En av de största nyheterna när Tesla visade upp sina nya förbättrade Model S och X bilmodeller var den fyrkantiga ratten. Som påminner mer om flygplanskontroller än traditionell bilratt.
“Inte kan de väl vara lagliga?” tyckte folk, “Tesla måste väl krypa till korset och installera en vanlig rund ratt i bilarna innan de får säljas i EU?”
Nej, faktiskt ser det ut som att lagstiftningen kommer inte utgöra något hinder.
Nederländska RTLnieuvs rapporterar att de lokala myndigheterna ser inga problem med ratten. “Rattens form är ingenstans föreskriven i EU- eller UNECE-lagstiftningen” enligt nederländska trafikmyndigheten. Tvärtom har flera bilar redan idag frångått den helt runda formen och har ratt med flat botten. Tesla brukar ofta ansöka EU tillstånd via nederländska trafikverket.
Svenska Transportstyrelsen går till och med ett steg längre: “Det finns inte ens krav på att ha en ratt även om det är en praktisk lösning, det kan till exempel vara en joystick” berättar de när ViBilägare frågar. Det finns faktiskt inga detaljerade krav på hur en bils styranordning ska se ut, det enda som krävs är att bilen ska kunna styras säkert och den ska inte skada föraren vid en kollision.
Det verkar därför som att ratten har styrt undan alla lagliga hinder.
Som vanligt en vanesak. Samma som de där med att bilen ska “gissa” växel. Vanan, om man inte litar på bilen, blir väl att alltid trycka på skärmen, oavsett om den valt rätt eller ej.
Med det sagt, man kan inte vänja sig vid allt. Efter 2 år med Model 3 har jag fortfarande inte vant mig vid reglagen för vindrutetorkaren, sen ändrar de dessutom plats på ikonen. 😛
Jag hoppas man bara kan swipa upp/ner på skärmen för att välja back/fram och inte behöva träffa en liten knapp.
Självklart funkar det här bara under tex 5 km/h
https://t.co/xZ4zINNs7A?ZOOW83wA5l
https://t.co/ZP1YZP3tgD?efZ88HS6
Tycker den ratten är riktigt frän, den fungerade ju som sagt utmärkt för Hasselhoff i Knight Rider i hans Trans-Am, vilket är det första jag tänker på när jag ser den. Den bilen han hade var ju också självkörande, så det finns en del likheter 😉
Vet dock inte vad fördelarna är gentemot en vanlig ratt.
Fördelen är uppenbar 🙂
Nu behöver man (läs jag) inte längre titta under övre delen på ratten för att se dashen.
Inte ett problem för alla förstås, men jag vet att jag hade det på min Volvo för några år sen när jag hade ställt in sätet och ratten så som jag ville ha det. 😛
Kanske kommer tredjeparts tillverkare som säljer tillbehör för att göra ratten “hel”, i varje fall upptill?
Jag har tyvärr ingen Tesla än, men har kört både Model S och Model X och just ratten kunde ibland blockera instrumentklustret. Så att ta bort toppen gör ju att man får mycket bättre översikt så jag gillar det. Dock ogillar jag Touchknappar för blinkers och liknande.
Håller med. Gillar att ratten ser koncept/framtid ut, men gillar inte touchknappar eller avsaknad av spakar. Framförallt att missa fram/bak är en deal breaker för mig.
eller så väljer man model 3 så är det problemet löst. Dock blir touch något man får tugga i sig då.
Att bilen har inbyggda klienter för Netflix, YouTube och Twitch är helt fantastiskt. De går inte starta medan man kör, men är fantastiskt trevliga medan man laddar, äter i bilen, osv.
Det är inte filmer – det är spel!
Filmer har vi redan idag. När bilen är parkerad.
Skönt att någon försöker hitta på något nytt istället för att bara mata på med det traditionellt supertråkiga. Fast personligen skiter jag i vilket, jag har haft min sista bil och kommer aldrig att köpa en igen.