Höjt pris på Supercharging

V3backa

I natt höjde Tesla priset på sina Superchargers från i genomsnitt 2.90 kronor per kWh till 3.62 kronor.

SweSuC_2021Nej, det är inte kul med prishöjningar.

Fast samtidigt vet vi ju att Tesla har accelererat utbyggnaden av sitt laddnätverk, de hoppas hinna öppna hela 21 nya Supercharger stationer i Sverige i år! Samtliga nya stationer kommer få de nya 250 kW Supercharger V3 stolparna.

Det är svårt att jämföra priser mot andra aktörer då de flesta av snabbladdarna i Sverige är fortfarande på 50 kW mot Teslas förut 150, nu i de nya laddstationerna 250 kW.

Enda i laddhastighet jämförbara operatören Ionity tar 8.70 kronor per kWh i betalt från Teslaägare. Jämförbar bensinpris* är runt 7.93 kronor – fortfarande mer än dubbelt så mycket som att ladda på Supercharger.

Elbilen laddar man ju dessutom oftast hemma, för 2 kronor per mil. En höjning av priset på snabbladdning berör därför inte elbilister lika mycket som höjning av bensinpriset påverkar avgasbilister – de stackarna har ju inget annat val än att tanka på bensinmacken.

Men tittar vi bakåt ser vi ändå en ytterst oroväckande utveckling, med först 1.90 kronor per kWh när Tesla började ta betalt för Supercharging i januari 2017, som först höjdes till 2.56 sedan 2.90 kronor per kWh så sent som i oktober i fjol.

Tesla måste hejda sig snart för varje sådan höjning urholkar säljargumentet “billiga långresor”. Visst kostar det fortfarande hälften mot bensinbilen – men förut var det en fjärdedel! För att inte tala om “gamla goda tiden” när Tesla Model S och X ägare kunde ladda gratis på Supercharger stationer.

Många Tesla Model S och X ägare kan fortfarande än idag ladda gratis på Tesla Supercharger. Men Tesla Model 3 ägare kan endast få 1500 km gratis Supercharging via Teslas rekommendationsprogram.

En resa från Stockholm till Göteborg kostade i går 130 kronor i elkostnad med Tesla Model 3. Idag har priset höjts till 144 kronor**. Fortfarande betydligt billigare än alternativen:

Resa Stockholm-Göteborg:

Tesla Supercharger:  144 kr (75 kr ladda hemma + 69 kr Supercharger Ödeshög)
Ionity snabbladdare: 240 kr (75 kr ladda hemma + 165 kr Ionity Mantorp)
Bensinbil Volvo S60: 484 kr (0.7 l/mil, 14.69 kr/l, 471 km)

Jokkmokk

Tesla har redan idag det mest utbredda laddnätverket i Sverige. Och inte nog med att det finns Supercharger snabbladdare i orter som Jokkmokk (ovan bild), Puoltikasvaara och Sveg – det finns dessutom massor av dem på varje ort!

Mitt favoritexempel är Sveg. Där det finns 10 stycken Supercharger V3 stolpar som välkomnar Teslaägare att ladda med 250 kW snabbt och effektivt – och en enda trött 50 kW “snabb”laddare för alla andra elbilar att köa vid. Och… sammanlagt åtta bensinpumpar vid ortens OKQ8 och CircleK bensinmack 🙂

Visst får vi valuta för våra pengar. Visst har Tesla ett alldeles enastående Europatäckande laddnätverk. Visst ökar nu Tesla takten ännu mer med utbyggnaden av sitt nätverk. Men snälla Elon nu räcker det med prisökningar ett tag.

 

Fotnötter

*: Jämförpriset för bensin räknade vi ut så här: officiella WLTP förbrukningen för Tesla Model 3 LR är 1.3 kWh/mil, på en kWh kommer man alltså 7.67 km. Officiella förbrukningen för Volvo S60 är 0.7 liter/mil, dvs för 7.67 km behövs det 0.54 liter bensin, som med nuvarande pris 14.69 kr/l kostar 7.93 kronor. Det behövs alltså bensin för 7.93 kronor för att komma lika långt som elbilen kommer på 1 kWh el.

**: Innan avfärd laddar man batterierna fulla hemma. Tesla Model 3 LR batteripack är på 75 kWh och kostar alltså runt 75 kronor att ladda hemma. Halvvägs på resan stannar man vid Superchargern i Ödeshög där man behöver ladda 19 kWh enligt aBetterRoutePlanner.com för att komma fram till Göteborg med 10% laddning kvar i batterierna. Ruttplaneraren räknar med omkring 1.8 kWh/mil i förbrukning i och med motorvägsfart.

Tagged . Bookmark the permalink.