Julkalenderns elbilsmiss

Julkalendern6dec

Årets julkalender i Sveriges Television är en spännande tidsresa mellan dagens 2020 – och hur Sverige var år 1920. I söndagens avsnitt 6 var det två bröder som år 1920 diskuterade kol- respektive elkraft. “Kolbrorsan” gjorde narr av “Elbrorsan” Ivar genom att lista apparater som skulle drivas av elkraft och till slut hånfullt skrattande säga: “eller varför inte elektricitet som driver en automobil?”

Ungefär som om det skulle varit en galen tanke år 1920.

År 1920 var det nog snarare bensinbilar som var nymodighet i Sverige. Det året hade vi knappt 20 tusen automobiler i vårt land. Tyvärr har vi ingen detaljerad statistik hur många av dem var el-, bensin- respektive ångdrivna. Det var de tre dominerande drivlinorna på den tiden.

Tjugo år tidigare, år 1900 var det faktiskt elbilar och ångdrivna bilar som dominerade marknaden i USA och Europa. Bensinbilar hade länge problem med att det fanns ingenstans man kunde tanka dem (fanns inga bensinmackar än) och att man var tvungen att veva igång motorn när man skulle starta den. Gjorde man då fel och motorn baktände kunde man lätt bryta handleden.

Bensinbilarnas tekniksprång kom under första världskriget. Uppfinningar som startmotorn och tillverkning på löpande band gjorde den bensindrivna bilen mer pålitlig och prisvärd. Henry Ford började massproducera sin berömda Model T år 1913.

Så år 1920 var nog tanken på elbil inte alls tokig eller ovanlig i Sverige. Men det pratades inte om elbilar som framtidsscenario – utan om en teknologi som precis haft sin dåvarande höjdpunkt och som började bli lite passé och börjat ersättas med bensinbilar. Elbilar ansågs inte som någon tokig framtidsidé utan snarare som lite åldersstigna.

Sveriges första bensinmack hade just öppnat då för två år sedan, år 1918 i Norrköping. Framtiden stavades “bensin” och bilismen kom sedan igång på allvar i Sverige några år in på 1920-talet.

Att elektricitet skulle driva en automobil var inte alls en konstig tanke år 1920.

Eller 2020.

 


Ford_EVTCS fyra år sedan: Henry Fords elbil

Visste du att Henry Ford höll på att utveckla en eldriven version av sin ikoniska Model T? Som skulle drivas av batterier utvecklade av sin förra chef och granne Thomas Edison? Och att hans egen fru vägrade köra T-Ford utan körde en elbil? Läs mer om elbilarna i början på 1900-talet!

Bookmark the permalink.
  • Jan-Erik Sebestyen

    Jag har varit på jakt efter en historisk bok om elektrifiering av Sverige, utan framgång. Det jag hittat är i princip följande:

    https://people.kth.se/~e99_cwa/tekinfo/text.htm

    https://historia.vattenfall.se/sv/the-revolution-of-electricity/landsbygdens-elektrifiering#:~:text=Mellan%201915%20och%201920%20%C3%B6kade,Sverige%20fortfarande%20ett%20utpr%C3%A4glat%20jordbruksland.

    Om någon har tips på bra (vetenskaplig) litteratur om den svenska elektrifieringen tar jag tacksamt emot dessa. Med tanke på hur omvälvande elektrifieringen var för Sverige, borde det finnas mer?

    • Kurt Hansson
      • Jan-Erik Sebestyen

        Tack!

        • Kurt Hansson

          Denna länk ger mera kring agrara användningen

          http://www.bungartz.nl/elektra.html

          • Jan-Erik Sebestyen

            Tack för länken. Det är lätt förstå att elektrifieringen av jordbruket inte blev riktigt som de tänkt sig, när man behövde kabel för att driva maskinerna ute på åkern.

            Jag leker med idéen att bygga en liten utställning (med bilder och lite text) i det ideella Museet Kvarnvikens kvarn (Råcksta, Stockholm) om Sveriges elektrifiering. Museet täcker perioden 1850-1950.

          • Kurt Hansson

            Tycker inte om det är en korrekt beskrivning. Ryssarna utvecklade kabelmatningen ända fram till 1950-talet och det finns en utvärdering som visar att det åtgick 45 kWh per hektar för tung jordbearbetning, vilket kan jämföras med en modern dieseltraktor nu förbrukar över 200 kWh per hektar. En av de ledande traktortillverkarna John Deere visade häromåret en kabelmatad autonom traktor i ConGrid -projektet med 1000 meter kabelvinda och det är ett exempel på att kraftförsörja en traktor med kabel kan höra framtiden till. Speciellt som det allryska institutet för elekrifiering av lantbruket har utvecklat elöverföringsteknik på flera km att sättas in när den ryska oljan sinar, för att säkra maten i Ryssland, som prof Strebkov förklarar det viktiga “The key to a good Electric Tractor is to Supply the Current”. Framtiden får utvisa om batteritekniken kommer klara denna strömförsörjning utan kabel?

          • Jan-Erik Sebestyen

            Vad skulle du säga var anledningen till att det svenska jordbruket valde förbränningsmotorer istället för elmotorer via kabel? Många bönder investerade ju en hel del pengar i små kraftstationer för att kunna utvinna “det vita kolet”, dvs elektricitet. Något som de kunna producera själva istället för att köpa dyrt från utlandet, och med varierande tillgång t.ex. under WW1.

          • Kurt Hansson

            Som jag förstår var elen dyr under 1920-talet och det var trots allt billigare med bensin/fotogen, innan diesel kom i bruk efter WW2. Men denna intresserade jordbrukare nära Västerås fick inte uppleva elektriska plöjningen:

            Jordbrukets elektrifiering
            Några reflexioner av en elektriskt intresserad jordbrukare i Mälardalen
            ”Vid den elektriska plöjningen stå vi enligt min uppfattning inför ett ännu ej fullt löst problem, men jag hoppas, att den dag ej skall vara långt avlägsen, då de elektriska traktorerna (för jordbearbetning) och de elektriska bilarna äro klara att utestänga den stora importen av utländskt, flytande bränsle, och vi, genom våra stora naturliga kraftkällor, kunna förse oss själva med vad vi i kraftväg behöva.”
            Kusta gård i april 1922.
            Rickard Westerdahl
            Asea tidning årgång XIV 1922