I går berättade vi om regeringens satsning på snabbladdare i glesbygden. Eller som de kallar det “de vita fläckarna i laddinfrastrukturen”.
Tittar vi på kartan över Sveriges snabbladdare här till höger syns en markant skillnad mellan södra och norra Sverige. Upp till i nivå med Sundsvall är det ganska bra täckning – men hela norra Sverige har bara en handfull snabbladdare, och de flesta längs med kusten.
Sveriges nordligaste publika snabbladdare är i Arjeplog. Norr om den: ingenting.
Gott om vita fläckar att fylla med snabbladdare.
Teslas karta, här till vänster uppvisar en annan fördelning. Även landets norra del, även inlandet har Supercharger stationer. Och varje station har inte en utan många snabbladdare.
Tittar vi till exempel på Norrbottens län har de andra aktörerna byggt sammanlagt 9 snabbladdare där. Varav 8 är längs med E4 på kusten. Tesla däremot har hela 20 snabbladdare i Norrbottens län (fördelade på tre stationer), och 4 till som håller på att byggas i Jäckvik.
Samma sak i Västerbottens län: Tesla har 20 snabbladdarstolpar även där – mot sammanlagt 9 snabbladdare som alla andra aktörer tillsammans lyckats placera i länet.
Sveriges nordligaste snabbladdare är faktiskt en Tesla Supercharger, i Puoltikasvaara mittemellan Gällivare och Kiruna. Eller snarare två, för stationen har två Superchargers på 130 kW. Närmsta konkurrent som kan leverera så hög laddeffekt finns i… Östersund mitt i Sverige.
– Men det är ju 20-30 mil mellan Teslas Superchargerstationer uppe i norr! Menar ni det skulle vara tillräckligt?! är det nu säkert några som säger. Nej, vi menar inte alls det är tillräckligt. Långt, långt, långt därifrån. Det vi däremot menar är att Tesla verkar ha en annan policy för glesbygd än vad andra aktörer som byggt snabbladdare hittills haft. Vi hoppas regeringen med sina nya stödpengar kan förmå de bolag som bygger snabbladdare att satsa minst lika mycket på Sveriges inland som det helt privatfinansierade bolaget Tesla redan gjort. Bolagen har en ledstjärna att se upp till, en aktör som visat var (el)skåpet ska stå, hur man bygger rejäla snabbladdarstationer även i glesbygd. Helt ur egen ficka. Vi förväntar oss nu att de andra aktörerna som får miljoner i statlig stöd ska bygga minst lika många, lika kraftfulla snabbladdarstationer! (Och märk väl: stationer, med flera snabbladdare på varje. Tiden då en enda 50 kW snabbladdare kunde göra någon glad är förbi. Dagens elbilar går att ladda mycket snabbare, och man vill inte komma fram till ortens enda snabbladdare som är trasig eller bilar står i kö så man måste vänta i timmar.)
Det finns ca 150 bensinstationer i Norrbottens län. Mot 9 snabbladdare (plus 3, snart 4 Tesla Supercharger-stationer). Det är alltså en lång-lång väg kvar att gå. Men det är nästan pinsamt att de första stegen på den vägen har tagits av enda aktören i Sverige som bygger laddinfrastruktur utan statligt stöd.
TCS två år sedan: Så mycket kostar en snabbladdare
För två år sedan tog vi reda på hur mycket det kostar att bygga och driva en snabbladdare. Versus vad det kostar för Tesla att sätta upp en hel Superchargerstation.
Påminner om nästa träff på Brostugan nu på söndag den 29/9.
Men det visste ni ju redan, vi kör ju sista söndagen varje månad!
Klockan 10 som vanligt.
Inte för att skryta (eller jo – lite), men jag har varit på Puoltikasvaara Supercharger! https://uploads.disquscdn.com/images/d0cd4fd38a28563099c8255ff67ffbf64de4b016a940338dc7659e6fd2398be4.jpg
Jag ställde frågan angående laddstrategi till OK Norrbottens vd i går, och det går långsamt. Möjligen att Regeringens nya pengar kan göra att det blir lite mer intressant. Men det man gjorde i Pajala, alltså byggde en helt ny station på ny plats, utan att ens dra kabelslang under asfalten till en möjlig laddare, visar ju hur lågprioriterat det är.
Är vi helt säkra på att Tesla inte sökt stöd i Klimatklivet? Vore synd i så fall då de är beviljade stöd för laddinfratruktur
Tror inte Teslas SuperChargers faller in i begreppet publik laddstation, en laddstation som står placerad där vem som helst kan ladda bilen. Krävs en Tesla för att ladda på den, andra bilar kan inte ladda även ifall det är CCS-uttag.
Varför får inte/ansöker Tesla om stöd?
Stödet gäller bara publika laddare och Teslas gäller ju bara för Tesla-ägare så därför kan dom inte få något stöd (med nuvarande regelverk iaf).
(Se även Axels svar nedan)
Förståelig resonemang, de är ju någon blandning a privat och allmän.
Pinsamt är bara förnamnet. Man snackar men vågar inte satsa. Att vänta på Volvo (ett kinesiskt bolag för övrigt) duger inte, vill man nå upp till sina fina klimatmål med ett fossilfritt Sverige under min livstid, då gäller det att vakla till, och det kvickt. Titta bara på Norge, där går det alldeles utmärkt.