Trafikverket har nu släppt listan på 62 nya platser där operatörer som vill bygga snabbladdare kan få investeringsstöd.
Regeringen gav i uppdrag till Trafikverket i fjol att de skulle utse platser i Sverige där investeringsstöd skulle erbjudas till snabbladdare. Det var punkt 88 i Regeringens klimatpolitiska handlingsplan de tog fram tillsammans med stödpartierna Centerpartiet och Liberalerna.
Aktörer som anlägger snabbladdare på dessa platser kan få mer stöd än från Klimatklivet, faktiskt ända upp till 100% av investeringen – mot att de lovar drifta snabbladdarna i minst fem år. Tanken var att stimulera utbyggnaden av laddinfrastruktur i glesbygden, där kundunderlaget är för litet för kommersiella aktörer.
Minimikravet per station är två stycken Typ2 ladduttag på 22 kW och två stycken CCS snabbladdare på sammanlagt 150 kW. De får lastbalansera, dvs en laddande bil måste få upp till 150 kW men två samtidigt laddande bilar kan dela på effekten (tex 75+75 kW).
Förra omgången resulterade i stöd främst till 11 snabbladdare längs E10 i Norrland, från Töre till Riksgränsen. Plus några andra platser i mellersta och södra Sverige vars lämplighet var lite mer omtvistade. Vi intervjuade då Jenny Aminoff som är Uppdragsledare/Nationell planerare på Trafikverket och hon lovade fler platser i år. Nu är det alltså dags.
Så snart man öppnar projektets sida på Trafikverket hajar man dock till på en gång:
Rubriken “I framtiden kan du ladda elbilen på skidsemestern” ger uttryck för ett avgrundsdjup förakt mot Sveriges landsbygd från myndighetens sida! Menar Trafikverket att dessa snabbladdare endast är till för Stockholmare på besök?! Tror de inte lokalbefolkningen vill skaffa elbilar?! Den rubriken borde uppröra alla norr om Dalälven!
Tvärtom är det framför allt i glesbygden som elbilarna nu vinner mark, som vi kunde visa i vår artikel “Myten om elbilarna på landsbygden”. Och det verkar framför allt vara avsaknaden av laddinfrastruktur som håller tillbaka folk från att skaffa elbil – läs mer om det i vår artikel “Enkla knepet för att få elbilar på landsbygden”. Bor man säg i Jokkmokk vågar man inte skaffa elbil förrän man vet att det finns snabbladdare längs vägarna till de närmsta städerna Gällivare, Arvidsjaur och Luleå så man kan åka sina längre resor när man till exempel vill besöka släkt eller storhandla.
Kartorna trafikverket inkluderat i sin rapport ger en jättebra översiktsbild över läget. Förutom gula prickar som visar befintliga laddstationer visar de även kommande stationer som redan fått beviljat stöd via Klimatklivet (röda stjärnor) och decembers omgång av investeringsstöd (blå stjärnor). Vita vägsträckor markerar de “vita hål” som finns idag, där det är längre än 5 mil till närmsta snabbladdare.
Och så det viktigaste: de gröna prickarna som markerar vilka platser som kan få investeringsstöd den här gången!
Högst uppe i norr har E10 redan fått investeringsstöd visar de blå prickarna, men nu har turen kommit till övriga större vägar i framför allt Kiruna och Pajala kommun. (Klicka på kartan för större bild.)
I vår exempel ovan nämnde vi Jokkmokk: nu kommer de boende där kanske mer våga skaffa elbil då det förutom snabbladdare i själva staden även kommer snabbladdare längs vägarna mot Gällivare, Arvidsjaur och Luleå.
Laddplatserna har valts med omsorg för att täcka så mycket av de vita fläckarna som möjligt – även om det verkar fortfarande bli lite väl långt mellan tex Jokkmokk och Årrenjarka. Det sägs bli en tredje omgång också senare i år, kanske målas de sista vita vägarna svarta då?
