I natt höjde Tesla priserna på sina Supercharger stationer. Från och med idag torsdag är det dyrare att ladda på Teslas Supercharger snabbladdare.
Lugn.
Det är Tesla vi snackar om här, inte Ionity.
Tesla höjer priset på Supercharging med 34 öre, från 2.56 till 2.90 kr/kWh.
Denna högst måttliga prishöjning ska hjälpa Tesla fortsätta underhålla och expandera sitt Supercharger nätverk som idag består av 40 stationer runt om i Sverige med sammanlagt 444 snabbladdare, över 530 stationer med nära 6000 snabbladdare i Europa, och över 2100 stationer med 18,500 snabbladdare över hela världen.
Tesla både bygger nya Supercharger stationer, utökar befintliga med fler laddare, och har precis lanserat sin nya 250 kW Supercharger V3 i Sverige.
Teslas Superchargers kommer fortsätta vara betydligt billigare än alla andra alternativ:
max laddeffekt | ||
Tesla Supercharger | 2.90 kr/kWh | 150-250 kW |
Bee (fd Clever) | 5 kr/kWh | 50 kW |
e.ON | 4.95 kr/kWh | 50 kW |
Fortum Charge & Drive | ca 3-5 kr/kWh | 50 kW |
Ionity | 8.70 kr/kWh | 350 kW |
Vattenfall InCharge | ca 2.90 kr/kWh | 50 kW |
Bensin* | 7.64 kr* |
Ovan tabell visar hur de flesta andra laddoperatörer tar nästan dubbla priset för snabbladdning jämfört med Tesla – trots klen laddeffekt som medför mycket längre laddtider. Endast på Ionity kan Teslas elbilar ladda med full laddeffekt – men då till tredubbla priset. Vi räknade även fram ett jämförelsepris för bensin: så mycket kostar de 0.54 liter bensin som behövs för att en Volvo ska komma lika långt som en Tesla kommer på 1 kWh el (se fotnot).
Teslas Supercharging priser gäller framför allt Tesla Model 3. De flesta Tesla Model S och X laddar fortfarande gratis på alla Tesla Superchargers i hela Europa:
Model S och X registrerade innan 15 januari 2017 har gratis Supercharging som följer bilen under hela livstiden. (Gäller således för samtliga ägare.) Mellan 15 januari 2017 och 2 november 2018 fick Model S och X en fri pott på 400 kWh Supercharging per år som förnyas varje år. Efter 2 november 2018 har Model S och X fri Supercharging för första ägaren så länge han/hon äger bilen (följer ej bilen eller ägaren).
Även Tesla Model 3 ägare kan få 1500 km gratis Supercharging via Teslas rekommendationsprogram.
Värt att komma ihåg är också att Teslas Superchargers och andra snabbladdare endast används vid långresor. Till vardags laddar man sin elbil ännu billigare, hemma direkt från vägguttaget eller laddbox. Det rörliga avgiften för en kWh el att ladda elbilen med är ungefär 1 kr/kWh – det är det man betalar för sina resor till vardags.
Letar man aktivt efter elabonnemang med lägre pris, nattaxa och liknande lösningar kan man komma ner till ännu lägre kostnad för sin laddning. Vissa elbolag erbjuder till och med gratis laddning!
Långresor börjar man alltid med fulladdade batterier – som laddats hemma. Vilket påverkar priset för resan. Låt oss ta ett exempel, en resa från Stockholm till Göteborg:
Innan avfärd laddar man batterierna fulla hemma. Tesla Model 3 LR batteripack är på 75 kWh och kostar alltså runt 75 kronor att ladda hemma.
Halvvägs på resan stannar man vid Superchargern i Ödeshög där man behöver ladda 19 kWh enligt aBetterRoutePlanner.com för att komma fram till Göteborg med 10% laddning kvar i batterierna. De 19 kWh kostade förut 49 kronor att ladda för en Tesla Model 3 ägare – med de nya priserna kommer det kosta 6 kronor mer, 55 kronor.
