Teslor som beställs från och med idag kommer kosta 1.90 kronor per kWh (inkl moms) att snabbladda på Superchargers. Hittills kunde man ladda sin Tesla bil gratis så ofta man ville, men från och med nu kommer det vara gratis endast de första 400 kWh man laddar varje år, sedan kommer man alltså behöva betala för elen.
Gamla bilar påverkas inte av detta. Redan beställda eller levererade Teslor får fortsätta ladda gratis på Superchargernätverket livet ut – något som säkerligen kommer boosta deras andrahandsvärde.
Avgiften infördes av Tesla dels för att begränsa privatpersoner och taxibilar som vardagsladdar på Supercharger-stationerna istället för att ladda hemma, och för att kunna accelerera utbyggnaden av Supercharger-nätverket med mer inkomster än endast de förbetalda ca 20,000 kronor per såld Tesla som var öronmärkta utbyggnaden och driften av Supercharger-nätverket. Om några år kommer det åka runt mångdubbelt fler Tesla Model 3 på vägarna än dagens Model S och X och Supercharger-nätverket måste byggas ut för att förbereda det inför detta.
Åkte man till exempel Tesla mellan Sveriges två största städer Stockholm och Göteborg kostade det förut ca 52 kronor. För så mycket kostade det att ladda 52 kWh el i bilen hemma innan avfärd så den kunde åka de 26 milen från Stockholm till Superchargern i Ödeshög. Sedan laddade man bilen där gratis inför fortsatt färd mot Göteborg. (2 kWh/mil, 1 kr/kWh)
Även med de nya reglerna kommer det kosta 52 kronor att åka Stockholm-Göteborg – de första 9 gångerna. Varje år får man 400 kWh gratis från Tesla Motors, så de första 9 gångerna man åker kan man använda den potten till att betala Supercharger-laddningen i Ödeshög med.
Sedan börjar det kosta pengar att ladda de 42 kWh elen som bilen behöver laddas med för att klara de 21 kvarvarande milen till Göteborg. Med 1.90 kw/kWh blir summan 80 kronor.
De första 9 gångerna man åker kommer det alltså att kosta 52 kronor, därefter 132 kronor att åka Tesla Model S från Stockholm till Göteborg. Motsvarande resa med en fossilbil av Teslas kaliber kostar 675 kronor. (1 liter/mil, 14:37 kr/liter)
Även med de nya priserna kommer det endast kosta en bråkdel så mycket att åka Tesla som en motsvarande fossilbil.
Som vi såg i exemplet ovan kommer de 400 kWh man får gratis varje år räcka till ungefär 9 Supercharger-laddningar per år. Åker man sällan så långt så man behöver ladda på Superchargers kan det räcka länge – åker man ofta långt kan det ta slut snabbt.
Vi frågade därför våra medlemmar: hur ofta laddar du på Superchargers?
Som synes laddar absoluta majoriteten mer än 10 gånger per år – de kommer köra slut på sin årliga 400 kWh el och kommer behöva betala för laddningen sedan. Men som vi såg av Stockholm-Göteborg exemplet ovan är det inga stora summor det handlar om.
Genomsnittliga Supercharger-laddningen, då man snabbladdar 40-45 kWh el i sin Tesla kommer kosta runt 80 kronor.
EPA förbrukningen av Tesla Model S 90D är 2.0 kWh/mil. Laddar man hemma blir då milkostnaden 2 kr/mil. Laddar man på Supercharger blir milkostnaden 3:80 kr/mil.
BMW M5 -bilen Tesla Model S oftast jämförs med i storlek och prestanda- har EPA förbrukning 1.4 liter/mil, vilket med bensinpriset 14:37 kr/liter blir 20 kr/mil. Till och med en genomsnittsbil med 0.7 liter/mil kostar 10 kr/mil i bränslekostnad. Jämfört med dem är Tesla Model S fortfarande en rullande sparbössa.
