App, app, app Nissan

Leaf2

De flesta elbilar kan övervakas med mobilapp. Det är skönt att kunna kontrollera batteriernas laddning och kunna starta kupévärmen via sin mobiltelefon. Bra att på en gång få reda på om laddningen till exempel har avbrutits, inte först dagen därpå när man kommer fram till en bil man trodde skulle vara fulladdad. Eller att kunna starta värmen från frukostbordet så kupén värms upp från el från elnätet istället för bilens batterier (och dessutom slippa skrapa rutor). Ändå finns det än idag några elbilar som säljs utan möjlighet till app-övervakning. Dåligt.

Och så finns det elbilar som Nissan Leaf som har mobilapp – på pappret.

Nissan påstår stolt att det finns en mobilapp som kan kontrollera deras Leaf elbil. Nissan Connect påstås på deras hemsida kunna “starta laddningen av din bil från distans med hjälp av fjärrladdning, kontrollera bilens temperatur och ha koll på var bilen är parkerad”.

Det enda de inte berättar är att appen inte fungerar.

NissanConnectReviews

Det är inte ofta man ser appar med 1.6 i betyg på Google Play Store. Två tredjedelar av alla som har satt betyg på appen har satt lägsta betyget, en etta.

Bland omdömen kan man läsa “This is truly a terrible app with no support whatsoever from Nissan”, “The worst app ever: doesn’t work at all!”, “Imagine an app that only works one in every 20 times that you use it. That is the Nissan Leaf app.”, “Barely worked before, since update just crashes all the time”, “Nissan really do hate their customers!”, “App would be good if the server behind it was ever operational.”

Sista omdömet är något på spåren där: appen kommunicerar ju inte direkt med din bil utan kommunikationen går via Nissans servrar – som är alldeles för underdimensionerade för uppgiften och kraschar ofta. Därmed kan hundratusentals kunder inte få kontakt med sin bil.

Vad som är än värre är att problemet är inget nytt. Så har det varit ända sedan dag ett. Nissan har alltid haft problem med sina servrar, kunder har i alla tider klagat på att appen är slö och endast sporadiskt fungerande. Ändå har Nissan inte gjort något åt problemet.

2016 avslöjades skandalen att appen hade ingen säkerhet alls. Inte att den hade en säkerhetsbrist utan att den hade ingen säkerhet – vem som helst kunde kontrollera vilken som helst Nissan Leaf världen runt bara man visste dess VIN-nummer (som står synligt på varenda bils vindruta). Då stängde Nissan i panik av sina servrar och kunder var utan appen i några veckor. Men när nya appen med implementerad säkerhet släpptes blev det snart tydligt att Nissan visserligen fixade problemet men fortfarande inte ökat på serverkapaciteten, det var fortfarande lika sporadiskt appen råkade fungera som förut. Och sedan dess har de sålt hundratusentals fler bilar.

Det har gått så långt att flera Leaf-ägare har nu anmält Nissan till Allmänna Reklamationsnämnden. Andra luttrade Leaf-ägare menar dock att det är ingen idé, de har försökt få Nissan att göra något åt problemet sedan 2014. Ändå verkar supporten vara lika förvånad varje gång en kund klagar hos dem…

Men det som var mest skrämmande var vår medlem Richardk kommentar på tråden om Nissans app på vårt forum: “Hade precis samma problem med min vw e-up, slutade med jag till slut gav upp efter att varit kontakt med vw säkert 50 gånger (säkert en underdrift). Köpte då Tesla istället och det har funkat klockrent med appen.”

Är det så att många bilföretag har problem med apparna till sina elbilar? Enligt betygen och kommentarerna på Google Play Store verkar det tyvärr vara så:

Volkswagen WeConnect 2.8 i betyg i Google Play Store: “it doesn’t work!”, “having to login continually”, “recently gone from bad to worse”

MY Renault 3.0 i betyg: “the charge status is 3 hours old and refuses to update so I cant tell when the car is charged enough to continue”

BMW Connected 3.4 i betyg: “What’s worse than not working?”, “Very unstable communication with the car.”

Teslas app har visserligen också 3.8 i betyg, men läser man recensionerna är det framför allt kunder som har solpaneler som mest klagar på att Tesla appen ger mindre information än gamla Solar City appen gjorde. “This Tesla app is so bad. I want my Solar City app back.”, “This app is terrible for solar users”. Tesla använder samma app till att styra alla deras produkter: elbilar, solpaneler och hemmabatterier. Bilägarna verkar dock mest vara nöjda med 4 eller 5 stjärnor från de flesta. Styrningen av bilarna verkar fungera bra – men övriga produkter drar ner betyget.

Titeln på dagens artikel “App, app, app Nissan” skulle alltså lika gärna kunna varit “App, app, app biltillverkarna”. Mobilappen är en viktig del av upplevelsen att ha en elbil. Kunna övervaka laddningen, men framför allt kunna starta kupévärmen när man vill. Det är så obeskrivligt skönt att kunna slå på värmen en kvart innan man kommer till bilen på vintern och kunna sätta sig i en varm bil med tinade rutor istället för att behöva sätta igång med att skrapa vindrutan.

Men bara om appen fungerar och gör sitt jobb.