Elkostnaden för en resa med Tesla Model 3 från Stockholm till Göteborg var totalt 124 kronor förut. Nu ökar priset med sex kronor till 130 kr.
Resa Stockholm-Göteborg:
Tesla Supercharger: 130 kr (75 kr ladda hemma + 55 kr Supercharger)
Ionity snabbladdare: 240 kr (75 kr ladda hemma + 165 kr Ionity Mantorp)
Bensinbil Volvo S60: 467 kr (0.7 l/mil, 14.18 kr/l, 471 km)
Hur vi än vrider och vänder, hur vi än räknar är Tesla Supercharger alltid det billigaste alternativet på långresor. Alla andra alternativ kostar två-tre gånger så mycket. Och då har vi inte ens berört hur mycket enklare det är:
Mata bara in slutmålet för din resa i din Teslas navigator så visar den inte bara vägen utan räknar också ut var och hur länge du behöver ladda. Framme vid Superchargern behöver du inte fumla med laddbrickor eller ens kreditkort, det är bara att stoppa in laddkabeln i bilen så börjar du ladda på direkten. Eventuell kostnad dras automatiskt från ditt förregistrerade kreditkort. Medan bilen laddar kan du sträcka på benen, ta en promenad, fika eller… pudra näsan. När bilen har fått tillräckligt med laddning för din fortsatta färd meddelas du via Teslas mobilapp så du kan återvända till bilen, dra ur laddkabeln och köra iväg.
Fotnötter:
*: Jämförpriset för bensin räknade vi ut så här: Tesla Model 3 drar 1.3 kWh/mil, på en kWh kommer man alltså 7.67 km. Volvo S60 drar 0.7 liter/mil, dvs för 7.67 km behövs det 0.54 liter bensin, som med nuvarande pris 14.18 kr/l kostar 7.64 kronor. Det behövs alltså bensin för 7.64 kronor för att komma lika långt som en elbil kommer på 1 kWh el.
Många laddoperatörer tar betalt per minut, inte per kWh. Kommer man inte upp i 50 kW laddeffekt kommer laddningen ta ännu längre tid och därmed bli dyrare per kWh. Empiriska tester visar att de flesta “50 kW” snabbladdare endast ger ifrån sig 43-46 kW men vi räknade ändå “snällt” full 50 kW i våra beräkningar.
Vissa bolag erbjuder lägre kWh priser om man skaffar abonnemang – men då måste man betala en månadsavgift som gör att man måste köra så många långresor per vecka att det endast lönar sig för åkerier eller långpendlare.
Teslas angivna pris 2.90 kr/kWh är ett genomsnittspris. Beroende på vilket elområde man befinner sig i kan priset variera mellan 2.75 och 3.05 kronor. Det aktuella priset visas på bilens skärm. Superchargers använder el enbart från förnybara källor.
Tesla har idag även börjat ta betalt för SuC i Portugal och Italien. Dessa har fram till igår varit gratis.
Värt att notera. Det är ingen måttlig prishöjning, den är rejält högre än inflationen med sina 13%. Fortfarande billigare än andra operatörer dock.
I tillägg har inte S o X som såldes de första månaderna efter Raven lanserades någon fri SuC (6-9 mån efter lansering om jag inte har fel).
När höjde de priset sist?
Ingen aning.
Det är ju revelant om man ska hänvisa till vad inflationen är.
Ja det kan man tycka men 13% är mycket oavsett tidsperiod.
Prisnivån i Sverige i slutet på 2019 var 13,12% högre än slutet på 2007. SuC har inte funnits så länge…
Din kommentar är bara där för att försöka vara dryg och göra en poäng. Min poäng är bara att det är ett lågt pris, men höjningen är hög med alla mått. Artikeln försöker spela ner det hela genom att skriva “måttlig”.
Du måste vara en helfestlig person på fest.
SuC var helt gratis tills model 3 började säljas. Då införde man det pris som gällt fram tills idag.
