Säg den lycka som varar

FF91vsTeslaP100DL

När Faraday Future visade upp sin bilmodell FF91 för två veckor sedan var de väldigt stolta över att den kunde slå Tesla Model S på 0-60 mph acceleration (med en knapp meters marginal).

Men säg den lycka som varar.

Dels började det dyka upp uppgifter om att Faraday Future strippade ner sin FF91 prototyp ganska så rejält inför filminspelningen. Inga passagerar- eller bakstolar fanns tydligen på plats, medan Tesla Model S var fullutrustad.

Men största partykrascharen var ändå Elon Musk som twittrade ut om påskägget alla Tesla Model S P100D fick som vässade deras acceleration till 2.34 sekunder på 0-60 mph.

ElonLudicrousPlus

Faraday Future FF91 fick bära titeln “fastest production EV in the world” i drygt tio dagar (och i ärlighetens namn inte ens det ty FF91 var ju knappast i produktion) innan Tesla tog tillbaka titeln.

Man aktiverar påskägget i sin Tesla genom att hålla Ludicrous-knappen på mittskärmen intryckt i 5 sekunder och sedan svara “bring it on” på frågan som dyker upp:

WantMyMommy

Frågar någon är det tydligen alltid bättre att ta röda tabletten.

Hur snabbt skulle då en nerskalad Tesla kunna accelerera? Om de gjorde på samma sätt som Faraday Future och ställde upp med en barskrapad Tesla i en accelerationstävling, där all lös inredning har rivits ut?

StrippedS

Vi behöver inte gissa, för det är exakt vad Electric GT har gjort. Electric GT är en tävling för elbilar som kommer debutera inom snar framtid. Till skillnad från Formula-E där specialbyggda elektriska sportbilar tävlar ska Electric GT använda sig av ombyggda standard-elbilar. De kommer börja med ombyggda Tesla Model S P100D. Där har de gjort exakt samma “fusk” och plockat bort ca 500 kg inredning i bilarna. (Och monterat störtbur, den väger väl en del?)

Enligt Electric GT klarar deras ombyggda Tesla Model S P100D att accelerera 0-60 mph på 2.0 sekunder! Hur mycket ska Faraday Future plocka bort från deras bilar för att matcha det? 😉

Är du intresserad av att veta hur man trimmar en elbil, bara genom att ladda ner ny programvara till den ska du läsa nedan artikel:

 


TCS två år sedan: Så trimmar man en elmotor

Hur fasiken kan man trimma en elmotor? Turbo, överliggande kamaxlar, byta förgasare? Hur kan en elmotor accelerera snabbare bara för att en elbil har fått ny mjukvara? Genom ödets knyck har jag själv jobbat i ett projekt där vi höll på med just sånt så jag kunde skriva artikeln om hur man trimmar en elmotor.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 4 Responses to Säg den lycka som varar

    1. JH says:

      2 sekunder. Hahum. Det är whip lash varning på det.

    2. Richard A says:

      Jag är lite nyfiken på hur snabb en Model S 90D kan bli med en mjukvarutuppdatering. Skulle vara roligt om dom biffade upp även den med ett påskägg.

    3. Simon says:

      Okej, det går att göra snabba elbilar, vi fattar… Vem är det egentligen som tycker de där hundradelarna är viktiga?

      • Surfaren says:

        Det är många som tycker det. Och på det ämnet så var det väl ändå 2,1 sekunder dom sa?
        “They say that their stripped down P100D with Ludicrous+ can accelerate from 0 to 100 km/h (62 mph) in 2.1 seconds.”

        Edit: aha, det var jag som inte var uppmärksam på 60 mph vs 100 km/h…

    Lämna ett svar