 


TCS tre år sedan: Nissan Leafs säkerhetsmiss

För tre år sedan berättade vi om säkerhetsmissen i Nissans app och visade hur enkelt det var att kontrollera vems som helst Leaf från en webbläsare.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 8 Responses to App, app, app Nissan

    1. johannesbrorsson says:

      Tibber försöker också få in möjligheten att prisoptimera laddningen av Nissan Leaf, men tydligen är deras API och app så dålig och gammal att det inte går. Det sa i alla fall Tibbersupporten till mig. Och Nissan gör ingenting åt det heller. Audi, Jaguar, Volvo, Tesla, BMW, Volkswagen går alla att prisoptimera via Tibber. Men inte Nissan.

    2. 997GTS says:

      Det här skulle påverka mig vid köp av ny elbil. Att inte ha en fungerande app är att ha en bil som inte fungerar till 100%.

    3. Kenneth says:

      “Mobilappen är en viktig del av upplevelsen att ha en elbil.”
      Det är även trevligt med en bensinbil.

    4. disqus_vot2Z0epsw says:

      Skall dock nämnas att Teslas app inte är helt klockren i nuläget heller. Kopplar inte upp helt alla gånger på sistone..

    5. Andreas says:

      Har en Leaf MY18. Trodde det var ett skämt när jag skulle börja använda appen. Till en början kunde återförsäljaren inte hjälpa mig med onboarding. För mig är det en självklarthet att ÅF kan åtminstonde ge mig en instruktion hur jag kan styra min bil. De hänvisade bara till supporten, med hänvisning “den kan strula ibland, lättast där”. Efter OTROLIGA mängder problem tillsammans med Nissan Support kring tillvägagångssättet gick det att onboarda min bil i appen.
      När inne i appen fanns till synes de funktioner man kan tänkas behöva, starta/stoppa laddning, starta klimatanläggning (inkl ställa temperatur), positionera bilen på karta och se aktuell laddstatus (SoC). Försöker skicka “starta klimatanläggning” (fick bilen i januari, kallt ute). Får accept på att kommandot gått iväg, går ut efter 30min och upptäcker bilen inte värmer alls. Första dagen.
      Efterföljande tid (problemen har varit BETYDLIGT mer påtagliga under vintern, när man verkligen vill ha appen) kantades med blandade motgångar. Helt plötsligt går det inte logga in i appen, appen visar att min lösenord är felaktigt. Det är det inte, det är ett alternativt sätt att meddela att appen inte kan nå Nissans servermiljö (verifierades med många upprörda Nissanägare på Facebook, samma felmeddelande). Annat vanligt läge är att lösenordet tas bort från appen, fast man valt att spara lösenordet. Går att fylla i på nytt, men en smula irriterande. Sen slutar appen funka igen. Sen går den, men tar 5min att få en aktuell SoC-avläsning. Sen kan det funka halvbra. Sen kaputt igen.
      Sen bestämmer sig Nissan för att uppdatera appen. Omgående slutar de dessutom stödja gamla appversionen på telefonen. Väl uppdaterat appen (iOS), så inser jag att de börjat plocka bort funktionalitet. Nu är positionering på karta borta. Puts väck. Istället länkas man till en fullständigt värdelös hemsida, som ska hjälpa mig att planera resväg (?).
      Behöver inte berätta jag har varit kontakt med Nissan Support åtskilliga gånger, och kan bekräfta det som står i artikeln. De låter lika förvånade varje gång, och de vill man ska skicka en beskrivning på felet. De har förvisso varit trevliga, men vilket otroligt spel för “galleriet” rörande appens bristande funktionalitet. Kan bara föreställa mig deras arbetsstation och tro de lär få mycket skit, dagarna till ända.
      Önskar att Nissan tog sitt ansvar, och gjorde appen minst hygglig. Den behöver inte ha alla häftiga funktioner som kanske finns i andra elbilar. Men börja med att fixa den basala grundfunktionalitet Nissan skryter om på sin hemsida, kommer kunderna inte känna sig blåsta. Kommer inte köpa en Nissan igen.
      /A

      • Andreas says:

        Denna morgon har jag försökt ta reda på om bilen är inkopplad i laddare eller ej (funktionstest). Har hittils försökt 5 gånger att uppdatera status, utan framgång. En av dessa gånger (30 sek efter inloggning) visas meddelande att in session gått ut. I annat fall bara en “väntar”-notering i appen.
        Plågsamt undermåligt.

    6. Johan says:

      Det finns helt klart utvecklingspotential här. Även för Tesla.

      Förvånande att det inte läggs mer krut på detta då en bra app är en viktig del i bilköpet för många.

    7. Snåla Grisen says:

      Helt otroligt faktiskt. Man kan ju bara gissa vad som har hänt, för inget av de stora konsultbolagen i Sverige hade lämnat ifrån sig sånt mög. Antingen har man valt den billigaste anbudsgivaren och fått skit därefter, eller har man försökt lösa det med interna resurser, som uppenbarligen inte vet hur liknande lösningar ska byggas. Frågorna är många, men det är imponerande att lyckas bygga något som fungerar så pass dåligt. Det går inte att skylla på tekniken, för den finns och har funnits länge.

      Kan tillägga att Volvo och deras on call fungerar hyfsat, om än lite segt. Det enda som verkligen har strulat för mig är “skicka position till bilen”, den strulade 4 av 5 gånger i somras när vi var ute och turistade och verkligen behövde funktionen, för röststyrningen inuti bilen är seg som sirap.

    Lämna ett svar