Enligt VW ägare i Tyskland så utgår månadskostnaden på IONITY när man köper bil från någon av de partners som är med i IONITY (exempelvis VW). Om det är sant, så är kostnaden faktiskt inte SÅ mycket högre än Tesla (även Tesla fortfarande är billigast såklart). Är detta något ni vet något om??
Man får med ett års rabatterad laddpris när man köper bilen. Efter det krävs månadsavgift för att fortsätta med låga priset.
VW har tre tariffer. Den första är utan månadsavgift, men då kostar 1kWh hos Ionity lika mycket som för alla andra bilar, nämligen 8;70kr,
Kunder som har köpt en ID3 kan utöver detta välja mellan två årsabonnemang. Den billigare varianten kostar 85kr/månad och då får man en viss rabatt hos Ionity och man laddar för “billiga” 6,29kr/kWh.
Det dyraste abonnemanget kostar 199kr/månad och då kostar laddning 3:40kr/kWh.
Och båda abonnemang har en bindningstid på 12 månader. Man betalar alltså trots abonnemang ett höre pris per kWh än hos Tesla. Och så tillkommer såklart den saftiga månadsavgiften.
Källa
Men det är ju bara halva sanningen.
Räkna på en tur och returresa.
Du måste ju hem med elbilen också.
Bensinbilen är ju enkel, bara dubbla kostnaden. 934kr
Men mer ärligt så ska man väl räkna på att bara betala SCkostnaden. Elbilen måste ladda för 47, 1*2*1.3*2.9=355kr
Jag vet, man startar med billig el. Man kommer hem med 1kwh kvar i batteriet och kan ladda med billig el. Men så funkar det inte riktigt alltid.
Bättre vara ärlig och räkna på wcs.
Så, inte riktigt 3 ggr dyrare med Bensinbilen. Men mycket billigare.
OM du inte kan hitta billig laddning i Göteborg skulle det alltså bli:
Sammanlagt ToR 355 kr.
Mot bensinbilens 934 kr.
Jag ser inte hur detta skulle vara så extremt annorlunda så man behöver snacka om halv resp hel sanning.
Kan du hitta billig eller tom gratis laddning i Göteborg blir det billigare. Gratis bensin är betydligt svårare att hitta.
Det var väll det att du bara skrev hur lite extra kwh man behöver ladda för att komma fram.
Ungefär som att skriva att med fossilbilen så behövs det inte tankas alls, för med full tank så kommer man hela vägen utan att behöva ladda.
Men visst jag förstår ditt resonemang. Kör elbil själv, så där behöver du inte fundera på.
Jag betalar 70kr i månaden för min laddning, förutom på långresa. Då blir det incharge och 2.9kwh.
Går det verkligen att köra motorväg på 1,3kWh/mil? Kör jag snällt i 115km/h ligger jag på 1,8kWh iaf med en Model 3… Sen hade jag också räknat på ToR, har blivit bränd tillräckligt många gånger på långsamladdarna i Gbg så nu laddar jag upp innan jag kommer dit och tar en vanlig parkeringsplats…
abetterrouteplanner räknar med högre förbrukning än 1.3
Med min Model 3 LR AWD med 19 tum så kommer jag aldrig i närheten av 1,3 kWh/mil. Pendalar ofta till Linköping/Norrköping och en varm sommar dag och medvind kan jag möjligtvis komma ner till 1,6-1,7 då huvuddelen är motorväg och jag ligger i 115 km/h
Det går att ställa in.
När jag körde min första långresa med vår M3 LR drog den över 2.1 kW/mil. Fattar inte varför. 😉
Det står Tesla model 3… LR eller SR+?
Verkar vara LR som gäller i artikeln. Konstigt att det aldrig specas vilken modell det gäller.
Min model 3 SR+ blir nog dyrare eftersom jag får ladda lite mer på SuC.
På InCharge kostar det 2,40/min för 50kW laddare. 2,40*60/50=2,88. Så 2,88kr/kW om man räknar på full effekt, men skall man vara realistisk så blir det närmare 3kr/kW. Klart prisvärt tycker jag och försöker därför hålla mig till dem. RFID-brickan gör det också smidigt isf att krångla med appen.
