De senaste två-tre åren har laddhybrider varit ganska populära i Sverige. Sedan mitten av 2016 har de varje månad utgjort runt 4% av alla nyregistrerade bilar. Det har sålts mångdubbelt fler PHEV laddhybrider i Sverige än rena elbilar.
Men det håller på att ändras. Laddhybridernas bestånds-ökning har, som det syns i grafen ovan, nämligen varit linjär.
Elbilars beståndsökning följer däremot en exponentiell kurva. Det säljs fler och fler elbilar varje månad i Sverige. I början utgjorde de mindre än 1% av alla sålda bilar per månad, sedan 2%… 3%… 4%… beståndsökningen accelererar mer och mer.
Nu har elbilarna kommit ikapp laddhybrider i försäljningen.
Varje månad sedan mars i år har det nyregistrerats ungefär lika många elbilar i Sverige som laddhybrider.
Elbilarna har hunnit ikapp laddhybrider i försäljningen. Plötsliga skuttet i våras beror naturligtvis på introduktionen av elbilen Tesla Model 3 i Sverige. Elbilen som ligger högt i topplistan över sålda bilmodeller i Sverige (bil, inte elbil).
Med tanke på laddhybridernas stillastående marknadsandel kontra elbilarnas exponentiella expansion är det ingen vågad gissning att mot slutet av året kommer det säljas fler elbilar än laddhybrider i Sverige.
TCS ett år sedan: Elbil memes
För ett år sedan hade vi en meme-tävling här på våra sidor. Det skapades många roliga bilder kring Tesla och elbilar. Och många fler har det blivit på vårt forum-tråd sedan dess…
Något att tänka på för bilmärken som kanske trott att det räcker med att sälja laddhybrider eller mildhybrider. Tror de redan sett utvecklingen och Sverige har väl haft en större mot laddhybrider än rena elbilar än resten av kontinenten. I framtiden lär hybriderna ses som tillfällig övergångsfas.
Tror att presumtiva laddhybridskunder inte tänker på att när man kör laddhybrid åker man antingen omkring med en tung förbränningsmotor som man inte vill använda eller ett tomt batteri och en elmotor som man inte kan använda. Bättre med lite större batteri som man kan snabbladda om man ska långt.
Tror PHEV kommer få ett uppsving i försäljning nu när Passat GTE börjar levereras igen efter att ha varit säljstoppad i nästan ett år. Volvos nya T6 twin engine och BMW 330e Touring mfl. tyska PHEV är nyligen lanserade. Största delen nyförsäljning är tjänstebilar och många bolag tillåter/erbjuder inte BEV utan bara PHEV. På några års sikt kommer mest troligen PHEV fasas ut mot BEV efter hand att fler erbjuds inom räckhåll för tjänstebilsköpare.
Misstänker också att det kan bli så. Biltillverkarna (undantaget Tesla) slåss om en alldeles för låg tillgång på batterier för att kunna skifta över sin produktion till BEV, däremot är det säkert ingen brist på fossilkomponenter. Så prissättningen kommer att vara sådan att man prioriterar hybridbilarna med sina små batterier. När Northvolt och co kommer igång med volymproduktion av batterier kommer BEV att bli billigare än PHEV och marknaden svänger om.
Jag har aldrig fattat Volvos förkärlek för laddhybrider. Fick hem volvomagasinet igår och där var det ett helt reportage om deras laddhybrider och hur man kör snålt. *Gäsp*. Det känns som om de är flera år efter sin tid, vem vill läsa om sånt när det idag från andra tillverkare finns rena elbilar utan rökmotor som tar en både 30 och 40 mil på en laddning. Jag har sagt det många gånger, deras gamla kombisedan V40 var perfekt som elbil, rätt storlek, rätt utseende, bra med förvaring (jämfört med den löjligt lilla skuff som t.ex. Renault Zoe har) och hade antagligen blivit en riktig storsäljare. En blind hade sett det…
Den enda fördelen jag ser med laddhybrider är för tjänstebilsköpare som kan köpa en rökbil med en massa hästkrafter och få miljöbonus för det. Obegripligt.