Julkalenderns elbilsmiss

Julkalendern6dec

Årets julkalender i Sveriges Television är en spännande tidsresa mellan dagens 2020 – och hur Sverige var år 1920. I söndagens avsnitt 6 var det två bröder som år 1920 diskuterade kol- respektive elkraft. “Kolbrorsan” gjorde narr av “Elbrorsan” Ivar genom att lista apparater som skulle drivas av elkraft och till slut hånfullt skrattande säga: “eller varför inte elektricitet som driver en automobil?”

Ungefär som om det skulle varit en galen tanke år 1920.

År 1920 var det nog snarare bensinbilar som var nymodighet i Sverige. Det året hade vi knappt 20 tusen automobiler i vårt land. Tyvärr har vi ingen detaljerad statistik hur många av dem var el-, bensin- respektive ångdrivna. Det var de tre dominerande drivlinorna på den tiden.

Tjugo år tidigare, år 1900 var det faktiskt elbilar och ångdrivna bilar som dominerade marknaden i USA och Europa. Bensinbilar hade länge problem med att det fanns ingenstans man kunde tanka dem (fanns inga bensinmackar än) och att man var tvungen att veva igång motorn när man skulle starta den. Gjorde man då fel och motorn baktände kunde man lätt bryta handleden.

Bensinbilarnas tekniksprång kom under första världskriget. Uppfinningar som startmotorn och tillverkning på löpande band gjorde den bensindrivna bilen mer pålitlig och prisvärd. Henry Ford började massproducera sin berömda Model T år 1913.

Så år 1920 var nog tanken på elbil inte alls tokig eller ovanlig i Sverige. Men det pratades inte om elbilar som framtidsscenario – utan om en teknologi som precis haft sin dåvarande höjdpunkt och som började bli lite passé och börjat ersättas med bensinbilar. Elbilar ansågs inte som någon tokig framtidsidé utan snarare som lite åldersstigna.

Sveriges första bensinmack hade just öppnat då för två år sedan, år 1918 i Norrköping. Framtiden stavades “bensin” och bilismen kom sedan igång på allvar i Sverige några år in på 1920-talet.

Att elektricitet skulle driva en automobil var inte alls en konstig tanke år 1920.

Eller 2020.

 


Ford_EVTCS fyra år sedan: Henry Fords elbil

Visste du att Henry Ford höll på att utveckla en eldriven version av sin ikoniska Model T? Som skulle drivas av batterier utvecklade av sin förra chef och granne Thomas Edison? Och att hans egen fru vägrade köra T-Ford utan körde en elbil? Läs mer om elbilarna i början på 1900-talet!

Bookmark the permalink.