Så effektiv är Tesla Model 3 värmepump


Ovan video från Teslabjörn visar hur nya Tesla Model 3 värmepump är tre gånger så effektiv som äldre Teslors värmeanläggning.

Med plus tre grader som yttertemperatur mätte han upp hur mycket energi det behövs för att bibehålla 21 grader i kupén. Bilarna var alltså redan förvärmda till 21 grader, mätningen jämförde hur mycket energi som går åt att bibehålla temperaturen.

Att nya förbättrade Tesla Model 3 fått samma värmepump som Model Y var en mycket positiv nyhet för oss som bor i kalla nordliga länder. Förhoppningsvis borde värmepumpen behöva mindre energi för att värma passagerarutrymmet på vintern. Mindre energiåtgång för att värma bilen borde betyda längre räckvidd på vintern.

Bjørn Nyland uppmätte en rejäl skillnad mellan värmepumpen och äldre traditionella värmeanläggningen. Efter flera timmars testkörning kom han fram till att gamla Model 3 utan värmepump behövde dra 2170 watt från batterierna för att hålla värmen – medan nya Model 3 med värmepump behövde endast en tredjedel så mycket, 735 watt!

Det är en mycket betydande skillnad vilket borde förbättra bilarnas räckvidd på vintern – även om det påverkas även av andra faktorer. Vi ser fram emot långtester i minusgrader för att se hur mycket skillnad det ger i verkliga livet.

MYheatpump

Även om vi gläds över förbättrade effektiviteten får vi tyvärr oroväckande rapporter från våra medlemmar som hämtat ut sina bilar: vissa har fått problem med att värmen kommer och går: “När jag körde hem från Arlanda så slutade värmepumpen att fungera. Satt kall i bilen 2h… Sedan dess har problemet kommit och gått. Hjälper inte med att “starta om” bilen. Värmen kommer och går som den vill.”

Endast ett fåtal kunder verkar vara drabbade. Det sägs att problemet beror på en mjukvarubugg som Tesla har hög prio på att fixa. Vi hoppas de får rätsida på det snarast, det är många bilar som ska ut till kund den här månaden!

Bookmark the permalink.