 144 kr (75 kr ladda hemma + 69 kr Supercharger Ödeshög)
Ionity snabbladdare: 240 kr (75 kr ladda hemma + 165 kr Ionity Mantorp)
Bensinbil Volvo S60: 484 kr (0.7 l/mil, 14.69 kr/l, 471 km)
Tesla har redan idag det mest utbredda laddnätverket i Sverige. Och inte nog med att det finns Supercharger snabbladdare i orter som Jokkmokk (ovan bild), Puoltikasvaara och Sveg – det finns dessutom massor av dem på varje ort!
Mitt favoritexempel är Sveg. Där det finns 10 stycken Supercharger V3 stolpar som välkomnar Teslaägare att ladda med 250 kW snabbt och effektivt – och en enda trött 50 kW “snabb”laddare för alla andra elbilar att köa vid. Och… sammanlagt åtta bensinpumpar vid ortens OKQ8 och CircleK bensinmack 🙂
Visst får vi valuta för våra pengar. Visst har Tesla ett alldeles enastående Europatäckande laddnätverk. Visst ökar nu Tesla takten ännu mer med utbyggnaden av sitt nätverk. Men snälla Elon nu räcker det med prisökningar ett tag.
Fotnötter
*: Jämförpriset för bensin räknade vi ut så här: officiella WLTP förbrukningen för Tesla Model 3 LR är 1.3 kWh/mil, på en kWh kommer man alltså 7.67 km. Officiella förbrukningen för Volvo S60 är 0.7 liter/mil, dvs för 7.67 km behövs det 0.54 liter bensin, som med nuvarande pris 14.69 kr/l kostar 7.93 kronor. Det behövs alltså bensin för 7.93 kronor för att komma lika långt som elbilen kommer på 1 kWh el.
**: Innan avfärd laddar man batterierna fulla hemma. Tesla Model 3 LR batteripack är på 75 kWh och kostar alltså runt 75 kronor att ladda hemma. Halvvägs på resan stannar man vid Superchargern i Ödeshög där man behöver ladda 19 kWh enligt aBetterRoutePlanner.com för att komma fram till Göteborg med 10% laddning kvar i batterierna. Ruttplaneraren räknar med omkring 1.8 kWh/mil i förbrukning i och med motorvägsfart.
Känns inte ok. De skulle inte ha supercharger nätverket i vinstdrivande syfte sa Elon tidigare. Men 4 ggr elpriset luktar illa.
Supercharger V3 kostar nog mångdubbelt mer att anlägga än de gamla V2.
Hur är det med skatter och elnätsavgift på en stor anläggning. Blir det billigare eller dyrare än för mig som privatperson?
Det är framför allt effektavgiften som blir väldigt hög på sådana här anläggningar.
https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-kostar-en-snabbladdare/
Hur mycket tid sparar man på en 250kw suc jämfört med en 150kw suc?
Hur ofta kommer bilen upp i 250kw/h ?
Rent praktiskt spelar det väl en väldigt liten roll, eller?
Skulle man däremot kunna ladda 250kw konstant är det ju grymt motiverat.
Men de debiterar väl inte bara V3 laddarna mer?
SR+ ägarna kan inte ladda i dom farterna.
Närmar sig att det blir lönsamt att ta med ett extra laddat batteripaket för långresor. Trots extra vikt kan det rymmas som en resväska, eller på dragkrokens lastrede eller på en mindre släpvagn.
Prismässigt blir det svårt att motivera detta gentemot Ionity med ex. en ID3 nu.
Ionity: 2400kr/år~ medlemskostnad, säg att du enbart åker 1000 kwh, då blir det 2.4kr/kwh, plus laddkostnaden på 3.6kr, dvs 5kr/kwh (detta blir lägre om du åker mindre iom medlemspriset späs ut på fler kwh)
Tesla: 3.62kr/kwh
Skillnad på 1.38kr / kwh
Du betalar alltså 1380kr mer för Ionity per år om du åker 1000 kwh.
VW ID3 Tech = ca 80kkr billigare än billigaste M3
80kkr / 1380kr = 57.97~, dvs efter typ 58 år kommer ID3an bli dyrare än M3an.
Helt olika bilar såklart (fast ändå väldigt lika på dom saker dom flesta personer bryr sig om), men laddpriset är inte någon fördel längre, IMO.
Sen ska man ge Tesla att laddnätverket är betydligt mer utbyggt, och man slipper samsas med ALLA andra elbilar, enbart andra Teslas, men värt att tänka på! Även om Ionity på ytan ser dyrare ut så är det inte nödvändigtvis det iom att du får tillgång till betydligt billigare med ändå hyfsat likvärdiga bilar.
Ja om du åker över 500 mil långresor per år, vilket jag tror är mer än gemene man gör. Tar man exemplet Stockholm-Göteborg med VW ID.3 (54 kWh) behöver man ladda 33 kWh på Ionity Mantorp enligt aBetterRoutePlanner. 1000 kWh blir då 30 sådana resor per år.