Nja, ingen betalar 1kr/kWh hemma. De flesta ligger nog mellan 1.50 – 2kr när elnätsavgiften för förbrukningen är inräknad. Våra elnätsägare runt om i landet kommer dessutom att höja denna avgift med tvåsiffriga procenttal under de kommande 1-3 åren. Härligt när man implementerar marknadsekonomi på monopol! 😉
Och andrahandsvärdet för bilar sålda före elavgiftens införande på supercharger borde inte öka så värst mycket, så vida inte de används som taxi. Värdet av fri laddning verkar landa under 1000kr/år, eller?
Va?
Jag kollade min egen elräkning. 1,09 kr/kwh under december inkl alla skatter, moms och rörlig del av elnätsavgiften.
Jag skulle säga 1500-2000 för majoriteten så där håller jag med. Andrahandsvärdet borde inte påverkas.
Då har du bättre priser än jag, se min rättade kommentar ovan.
Som många skriver så ingår inte nätavgiften i artikeln med denna blir det snarare 1,3kr/kWh men ibland upp tlll 1,5-1,6kr/kWh beroende på tid på året. Men ännu viktigare är att poengtera att man vid längre resor inte laddar hemma utan från ngn annan laddare. I ex Teknikens Världs test nr 21. 2017 så fick man vid test betala 5,25kr/kWh i Danmark.
Vidare bör man tänka på att elbilar drar mycket mer vid högre hastigheter än en ny bensin eller Diesel bil vilket TV nr 22 visar där en Opel Ampera E drog 1,6-1,7 kWh per mil i 100-110km/h men ca 5kWh ! per mil vid 150km/h (3ggr så mycket vid 150 mot 110). Min Diesel bil drog ca 0,52L/mil i samma hastighet senaste sommar (26,25kr/mil mot 6,76kr/mil med Diesel). Nu behöver man väl knappast betala 5,25kr/kWh på alla platser. Men jämförelsen visa att elbilarna är långt i från så billiga som många påstår och att det är viktigt att kolla på verkliga händelser och inte bara teoretiska.
Till detta kommer även byte av batteri som utan subvention kan hamna på 100-150tkr beroende på elbil.
Ännu ett argument för att köpa en Tesla Model 3 istället för ett annat elbilsmärke, då priset vid Teslas superchargers i Danmark ligger på 3,13kr/kWh och så kommer den bilen att snitta ännu lägre än Tesla Model S. Sedan är det dryga böter i Danmark vid hastighetsöverträdelser, så jag skulle nog landa lägre än din dieselkostnad per mil i alla fall, om jag hade en Tesla. Tror aldrig att någon kommer att lyckas att få en så hög snittkostnad på sin elbil under en semester som du beskriver ovan och några batteribyten har väl inte skett än, förutom efter olyckor eller folk som gjort uppgraderingar av sina 10 år gamla Tesla Roadsters.
Min diesel snittade 0,50l/mil senaste sommarsemestern men jag räknar med att den kommande elbilen kommer att bli billigare i drift per år trots allt.
För min del 87 öre för elen och 21,50 i överföring i rörliga kostnader, ca. 1,1 kr/kWh. Trodde i min enfald att alla låg ung samma där. Bor strax öster om Gbg.
Sen tillkommer ju effektavgiften på 25 kr/kW som påverkas en del av elbilsladdning.
Tydligen dyrare hos mig norr om huvudstaden…
Är detta alltså exklusive dessa nätavgifter?: https://uploads.disquscdn.com/images/71dc7f207d7dd1d2fba1d772b132a689e7e432b9b6d50de012a7ffed68a4db33.png
Ja, se min rättning i kommentaren ovan.
elskling.se är väl förövrigt en dålig jämförelsesite, då de bara visar priser från leverantörer som betalat dem för det.
Nja, vi som har timpris, laddar på natten och bor i Stockholm kan ladda för ca 80 öre per kWh, inklusive nätavgift.
Ok, jag summerade lite snett i mitt kalkylblad. Landar på 1.36 kr/kWh för perioden Dec 2015 till och med Nov 2016 med ca 9000 kWh förbrukat. Då räknar jag med alla elräkningar från både elleverantören och elnätsägaren under perioden, dvs el, elnät, abonnemangsavgifter, elskatt, moms, höjda avgiften till Svenska Kraftnät etc etc.
