Tesla inviger nu nya Supercharger V3 stationer på löpande band i Sverige. Efter Sollentuna, Sveg, Borlänge och Kristinehamn verkar det nu ha blivit norra Sveriges tur. Medan konkurrenterna fortfarande mest håller till i södra Sverige eller längs kusten håller Tesla på att elektrifiera Norrlands inland.
För att många fler ska välja elbil som sin nästa bil anser Tesla att det är viktigt att utveckla snabbladdningen. I går öppnade Tesla den 42:a Supercharger-stationen i Sverige, 5 km norr om Polcirkeln i Jokkmokk. De sex nya laddstolparna har den senaste snabbladdningstekniken V3 med en toppeffekt på upp till 250 kilowatt. En genomsnittligt laddningssekvens vid en V3 Supercharger förväntas vara i ungefär 15 minuter. Supercharger-stationen i Jokkmokk är den sjätte V3-stationen som Tesla har öppnat i Sverige sedan oktober.
Några dagar tidigare fick även Sveriges nordligaste Supercharger, i Puoltikasvaara fem mil söder om Kiruna fyra nya Supercharger V3 stolpar bredvid de två äldre Supercharger laddplatserna som redan stått där.
Med de nya snabbladdarna i Jokkmokk har Tesla i dagsläget 42 Supercharger-stationer med sammanlagt 460 laddstolpar i Sverige vilket gör det möjligt att köra från Jokkmokk ända ner till Ystad lika snabbt som med en fossildriven bil men utan utsläpp och betydligt billigare. Tesla låter meddela att närmare 200 miljoner Supercharger-kilometer har levererats hittills till svenska kunder, vilket visar att långresor med elbil har blivit det nya normala.
V3-Superchargers har en toppeffekt på upp till 250 kilowatt, vilket innebär ännu kortare laddningstopp när man gör en elektrisk långresa i en Tesla. En Model 3 Long Range kan ladda upp till 120 kilometers räckvidd på fem minuter på en V3 Supercharger, och en genomsnittligt laddningssekvens förväntas vara i ungefär 15 minuter.
Med V3 Supercharging styrs kapaciteten intelligent mellan laddstolparna av ett eller flera laddskåp som alla har hög maximal effekt. Därmed delas inte längre effekten mellan två laddstolpar och kunden kan välja vilken stolpe som helst och få högsta möjliga effekt över tid.
V3 Supercharging representerar ett stort tekniskt framsteg, och de helt nya europeiska och svenska V3-stationerna har enbart CCS. Alla Model 3 är utrustade med CCS-kontakt och Model S och Model X-ägare kan fortsätta att använda de nya laddarna med en CCS-adapter, som är standardutrustning i bilarna sedan maj 2019. Även ägare till äldre Model S och Model X kan kontakta Tesla service och beställa en adapter och få utfört en enkel uppgradering av laddaren i bilen till CCS och därmed ladda på alla V3 Superchargers och på de allra flesta snabbladdningsstationerna från tredje part.
3kr per mil? Vilken Tesla drar bara 1kWh/mil?
5-6kr mil är mer rimligt.
Ja det bidde fel där. Tog bort det. Tack!
Såg kopia på Tweet från Mr Musk att SC skulle öppna för andra än teslabilar. kopian ligger bland annat i E-trongruppen på FB
Sant?
Bra?
Dåligt?