Mycket missvisande att skriva ut det priset på ionity. Jag skulle gissa att max 5% laddar till det priset. Fritt för vem som att ta ChargePoint(6.95kr/kWh)eller flat large på Enel x Juicepass.(3.20kr/kWh för 145kWh)Och av de anslutna bilägarna har dom flesta än så länge fritt abonnemang.
Tror ionity kommer landa i att man tar bort abonnemangskravet och höjer till ca 4kr/kWh för anslutna biltillverkare. Tesla kommer nog lägga sig ca 50 öre under.
Sedan kan man ju hoppas att Tesla gör som ionity och låter icke anslutna biltillverkare att ladda dyrt.(det skulle ta bort räckviddsångest totalt. )
Tog listpriserna för varje aktör. Börjar vi prata rabatterade priser laddar ju de flesta Model S och X gratis på Supercharger
Det här är ju Tesla Club Sweden, så det är väl att vänta, men ändå lite tråkigt med så mycket bias. Det var fler saker än vanligt som jag reagerade på i denna artikel, men här är iallafall en av dem:
“Teslas Superchargers kommer fortsätta vara betydligt billigare än alla andra alternativ.”
— Detta stämmer ju inte hur man än vrider på det. Vattenfall ca 2,90 och Fortum 3 kr i vissa fall. Teslas 2,90 är inte “betydligt” billigare. Denna lista har också av någon anledning helt utelämnat de aktörer som rakt av bjuder på snabbladdning (som Lidl). Man kan lika väl skriva att Teslas snabbladdning är oändligt mycket dyrare än den man får hos Lidl.
(Obs: jag är i övrigt ingen fan av Lidl och handlar i praktiken bara av dem som aktivitet/stödköp medan jag laddar.)
Teslas Supercharger erbjuder 3 gånger snabbare laddning till samma pris som Fortum och Vattenfall. “Betydligt billigare” är kanske fel ordval, “betydligt mer prisvärt” kanske passar mer.
Vi tog med aktörer med landstäckande laddnätverk. Lidl är en mycket intressant aktör men deras laddnätverk når inte upp till kraven för att komma med på listan än.
För de bilarna ja. Denna lista gäller dock Teslas bilar. Vilka priser Ionity ev erbjuder andra bilar är irrelevant för oss Teslaägare.
Jaha det gäller Teslas bilar. Vilken tur att du tog med bensinpriset då…
Som jämförelse ja
Exakt..
320 kronor med vår V90, fyrhjulsdriven, diesel. Då behöver inte stanna. Kan dra ner och hem igen och har ändå 13 liter kvar (60 från början).
Kan dessutom dra 2,2 ton om jag behöver.
Noll räckviddsåbgest. Rastar där jag vill. Snabbt. Smidigt. Kan köra på 100 procent HVO100.
Lite, men inte mycket, högre förbrukning även om det är kallt.
Ja, batteribilar har en lång väg kvar jämfört med bensin och diesel. Så är det bara.
Båda typerna har sina fördelar och nackdelar. Så bara lägga ner denna heliga gudstro på batteribilar.
Framridningen kommer innehålla samma sak som i dag – en blandning bränslen och lösningar.
Det mest optimala är ett litet batteri för typ 10 mil verklig körning och en högoptimerad räckviddsförlängare som kör på HVO100.
Bäst för miljö. Bäst för användaren. Enklast. Smidigast. Bäst redundans. Minst sårbar.
Du vet att PFAD blir över när du tar oljan till de kakor och annat godis och krafs som du antagligen köper? Så frågan är vad man skall göra med det… Slänga på komposten?
För övrigt är det inte överdrivet mycket som används i sverige. Vi pratar under 10 procent ungefär.
För övrigt kan du fundera på var elen till bilen kommer ifrån? Kolkraft med mera är inte heller helt jättevettigt i det stora hela.