FF91

FF91-slide-7

Faraday Future visade i går morse svensk tid upp sin kommande bilmodell FF91 på ett event i Las Vegas. Bilen de visade upp var en prototyp, Faraday Future uppger 2018 som möjlig leveransdatum för bilen. Innan dess måste Faraday Future bygga en hel bilfabrik där FF91 kan börja tillverkas.

FF91-slide-2

Utifrån är FF91 enorm, med 525 cm i längd, 228 cm bredd och 160 cm höjd är den till och med större än redan gigantiska Tesla Model X. Inte lite större heller, FF91 är hela 21 cm längre än Model X. Inte undra på att de har lyckats skapa “industry-leading” inre utrymmen. Ändå är bilen endast fyrsitsig! Glöm ta med familjen på åkturen, FF91 är -trots utseendet- inte en familjekombi.

FF91-backseat

Faraday Future satsar istället för familjer på samma köpstarka köpgrupp som Lucid Air vi berättade om strax innan jul: direktörer. Även FF91 hoppas bli den ultimata direktörsvagnen, med baksäten som kan lutas tillbaka till nästan sovposition. Där Tesla klämde in 5 baksäten i Model X stoppar både Lucid och Faraday Future in två bekväma massagestolar istället.

Faraday Futures främsta konkurrent blir därför kanske inte så mycket Tesla Motors utan Lucid Motors – vilket är väldigt konstigt när man inser att båda företagen står det samma man bakom: kinesiska miljardären Jia Yueting.

Att ta fram en direktörsvagn är egentligen ett väldigt bra konstgrepp, många som kan betala höga summor i länder runt om i världen sitter inte i framsätet i sin bil och kör utan sitter i baksätet och blir körd av privatchaufför. Tesla har hittills inte gjort några allvarliga försök att ta sig in i det segmentet.

FF91vsTeslaP100DL

Faraday Future gjorde stort nummer av att deras FF91 kan accelerera 0-60 mph på 2.39 sekunder, som i ovan bild från deras video där FF91 vinner över Teslas värstingmodell. Därmed utropade de FF91 för “fastest production EV in the world” – fast behöver inte en bil defacto vara i produktion för att kunna använda en sån titel?

FF91 kommer att ha 130 kWh batterier, monterade i bottenplattan som i Teslas bilar. Oklart vem som ska leverera de batterierna dock. Med hjälp av två motorer kan bilen leverera över 1050 hästkrafter. De större batterierna medger också längre räckvidd än dagens Teslamodeller, runt 70 mil enligt överoptimistiska NEDC körcykeln, eller runt 60 mil enligt den lite mer rättvisande EPA körcykeln.

FF91lidar

FF91 kommer även utrustas med autonom självkörningsförmåga. Förutom kameror och ultraljudsensorer som Tesla har utrustat sina bilar med kommer FF91 även ha 13(!) radarantenner och en LIDAR laserskanner.

Google utrustade sina självkörande bilar med LIDAR laserskanners för att bilarna enkelt ska kunna mappa sina omgivningar i 3D. LIDAR skanners är dyra men ger bra runtomkringsikt. Därför placerade Google de på taket på sina bilar. Faraday Future har valt att placera LIDAR skannern på motorhuven istället vilket på en gång leder till att den kan inte titta bakåt. LIDAR använder laserstrålar som inte tar sig igenom plåt. På grund av motorhuvens vinkel kan den inte ens titta igenom kupéns vindruta för att titta bakåt. Väldigt märklig placering.

Den autonoma självkörningsförmågan demonstrerades på eventet genom att låta bilen åka runt på en parkeringsplats och leta efter lediga parkeringsrutor. När den fann en kunde den backa in och parkera där – fast bilens nos fick inte plats i parkeringsrutan utan stack ut en halvmeter jämfört med de andra parkerade bilarna. En andra demonstration av självkörning på eventet misslyckades och slätades snabbt över, bilen fick stå kvar på podiet istället.

Sammanfattningsvis kan man säga att FF91 är en udda fågel, en kapabel elbil som ser ut som en familjebuss men inte är det. Faraday Future har inte sagt någonting om priset på bilen men med en sådan storlek och specifikation på bilen som den har kommer det knappast bli billigare än Tesla Model X.

Kommer Faraday Future lyckas bygga sin bilfabrik och börja producera FF91 kommer den möjligtvis tävla mot Tesla Model S och X – men inte mot Tesla Model 3 som kommer tilltala en helt annan målgrupp. FF91 främsta konkurrent må dock inte alls bli en Tesla över huvud taget, utan Mercedes förlängda modeller, Rolls Royce – eller Jia Yuetings andra bilskapelse Lucid Air.

Lucid Air

Lucid Air

Just i jämförelse med Lucid Air tycker vi FF91 faller kort i fråga om design. Direktörsvagnar med massagebaksäten bör inte se ut som familjekombin tycker vi – men vem vet, kanske kinesiska direktörer efterfrågar just det? Kanske därför Jia Yueting satsar på två olika hästar – men båda de hästarna blir nog snabbt omsprungna om Tesla Motors lanserar en Tesla Model X med lutningsbara massagebaksäten, större batterier och filar lite på accelerationssiffrorna. De har två år på sig.

Vi önskar Faraday Future all lycka till och hoppas de både hittar tillräckligt med köpare till sin FF91 och lyckas bygga fabriken som ska bygga dem. Om inget annat visar dessa nya bilföretag att Tesla Motors framtida konkurrenter kanske inte alls blir dagens etablerade biltillverkare – utan helt nya aktörer! Precis som det inte blev Ericsson och Nokia som tog upp kampen med iPhone när den skakade om mobilbranschen.

 


TCS ett år sedan: Consumer Reports valde Tesla Model S till årets bästa bil 2015

För ett år sedan kunde vi rapportera om att Consumer Reports -amerikanska motsvarigheten av Råd & Rön- har valt Tesla Model S till årets bästa bil… och även som årets näst bästa bil!

Tagged , . Bookmark the permalink.