Ingen vill ha Rolls Royce längre

RollsRoyce102EX

Varken Rolls Royce eller Aston Martin säljs i Sverige längre. Anledningen: ingen vill ha dem.

Nättidningen Dagens PS avslöjar att svenska generalagenten och återförsäljaren Callisma har valt att avsluta avtalet om att sälja lyxbilarna i Sverige. Anledningen: nästan ingen vill köpa dyra bilar med V12-motorer längre som spyr ut avgaser och ger kunden tveksam miljöimage.

– Kunderna efterfrågar elbilar och laddhybrider i dag, säger Callismas VD Fred Mannerfelt.

Både Rolls Royce och Aston Martin hade förut en liten men stadig försäljning på den svenska marknaden – till ungefär 2018 då allting rasade. Tillverkarna har inga laddbara modeller i sitt utbud, endast stora V8 och V12 motorer – som kunder inte längre efterfrågar.

Redan 2011 visade Rolls Royce upp en elbil, konceptbilen 102EX (se bild ovan). Det blev dock aldrig någon serieproduktion av den och nu snart tio år senare har Rolls Royce endast vaga planer på elektrifiering av sina bilar.

Aston Martin visade upp sin eldrivna konceptbil Rapid E år 2018 och planerade starta dess serieproduktion året därpå – men planerna försköts sedan gång på gång och till slut kom beskedet i år att modellen har lagts ner och kommer inte komma i serieproduktion. Utan planer på någon ersättare.

Från att ha varit drömbilar på affischer på pojkrumsväggar och anledningen till att folk spelade på lotto till att man behöver privatimportera dem ifall någon mot förmodan fortfarande vill ha en. Den utvecklingen har gått otroligt fort. Tittar vi på pojkrumsplanscher bakgrundsbilderna på tonåringars mobiltelefoner eller vilka bilmärken som figurerar i raplåtar har det blivit en enorm förändring det senaste året, från Rolls Royce och Aston Martin till laddhybrider och elbilar från Koenigsegg, Rimac och Tesla.

Bookmark the permalink.