Investeringsstöd till snabbladdare i glesbygden

Regeringen gav i uppdrag till Trafikverket tidigare i år att de skulle utse platser i Sverige där investeringsstöd skulle erbjudas till snabbladdare. Det var punkt 88 i Regeringens klimatpolitiska handlingsplan de tog fram tillsammans med stödpartierna Centerpartiet och Liberalerna.

Aktörer som anlägger snabbladdare på dessa platser kan få mer stöd än från Klimatklivet, faktiskt ända upp till 100% av investeringen – mot att de lovar drifta snabbladdarna i minst fem år. Tanken var att stimulera utbyggnaden av laddinfrastruktur i glesbygden, där kundunderlaget är för litet för kommersiella aktörer.

Minimikravet per station är två stycken Typ2 ladduttag på 22 kW och två stycken CCS snabbladdare på sammanlagt 150 kW. De får lastbalansera, dvs en laddande bil måste få upp till 150 kW men två samtidigt laddande bilar kan dela på effekten (tex 75+75 kW).

Screenshot_20200913-114142_ChromeTrafikverket har nu publicerat lista över de första orterna som kommer få stödpengar. Nu kan aktörer som är villiga att bygga ut ansöka om stödpengarna.

Det är framför allt E10 i Norrland som kan bli utbyggd med snabbladdare, elva stycken längs de 42 milen från Töre till Riksgränsen.

Dalarna och Värmland får några enstaka laddare. Men både Västerbotten och Jämtland blir utan, de får inte en enda och förblir därmed samma vita fläckar på laddkartan som idag.

I det skenet är det helt obegripligt att tätorter som Finspång och Nässjö bedöms av Trafikverket vara berättigade till statligt stöd?! Ionitys laddstation i Norrköping ligger ju bara två mil från Finspång! Att placera en snabbladdare i Böda, på Ölands nordligaste spets är också förbryllande: snabbladdare placerar man där folk åker förbi, på väg mot sin destination – inte i vad som effektivt är en återvändsgränd.

Det skulle ha gjort mer nytta om dessa laddare skulle placerats i Västerbotten och Jämtland istället. Nu får de snällt vänta och hoppas på nästa års stödpengar. (Vilket också medför att ingen kommer våga investera där i år ifall man kan få bidrag nästa år.)

Vi sträcker oss till och med så långt att ifrågasätta om det verkligen behövs en snabbladdare var fjärde mil längs E10 i Norrland? De står knappt ens så tätt i södra Sverige! Hälften så många skulle ha räckt; Trafikverket kunde kunnat elektrifiera både E10 i Norrland och E12 i Västerbotten med laddarna. Till och med enligt deras riktlinjer skulle det räcka med en snabbladdare var tionde mil. De kunde ha byggt glest nu och förtätat sedan, spridit ut satsningen till större områden.

Vi konstaterar också att enda aktören som redan idag har snabbladdare längs E10 är Tesla. Helt utan statliga stödpengar. Hela Sverige kan ladda – sin Tesla. Varför ska detta vara så svårt för alla andra?

 


Humpolec_SuCTCS fyra år sedan: Svenskt Nationellt Snabbladdarnät

Redan för fyra år sedan föreslog vi en liknande lösning till ett rikstäckande laddnätverk. Med två viktiga skillnader: det skulle täckt hela landet – och skulle varit självfinansierande.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Marcus

    När man tittar på kartan kan man nästan få intrycket att den som har hittat på placeringarna bor i Töre och har en sommarstuga i Riksgränsen, samtidigt som personen lider av extrem räckviddsångest (dvs äger ingen elbil själv).

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Det skulle onekligen hjälpa om beslutsfattare som bestämde om sånt här själva körde elbil.

  • Joachim Nordin

    Känns som det var mycket lustigt med orterna man föreslår. Ex. Hällefors, varför inte Kopparberg eller Persberg där du får mer som en knutpunkt mellan flera vägar.

  • Kenneth

    Bygga glest och senare förtäta är givetvis vägen att gå. Antagligen en för enkel lösning. Fast lite klent med bara fyra laddare, varav två snabbladdare per ställe. Borde varit det dubbla som krav.

  • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

    Egentligen… varför ska Trafikverket öht själv utse städerna laddarna ska placeras vid?

    Varför inte låta den som söker pengarna själv få välja plats, men stipulera att det får inte finnas andra snabbladdare närmare än säg 8 mil från föreslagna platsen?

    Flera av de nu föreslagna platserna skulle inte klarat ett sådant krav – men däremot skulle det kommit fler snabbladdare i glesbygden, på mer genomtänkta platser.

    • B99

      Dessa platser är ju utvalda eftersom det finns någon slags service där. Eller känner du till fler platser längs E10 som uppfyller kriterierna? Meddela gärna, du verka ju ha lokalkännedom. Och ang. E12 så har det redan byggts laddare med stöd från klimatklivet som uppfyller behovet just nu.

  • Elbilisten

    Under rubriken Krav på utformning står det: “Betalning – Laddstationen ska vara anpassad för betalning från det att den tas i drift. Så kallad ad hoc-betalning ska vara möjlig och alla avgifter, oavsett etablerat avtalsförhållande med operatören, ska tydligt framgå. Användarna måste kunna ad hoc-betala med allmänt tillgängliga betalningsmedel. Betalning måste också vara möjlig för utländska kort- eller telefonabonnenter. När en mobiltelefon används som betalningslösning måste den sökande överväga riskreducerande åtgärder relaterade till förlust av mobilnät.”

    Bra att det blev krav på minst två CCS. Hoppas att de som bygger även fixar åtminstone en CHAdeMO.

    Trafikverket borde vara ett föredöme och sätta upp laddstolpar på deras rastplatser. Även mitt i skogen med klent elnät går det att fixa åtminstone någon laddbox.

    Jag hoppas att de 70 milen på E45 Östersund – Gällivare blir nästa steg.

    https://www.trafikverket.se/contentassets/861812e11ce74c61afdf6c11856fee38/snabbladdkarta0620.png

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tvärtom skriver de “Notera att det i nuläget inte är möjligt att placera laddstationer på Trafikverkets rastplatser.”

  • Snåla Grisen

    Det ser väldigt konstigt ut minst sagt. Varför så extremt många laddare på den vägen i norr och sen ingenting i resten av Norrland, vad gör den vägen så extremt viktig?

    Sen apropå laddplatser måste det absolut finnas fler tillgängliga stolpar per laddplats. Idag är det mer regel än undantag att AC-platserna är upptagna av hybrider, och bygger man en snabbladdare med AC 43 och CCS räcker det att det står en M3 och laddar ccs så är den AC-handsken också upptagen. Teslas/ionitys sätt är det bästa, välj ut ett antal ställen och bygg MÅNGA laddare. Kan man inte samarbeta med stora kedjor som t.ex. IKEA som redan har parkeringsplatser och sen sätta kanske 8 st AC22kW stolpar och 4 snabbladdare längst bort på deras parkeringsplatser t.ex.? T.ex. ska jag besöka Kalmar är det ju trevligt att destinationsladda dit jag ska t.ex. Baronen eller IKEA/Hansa. Det är ju inte så att nån står 4 timmar på en parkeringsplats utan att ladda, och sen måste köra 5 km och vänta ytterligare en timme på att ladda upp bilen.