Gigafabriken kör igång

GF201701

Tesla Motors meddelar att produktion av battericeller har påbörjats nu vid årsskiftet i deras Gigafactory 1 batterifabrik i Nevada. Efter tillverkning av provceller för att justera in maskinerna i december i fjol har fabriken nu börjat tillverka kommersiella celler som ska sitta i Teslas Powerwall och Powerpack energilagringsprodukter.

2170cell

Battericellerna som tillverkas får formatet 2170 vilket innebär cylinderform med 21 mm i diameter och 70 mm i längd. Den är något större än standardformatet 18650 som har 18 och 65 mm som motsvarande mått.

När Tesla Motors har en egen batterifabrik behöver de inte längre hålla sig till internationella standardmått för batterier utan kan använda en batteristorlek som utan kompromisser har den mest optimala storleken. Batterikemin, batteriernas innehåll har Tesla Motors tagit fram tillsammans med samarbetspartnern Panasonic.

GF201701b

Gigafabriken är en säkerligen udda arbetsplats, där man tillverkar batterier i de färdigbyggda delarna av fabriken – samtidigt som nya delar av fabriken byggs runt omkring dem. Som synes av bilden ovan har knappt en tredjedel av planerade slutliga fabrikslokalerna byggts än.

Gigafactory_201607

Jämför vi med hur det såg ut vid invigningspartyt av gigafabriken i augusti i fjol har fabriken fördubblats sedan dess! Fortsätter de byggnadstakten en fabrikssektion i månaden kan hela byggnaden stå klar redan i mitten av 2019 – ett år innan tidigare planer! När fabriken blir färdigbyggd blir den inte enbart största byggnaden i världen – utan även arbetsplats för uppemot 6,500 arbetare (och skapa ytterligare 20,000 arbetstillfällen i regionen).

Gigafabriken är egentligen inte en enda gigantisk batterifabrik utan drygt tjugo batterifabriker vägg i vägg med varandra. Vilket gör att framtida gigafabriker -ty den som byggs nu benämns Gigafactory 1 av Tesla Motors- kan bli både större eller mindre.

Gigafactory_modell

Stora eldprovet för fabriken blir i höst i år då batteriproduktionen för kommande Tesla Model 3 ska köra igång. Gigafabriken ska då börja leverera färdiga batteripack till elbilen och hänga med i leveranstakten när bilfabriken i Fremont ska tillverka fler och fler tusen bilar i veckan. Om någon utav fabrikerna inte hänger med i den andras takt kan Tesla Model 3 drabbas av förseningar – eller Tesla Motors få bokstavligen miljontals battericeller på halsen som de inte har användning av.

Tagged . Bookmark the permalink.