Även i Västerbottens län läggs många platser ut som lämpliga kandidater för investeringsstöd. Västra Västerbotten har hittills varit en enda stor vit fläck på laddkartorna, vilket åtgärdas nu. Östra Västerbotten hade något bättre täckning hittills men laddnätet förtätas nu med snabbladdare.
Värt att komma ihåg är dessutom att absoluta majoriteten av snabbladdarna i norra Sverige hittills mest varit enstaka 50 kW snabbladdare. Var den trasig var det kört med närmsta snabbladdare hundratals km bort. Nu får platserna dubbla laddare – vilket medger inte bara snabbare utan även säkrare laddmöjlighet.
Jämtland har alltid varit undantaget, glesbygden med ordentlig laddinfrastruktur. De hade dock ändå lite vita fläckar i norra länet som nu suddas ut. (Syns ej på dessa kartor, se Trafikverkets originaldokument.) Även Västernorrland och Gävleborgs län får några nya laddstationer.
Vi är jätteglada för dessa snabbladdare, hoppas att det kommer gå lika bra som förra omgången och alla platserna får “napp”, någon som vill driva snabbladdare där!
Vi Teslaägare har redan förmånen att ha tillgång till en laddinfrastruktur med ordentliga Supercharger stationer även i norra Sverige, se kartan här bredvid. Jokkmokk till exempel har inte haft några publika snabbladdare hittills – men en Tesla Supercharger station ja det har de!
Vi gläds åt att resten av elbils-Sverige också snart får tillgång till bra täckning så att alla elbilar oavsett modell kan ladda vart de än hamnar i vårt avlånga land.
För en landstäckande infrastruktur av snabbladdare är oerhört viktig för målet att alla i hela Sverige ska våga byta till elbil. Man ska känna sig bekväm och säker på att kunna åka även längre sträckor bortom närområdet. Även om Trafikverket mest tycks tro att dessa nya stationer de nu beviljat är till för skidsugna Stockholmare så handlar det tvärtom om att få en blomstrande framtid även i landets glesare befolkade delar.
Läs även våra tidigare artiklar i ämnet:
Investeringsstöd till snabbladdare i glesbygden
Investeringsstöd till Västerbotten och Jämtland kommer
Myten om elbilarna på landsbygden
Enkla knepet för att få elbilar på landsbygden
Länet med störst andel nyregistrerade Supermiljöbilar – japp, redan 2016 gick de om Stockholm!
Svenskt Nationellt Snabbladdarnät – redan 2016 föreslog vi det Regeringen nu äntligen gör!
På Teslakartan är det t.o.m så tätt med kommande och befintliga laddare att den befintliga laddaren som finns i Sundsvall skyms av den grå symbolen för den kommande stationen inne i stan 😉
Detta är väl något som Sverige kopierat från Norge. De har nyligen satt upp laddare i de nordligaste delarna av landet där det knappt bor några människor eller finns några elbilar.
https://t.co/xZ4zINNs7A?k5XYaBqs2N
https://t.co/xlBiMLxpPb?8wJfJd7Ci
Med tanke på att våra ministrars och politiker tror att en elbil minst kostar en miljon, ser jag inget konstigt med trafiktomtarnas formulering om skidresor. Dessutom är väl landsbygden mer eller mindre bortglömd över lag. Så känns det här nere i söder bara 5 mil från närmaste tätort. Hur det då är i norrland med betydligt längre avstånd, det vill jag inte tänka på.
Man får ju hoppas att det blir minst 4 laddstolpar/ställe och att det är minst 150 kw effekt ut från dem. Det är ganska tydligt när man tittar på diverse youtubers som ska ut på långresor med sina Kona, Leaf, Zoe, id3 etc och kämpar med trasiga och upptagna snabbladdare, medans de blickar ut över ett hav av lediga Superchargers, precis på gatan mittemot.
Tycker att två laddare per station är lite i snålaste laget. 150kW är Ok, men inte direkt modern effekt. Tycker de kunde krävt runt det dubbla.
22kW-laddare kan de skita helt i. Ok, som destinationsladdare, eller hemmaladdare, men meningslöst när man är på resa.