Supercharging det billigaste alternativet

Mackar2

I natt höjde Tesla priserna på sina Supercharger stationer. Från och med idag torsdag är det dyrare att ladda på Teslas Supercharger snabbladdare.

Lugn.

Det är Tesla vi snackar om här, inte Ionity.

Tesla höjer priset på Supercharging med 34 öre, från 2.56 till 2.90 kr/kWh.

SuCSverige2020-10Denna högst måttliga prishöjning ska hjälpa Tesla fortsätta underhålla och expandera sitt Supercharger nätverk som idag består av 40 stationer runt om i Sverige med sammanlagt 444 snabbladdare, över 530 stationer med nära 6000 snabbladdare i Europa, och över 2100 stationer med 18,500 snabbladdare över hela världen.

Tesla både bygger nya Supercharger stationer, utökar befintliga med fler laddare, och har precis lanserat sin nya 250 kW Supercharger V3 i Sverige.

Teslas Superchargers kommer fortsätta vara betydligt billigare än alla andra alternativ:

max laddeffekt
Tesla Supercharger 2.90 kr/kWh 150-250 kW
Bee (fd Clever) 5 kr/kWh 50 kW
e.ON 4.95 kr/kWh 50 kW
Fortum Charge & Drive ca 3-5 kr/kWh 50 kW
Ionity 8.70 kr/kWh 350 kW
Vattenfall InCharge ca 2.90 kr/kWh 50 kW
Bensin* 7.64 kr*

Ovan tabell visar hur de flesta andra laddoperatörer tar nästan dubbla priset för snabbladdning jämfört med Tesla – trots klen laddeffekt som medför mycket längre laddtider. Endast på Ionity kan Teslas elbilar ladda med full laddeffekt – men då till tredubbla priset. Vi räknade även fram ett jämförelsepris för bensin: så mycket kostar de 0.54 liter bensin som behövs för att en Volvo ska komma lika långt som en Tesla kommer på 1 kWh el (se fotnot).

Teslas Supercharging priser gäller framför allt Tesla Model 3. De flesta Tesla Model S och X laddar fortfarande gratis på alla Tesla Superchargers i hela Europa:

Model S och X registrerade innan 15 januari 2017 har gratis Supercharging som följer bilen under hela livstiden. (Gäller således för samtliga ägare.) Mellan 15 januari 2017 och 2 november 2018 fick Model S och X en fri pott på 400 kWh Supercharging per år som förnyas varje år. Efter 2 november 2018 har Model S och X fri Supercharging för första ägaren så länge han/hon äger bilen (följer ej bilen eller ägaren).

Även Tesla Model 3 ägare kan få 1500 km gratis Supercharging via Teslas rekommendationsprogram.

 

Värt att komma ihåg är också att Teslas Superchargers och andra snabbladdare endast används vid långresor. Till vardags laddar man sin elbil ännu billigare, hemma direkt från vägguttaget eller laddbox. Det rörliga avgiften för en kWh el att ladda elbilen med är ungefär 1 kr/kWh – det är det man betalar för sina resor till vardags.

Letar man aktivt efter elabonnemang med lägre pris, nattaxa och liknande lösningar kan man komma ner till ännu lägre kostnad för sin laddning. Vissa elbolag erbjuder till och med gratis laddning!

Långresor börjar man alltid med fulladdade batterier – som laddats hemma. Vilket påverkar priset för resan. Låt oss ta ett exempel, en resa från Stockholm till Göteborg:

Odeshog4

Innan avfärd laddar man batterierna fulla hemma. Tesla Model 3 LR batteripack är på 75 kWh och kostar alltså runt 75 kronor att ladda hemma.

Halvvägs på resan stannar man vid Superchargern i Ödeshög där man behöver ladda 19 kWh enligt aBetterRoutePlanner.com för att komma fram till Göteborg med 10% laddning kvar i batterierna. De 19 kWh kostade förut 49 kronor att ladda för en Tesla Model 3 ägare – med de nya priserna kommer det kosta 6 kronor mer, 55 kronor.

Elkostnaden för en resa med Tesla Model 3 från Stockholm till Göteborg var totalt 124 kronor förut. Nu ökar priset med sex kronor till 130 kr.

Resa Stockholm-Göteborg:

Tesla Supercharger:  130 kr (75 kr ladda hemma + 55 kr Supercharger)
Ionity snabbladdare: 240 kr (75 kr ladda hemma + 165 kr Ionity Mantorp)
Bensinbil Volvo S60: 467 kr (0.7 l/mil, 14.18 kr/l, 471 km)

 

Hur vi än vrider och vänder, hur vi än räknar är Tesla Supercharger alltid det billigaste alternativet på långresor. Alla andra alternativ kostar två-tre gånger så mycket. Och då har vi inte ens berört hur mycket enklare det är:

Mata bara in slutmålet för din resa i din Teslas navigator så visar den inte bara vägen utan räknar också ut var och hur länge du behöver ladda. Framme vid Superchargern behöver du inte fumla med laddbrickor eller ens kreditkort, det är bara att stoppa in laddkabeln i bilen så börjar du ladda på direkten. Eventuell kostnad dras automatiskt från ditt förregistrerade kreditkort. Medan bilen laddar kan du sträcka på benen, ta en promenad, fika eller… pudra näsan. När bilen har fått tillräckligt med laddning för din fortsatta färd meddelas du via Teslas mobilapp så du kan återvända till bilen, dra ur laddkabeln och köra iväg.

 

Fotnötter:

*: Jämförpriset för bensin räknade vi ut så här: Tesla Model 3 drar 1.3 kWh/mil, på en kWh kommer man alltså 7.67 km. Volvo S60 drar 0.7 liter/mil, dvs för 7.67 km behövs det 0.54 liter bensin, som med nuvarande pris 14.18 kr/l kostar 7.64 kronor. Det behövs alltså bensin för 7.64 kronor för att komma lika långt som en elbil kommer på 1 kWh el.

Många laddoperatörer tar betalt per minut, inte per kWh. Kommer man inte upp i 50 kW laddeffekt kommer laddningen ta ännu längre tid och därmed bli dyrare per kWh. Empiriska tester visar att de flesta “50 kW” snabbladdare endast ger ifrån sig 43-46 kW men vi räknade ändå “snällt” full 50 kW i våra beräkningar.

Vissa bolag erbjuder lägre kWh priser om man skaffar abonnemang – men då måste man betala en månadsavgift som gör att man måste köra så många långresor per vecka att det endast lönar sig för åkerier eller långpendlare.

Teslas angivna pris 2.90 kr/kWh är ett genomsnittspris. Beroende på vilket elområde man befinner sig i kan priset variera mellan 2.75 och 3.05 kronor. Det aktuella priset visas på bilens skärm. Superchargers använder el enbart från förnybara källor.

Tagged , . Bookmark the permalink.