Att regeringen ämnar öka på reduktionsplikten, hur mycket biobränsle drivmedelsbolagen måste blanda i bensinen och dieseln de säljer, har nog de flesta hört om vid det här laget. Men ökad reduktionsplikt kommer inte nödvändigtvis leda till att 10% av bensinen macken säljer kommer bestå av biodrivmedel.
“Den nya reduktionsplikten innebär dels att den höjs från 6 till 10 procent, men också, som är det stora och fiffiga som vi nu tar vara på, att drivmedelsleverantörerna nu får inkludera el från publika laddstationer i sina utsläppsreduktioner” sa energi- och näringsminister Ebba Busch när regeringen presenterade nyheten.
Regeringen menar att lagändringen kommer stimulera drivmedelsbolagen att satsa på laddinfrastruktur.
Fast lagändringen innebär också att ju mer du laddar din elbil på en bensinmack desto mer “fulbensin” med mindre än 10% inblandning av biobränsle som de kan sälja till sina bensinbilist-kunder.
Och ju mer du laddar din elbil på en Tesla Supercharger, en Ionity laddstation eller snabbladdare som drivs av elbolag desto mindre fossila avgaser kommer grannens Volvo 740 att släppa ut.