Hur mycket avgaser släpper en bil ut egentligen?

Sveriges mest sålda bil är Volvo V60. Dess bensinmotor släpper ut 166 gram CO2 per km (mellan 166 – 206 när den körs enligt WLTP körcykel på en testbänk, egentligen mycket mer i verkligheten men låt oss vara snälla och använda lägsta WLTP värdet).

166 gram, det låter ju inte mycket. Men det är 166 gram gas vi pratar om här. Och gaser är väldigt väldigt lätta, det hör liksom till deras definition. Oftast pratas det om volym när det gäller gaser, kubikmeter, inte gram. Det är naturligtvis en taktik att mäta gaser i gram när det gäller avgaser, för att försöka göra dem så harmlösa i folks öron som möjligt. Några gram av nånting kan väl inte vara farligt? (Dessutom gram per kilometer, inte mil för då skulle det ju börja mätas i kilogram och det börjar låta tungt för folk.)

Gasen CO2 har molekylära vikten 44 gram/mol. Alltså är det 92.8 liter CO2 som väger 166 gram. Volvon som släpper ut 166 gram CO2 per kilometer släpper alltså ut 93 liter CO2 för varje kilometer den tillryggalägger. För varenda kilometer. Fyller en 1.5 liters PET-flaska med fossilt gas var sextonde meter den åker.

Genomsnittliga körsträckan för personbilar i Sverige i fjol var 1200 mil enligt Statistiska Centralbyrån. Det vill säga 32.9 km per dag. Sveriges vanligaste bil släpper alltså ut 3053 liter CO2 per dag. Drygt tre kubikmeter. Varje dag. Låt oss illustrera detta:

V60_CO2_per_day

OBS att det inte är så mycket avgaser bilen släpper ut per dag utan enbart gasen CO2. På en genomsnittlig dag släpper Volvon ut ungefär 77 kubikmeter avgaser, 26 gånger så mycket som ballongen ovan, men det mesta av de avgaserna är faktiskt ofarligt kväve som även vår atmosfär mest består av.

Nästa gång du går omkring i stan och tittar på bilarna föreställ dig att alla släpar runt på en 1.8 meter stor ballong med fossilt koldioxid bakom sig, som de sedan släpper ut i atmosfären. Varje bil. Varje dag. Nästa dag ny ballong.

Men CO2 ballongen är tyvärr inte den enda. Bilar släpper även ut kväveoxider, kolmonoxid och luftburna partiklar. Och själva processen att framställa bensin medför också massor med fossila utsläpp. Enbart raffineringen av råolja till bensin släpper ut 395 gram CO2 för varje framställd liter bensin. Övriga steg i kedjan uppskattas släppa ut minst lika mycket till.

Sammanlagt blir det följande “ballongkalas”. Varje dag:

V60_Exh_per_day

Fast det är inte sådana ballonger man brukar få hos bilförsäljaren.

 


TCS fyra år sedan: Bensinmyten

Kan det verkligen vara sant att det går åt 6 kWh för att framställa en gallon (3.8 liter) bensin? Jo, det är nog sant, fast det handlar om 6 kWh energi, inte 6 kWh elektrisk energi. Vi förklarar.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Torbjörn Jonsson

    Tack för ett tydligt åskådliggörande av dessa normaliserade begrepp… :)

  • Kristofer

    Det intressanta är ju hur långt man kan köra innan man kolavippar om man släpper in avgaserna direkt i kupén.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Ponera kupén i bilen innehåller 5 m3 luft. Av detta utgörs då runt 300 ppm dvs 0.015 m3 av CO2.
      För att uppnå den för människor livsfarliga nivån 40000 ppm dvs 0.2 m3 krävs det ett tillskott av 0.185 m3 CO2, 185 liter. Vilket bilens motor släpper ut på 2 km.
      https://www.kane.co.uk/knowledge-centre/what-are-safe-levels-of-co-and-co2-in-rooms

      • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Som en fotnot kan man nämna att faktasidans 250-350 ppm CO2 i luften är föråldrade, gamla siffror. 2017 års siffra för andel CO2 i luften var 407.4 ppm. Årets toppnotering hittills är 411 ppm. Nuförtiden behövs det alltså endast 1939 meter med bilen för att döda dig, 60 meter kortare än med de gamla siffrorna. Klimatkrisen påverkar till och med matteuppgifterna…
        https://www.noaa.gov/news/global-carbon-dioxide-growth-in-2018-reached-4th-highest-on-record

  • Christer Sjöström

    Genereras elen till din elbil av ett taskigt renat kolkraftverkt så blir det väll inte heller så mycket bättre.

    Bara för att det är El så innebär det ju inte att det är “rent”, eller?