Jag måste dock understryka att jag håller 100% med dig om att varje prisökning minskar Teslas försprång.
Du har helt rätt, det är nog mer än vanliga svenssons åker!
Det finns såklart andra fördelar med Tesla, så 80k extra för det är något som (bevisligen) många fortfarande tycker är värt att betala. Min förhoppning, är att Tesla fortsätter att lead by example och håller låga laddpriser!
Ionity blir väl 6:- per kWh i exemplet? 2,4+3,6=6? Skillnaden är alltså 2,38 kr/kWh eller 2380:- per år om du åker (Tesla med FSD?;) 1000 kWh.
Ooops! Du har såklart rätt 😀 Det blir då “enbart” 33.6 år innan det blir dyrare med ID3an ^^
Är bilarna helt jämförbara i övrigt då eller vad menar du? Laddningen är och kommer troligen alltid vara en liten del av kostnaderna för att äga en elbil även ifall du kör med Ionity vilket man inte måste då det finns billigare alternativ.
Nej, det är olika bilar, såklart. Däremot tror jag exempelvis ID3an är jämförbar på dom flesta grejer som dom flesta personer bryr sig om.
Anledningen till att jag jämförde med Ionity är för att det dels nämns i artikeln, samt att det tidigare varit så att även om en Tesla är dyrare i inköp så har det över tid ändå blivit billigare då laddpriserna på ex Ionity (som det ofta jämförts med) varit såpass mycket högre än Teslas laddpriser.
Min poäng med min originalpost är att fallet inte är så längre. Det finns mer valmöjlligheter nu och att även med Ionitys högre priser så är det inte så stor skillnad längre. Om Tesla dessutom fortsätter att höja så är det inte ett gott tecken.
Rätta mig om jag har fel. Var det inte så att Tesla i början tog ut en extra kostnad per bil på ca 20000 som skulle bekosta deras laddnätverk? Vad hände med det i sådana fall?
Det var bara på de billigare model S60.
Märkligt, jag hittar ingen Tesla Model 3 LR med WLTP-förbrukning på 13 kWh/100 km. LR RWD har 14,7 kWh/100 km, LR Dual Motor 16 kWh/100 km och LR Performance 16,6 kWh/100 km. Hittade ingen länk till din info heller? I och för sig bara 15-20% skillnad…
Nu börjar det bli farligt nära en Volvo D4 vid fjällenresan.
Kyla + Takbox + Motorväg 120km/h = 240-260 Wh/km
~ 2,5 Kwh/mil = 9kr/mil
Volvo D4 ca 0,7 – 0,9 l/mil vid samma förhållanden.
~0,8 x 15,22kr/l = 12,1 kr/mil
Lägg till kommande km-skatt på det i framtiden så är prisfördelen med elbilen snart borta.
Inte den enorma fördelen längre tur och retur Stockholm – Sälen ca 90 mil, då skiljer det bara 270kr.
Med det sagt, all väg är inte 120-väg. Men det slår på båda biltyperna.
Förhoppningsvis finns destinationsladdare som inte är upptagna vid destinationen och du har möjlighet att ladda första 30 milen hemma.
Jag menar att elbilen fortfarande är billigare. Men i vintertid, i en elbil utan värmepump, på denna specifika resa, så börjar prisfördelen minska.
https://t.co/IrWBiXZW9t?zFRHOje
Det finns ingen kommande km-skatt. Tvärtom har samtliga politiska partier i riksdagen sagt att det inte kommer att bli aktuellt. Skulle det trots allt bli en kommer den att läggas på alla fordon, vilket gör att prisskillnaden blir kvar.
Gott mos! Ja, läggs på alla fordon såklart. *facepalm
Uppdaterad info från nyligen gjord resa : Stockholm – Gävle – Kungsberget – Gävle – Stockholm (Model 3 LR, 2019)
-10grader strålande sol, lite snö på vägen.
Takbox + familj, 21grader i kupén.
~300w/km till Gävle SuC. Körde enligt angiven hastighetsbegränsning.
3*3,62=10,86kr/mil.
Volvo D4 – vet inte vad jag ska tro längre. Men antar samma som ovan: 0,8l/mil =12,1 kr/mil
Skillnad:1,24kr (och man man behöver inte ladda 30-40min under resans gång)
Brrrr, tur man inte åker denna resa jämt.
Jag blev också förvånad när jag som privatperson laddade för första gången på länge. Kan det vara så att priset 3,62kr är exkl moms. Inkl moms blir det ca 4,50kr. Är det mest egenföretagare som kör Tesla i tjänsten så exkl moms anses mest relevant?
Nejdå, det pratas om priset med moms, Tesla har helt enkelt höjt från 3,60kr till 4,50kr i norra Sverige, i södra Sverige kostar det mindre..
Förra veckan har jag har laddat i Grums (4,35), Kristinehamn (4,50 (250kW)) och Jung (4,30). Priser inkl moms. Jung ligger nära Vara, så allt är väl i Elområde 3 skulle jag tro.