Många har sökt stöd för snabbladdare i glesbygd

I höstas publicerade Trafikverket en lista över 21 platser i Sverige där de erbjöd investeringsstöd för snabbladdare. Aktörer som anlägger snabbladdare på dessa platser kan få mer stöd än från Klimatklivet, faktiskt ända upp till 100% av investeringen – mot att de lovar drifta snabbladdarna i minst fem år. Tanken var att stimulera utbyggnaden av laddinfrastruktur i glesbygden, där kundunderlaget är för litet för kommersiella aktörer.

Minimikravet per station var två stycken Typ2 ladduttag på 22 kW och två stycken CCS snabbladdare på sammanlagt 150 kW. De fick lastbalansera, dvs en laddande bil måste få upp till 150 kW men två samtidigt laddande bilar kan dela på effekten (tex 75+75 kW).

Screenshot_20200913-114142_Chrome

Det var framför allt E10 i Norrland som skulle få snabbladdare, elva stycken längs de 42 milen från Töre till Riksgränsen. Dalarna och Värmland skulle få några enstaka laddare. Och några udda platser i södra Sverige. Valet av platserna höjde många ögonbryn.

Både Västerbotten och Jämtland blev till exempel utan, skulle de förbli samma vita fläckar på laddkartan som idag?

Vi ringde då upp Trafikverkets planerare och fick delvis lugnande besked: detta var endast första omgången, det kommer komma fler rundor med fler orter nästa år.

Nu har Trafikverket kommit med glädjande besked: alla de första 21 platserna har fått ansökningar!

Totalt har 68 ansökningar kommit in från 20 olika aktörer.

“Vi tycker att det är ett positivt resultat” säger Jenny Aminoff, uppdragsledare på Trafikverket till tidningen Elbilen i Sverige. “Det har kommit in åtminstone en ansökan till varje plats. Det känns hoppfullt.”

Av de “stora drakarna” har dock endast Vattenfall ansökt om laddplatserna, på 14 av de 21 ställen. Övriga 19 aktörer som lämnat in ansökan är lokala, mindre bolag. Varken Bee, Charge & Drive, E.on eller Ionity har lämnat in en enda ansökan.

På majoriteten av platserna är det tre aktörer som ansökt om bidrag för att bygga. För vissa platser, som Nikkaloukta, Hakkas och Töre, har det bara kommit en ansökan. De mest attraktiva platserna, som Idre, Kiruna, Överkalix och Nässjö, har fem ansökningar enligt tidningen Elbilen i Sverige.

Trafikverket ska nu granska de inkomna ansökningarna och komma med beslut om några veckor. Sedan i början av nästa år är det dags för omgång två, med fler, nya laddplatser i bland annat Västerbotten och Jämtland.

Vi hoppas dessa nya snabbladdare kommer göra det lättare att skaffa elbil även i norra halvan av vårt avlånga land!

Läs även våra tidigare artiklar om ämnet:

Investeringsstöd till snabbladdare i glesbygden

Investeringsstöd till Västerbotten och Jämtland kommer nästa år

Bookmark the permalink.