Myten om elbilarna på landsbygden

DalakullanLaddar

“Elbilar är ett storstadsfenomen” hör man ofta. “Hur ska det gå för landsbygden?” oroar sig många när man pratar om elbilar. Utbredda uppfattningen är att “elbilsrevolutionen” är något som pågår i Stockholm, Göteborg och Malmö medan resten av Sverige halkar efter.

Men är det verkligen så?

Visst säljs det flest elbilar i storstadsregionerna – för det säljs ju flest bilar där över huvud taget. Men hur är det egentligen, hur hänger landsbygden med i utvecklingen?

ElbilarPerKommun2019Kartan här bredvid visar andel elbilar av alla nyregistrerade personbilar år 2019, kommun för kommun. Andel rena elbilar – laddhybrider är ej medräknade. Siffrorna kommer från Statistiska Centralbyrån.

Riksgenomsnittet för hela Sverige är enligt SCB att 4.3% av alla nyregistrerade personbilar i landet var elbilar år 2019.

Men bryter man ner siffrorna kommun för kommun märker man på en gång att storstadsregionerna dominerar inte alls. Visst säljs det många elbilar där – men det säljs så många andra bilar också att andelen elbilar blir ändå liten.

Istället är det Jämtland, Västerbotten och Norrbotten som mest verkar ha anammat det här med elbilar!

I Överkalix kommun är till exempel 11% av alla bilar nyregistrerade i fjol elbilar! Kommunen med störst andel nyregistrerade elbilar i fjol var Leksand med hela 17% av alla nyregistrerade bilar (35 av de 207 bilarna som nyregistrerades i kommunen i fjol var rena elbilar). Som jämförelse var endast 10% av alla bilar nyregistrerade i Lidingö och Danderyd elbilar.

Ska vi utse ett landskap som verkar ha tagit elbilar mest till sitt hjärta är det Jämtland. Kommuner som Åre, Krokom, Berg, Östersund och Bräcke hade alla mellan 6-9% nyregistrerade elbilar i fjol.

Kommunerna i Västerbotten och Norrbotten har också långt över medel, mellan 5-9% elbilar bland sina nyregistreringar.

Storstäderna ligger däremot efter. I Stockholm var 4.3% av alla nyregistrerade bilar elbilar i fjol, i Göteborg 6.3%, i Malmö endast 2.7%.

Att norra Sverige har så hög andel nyregistrerade elbilar överraskar nog många.

Tvärtemot vad många tror säljs det högre andel elbilar på landsbygden än i storstäderna! Vem skulle trott att andelen nyregistrerade elbilar i Överkalix är nästan tre gånger så hög som i Stockholm? (11.1% mot 4.3%) Ställer du frågan på stan gissar nog de flesta tvärtom. Visst säljs det fler elbilar i Stockholm – men ännu fler avgasbilar också.

Det är dock stora skillnader på glesbygd och glesbygd. Medan många kommuner överraskar finns det också de som ligger efter. Som kommunerna i Lappland till exempel. I varken Jokkmokk, Arjeplog eller Sorsele kommun hade det registrerats en enda ny elbil i fjol. Orsaken till det kan man nog se på Sveriges laddkartor där det fortfarande är stora vita hål i de trakterna. Det verkar dock bli ändring på det nästa år.

Även i södra Sverige kan man hitta kommuner med låg andel nyregistrerade elbilar. Framför allt i Småland och Skåne. Man kan till exempel undra vad det är som pågår i Örkelljunga kommun 8 mil norr om Malmö som hade en enda nyregistrerad elbil i hela kommunen i fjol? Grannkommunen Perstorp hade däremot 10% elbilar bland nyregistreringarna.

Av Statistiska Centralbyråns statistik framkommer det att elbilar inte alls är ett storstadsfenomen. Tvärtom, vi kan snarare kalla dem för ett “Jämtlands-, Västerbottens- och Norrbottensfenomen”!

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to Myten om elbilarna på landsbygden

    1. sesundbackl says:

      Tack Tibor! Bra att känna till när de alltid tjatar om att det är besvärligt med elbil i Norrland.

    2. Peter Södergren says:

      Toyota är starka i Örkelljunga, säljer Prius

    3. Spjerne says:

      Tittade på forum på Svt2 i morse. Debatten börjar vid 59 minuter.
      https://www.svtplay.se/video/27268621/forum/forum-4-dec-08-00-1?start=auto
      Edward Riedl är moderat riksdagsledamot från Västerbotten och han stod hela tiden och tjatade om att glesbygden “betalar” Stockholmarnas “lyxelbilar”.
      Finns det inget sätt att få politiker att hålla sig till sanningen…
      (där har du att bita i, Tibor) 😉

    4. Mocke says:

      Intressat man undrar om det är någon skillnad vilka bilar som köps stad/land.(ifall det är någon skillnad)

    5. Emilthorne says:

      Var hamnar en leasingbil? På orten där leasingbolaget huserar? Eller registreras brukarens ort?

    6. Marcus says:

      Det skulle vara intressant att se om det finns ett samband mellan antalet publika laddpunkter, både AC och DC, och antalet elbilar i respektive kommun eller län.

    7. MikeL says:

      Det är många som fortfarande inte fattat att en elbil inte är som att ha en fossilbil. De tror att man laddar en elbil på samma sätt som man tankar en fossilbil och därför måste ha nära till en Supercharger. Därför tror de att de färre och glesare snabbladdarna på landsbygden betyder att det inte funkar att ha elbil där.

    Lämna ett svar