Av dessa 1.36 kr/kWh så går 83 öre/kWh till elleverantören och 53 öre/kWh till elnätsägaren. Dessa 53 öre/kWh kommer de kommande åren att öka med tvåsiffriga procenttal.
Hur fungerar betalningen? Betalar man via teslas hemsida, via skärmen i Teslan eller vid servicebesök?
Det sker automatiskt så länge du har kopplat ett kort till My Tesla.
1 liter per mil låter som en gammal bil, typ Volvo 240. Varför inte jämföra med en Audi A7 bensinare och 0,7 liter per mil så blir det 472,50 kr för Sthlm-Gbg.
För att Audi A7 inte är en “fossilbil av Teslas kaliber” för att citera det jag skrev. En Audi S7 eller RS7 börjar närma sig – men de drar ju också just 0.95 liter milen (enligt överoptimistiska NEDC körcykeln!)
Jag jämför inte mot gamla bilar utan mot prestandabilar – och sådana drar än idag runt en liter/mil (i bästa fall).
Men snälla nån, tror du verkligen merparten av kunderna köpte sin Tesla rör dess prestanda? Räckvidd och praktikalitet väger betydligt mer än 0-100-tider. Tror inte särskilt många skulle dissa en bil för att prestandan inte är bättre än 4,6 s 0-100. Sedan är det landsvägskörning Sthlm-Gbg vilket är 0,7 l/mil för A7. Om du vill jämföra verkliga siffror för A7 resp Model S så är jag med på det. Du vrider osanningsenligt på siffrorna imo. Tråkigt, precis som övriga gammelmedia..
Javisst kan jag jämföra mot “vanliga” bilar också, vilket jag har gjort i sista stycket.
En Skoda Octavia drar förresten 0.32 L/mil på landsväg (på pappret), den skulle klara Stockholm-Göteborg på 216 kronor i bensinkostnad.
En Skoda Octavia får bli en jämförelse mot kommande Model 3, då jag hoppas Model 3 blir högst hälften så dyr att “tanka” på en SC jämfört med att tanka Skodan, per km. Och då räknar jag bort hemmatankning.
Men jag tycker argumentet “Tesla Model S är minsann supersnabb och ska därför jämföras med lika snabba bilar” är löjeväckande när det används i tid och otid då det oftast är en nedprioriterad faktor.
Som jag hävdat många många gånger. En Model S i basversion (typ S75) bör jämföras mot en BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Audi A6 eller liknande. Och då menar jag inte M5 utan på sin höjd en 530i (och liknande för Merca och Audi). Att jämföra med RS7 kan kanske vara relevant för en P100D men den är ointressant för de flesta.
Man får ju anta att man vill köra tillbaka till Stockholm också, snarare än att skicka tillbaka bilen på släp innan man påbörjar sin nästa resa till Göteborg. Om jag har rätt i det antagandet så räcker de 400 kWh till 4-5 tur & retur resor, snarare än de nio som artikeln ger intryck av. Men nu är det väl framförallt av miljöskäl fler bör köra elektriskt, och då spelar min anmärkning ingen roll. Allra bäst hade det förstås varit att ta tåget, det finns ingen som helst anledning att köra bil den sträckan (för de allra flesta).
Är väl för att spara pengar och köra med grym acceleration
När artikeln skrevs så stämde det att laddning i Teslas nätverk skall börja kosta pengar.
Men det finns fortfarande möjlighet att få tillgång till helt gratis supercharging genom att beställa sin bil med en ägares rekommendationslänk som exempelvis denna http://ts.la/robert7701
Är ju väldigt trist om man skulle missa det eftersom att det inte finns någon möjlighet att få detta i efterhand.
Jag köper skattefri marindiesel och kör den i en diesel-elgenerator för att ladda bilen. Detta resulterar i ett kwh-pris på 0.5kr för mig.
Klockrent!