Lucid Air

020a12_d82ba58515134811ad95a04445063b09-mv2_d_3733_2333_s_2

Sporrade av Tesla Motors framgångar dyker det nu upp den ena framtida elbilstillverkaren efter den andra. Senaste i raden är Lucid Motors, med sin elbil Air som de hoppas kunna börja serietillverka 2018. Om de bara lyckas få ihop finansiering och bilfabrik tills dess. De finansiella musklerna sägs samma Jia Yueting stå för som för Faraday Future – mannen som ena sekunden beskrivs som miljardär, i nästa som konkursmässig.

020a12_a9b86ebdbe8e41fca669e00a08ab6759-mv2_d_2616_1452_s_2

Tycker du att bilen påminner något om Tesla Model S har du inte helt fel. Lucid Motors utvecklingschef Peter Rawlinson kommer ju direkt från Tesla Motors, där han var chefsingenjör för Model S. Flera Tesla Motors patent står det hans namn på, som till exempel den om skyddsplåten som skyddar batteripackets undersida.

LucidBatteries

Han har behållit mycket av Tesla Model S design även under karossen, men förbättrat den. Batteripacket består till exempel även i Lucid Air av tusentals små battericeller, som i Model S, men inte packade helt platta längre. Batterierna under baksätespassagerarnas fötter har plockats bort och placerats mellan framstolarna istället. På så vis får baksätespassagerarna bättre fotutrymme – men det tillkommer en “kardantunnel” mellan framsätena istället.

Motorerna är placerade på fram- och bakaxeln, precis som i Tesla Model S, men Lucid Motors har förbättrat motorernas prestanda och använder sig av en egen patenterad utväxling mellan motorerna och drivaxlarna. Motor, drivkretsar och utväxling är sammanbyggda i en demonterbar enhet precis som i Tesla Model S.

020a12_cd18b3b2d38d43bea3193ce3dc40fa07-mv2_d_3765_2510_s_4_2Största skillnaden mellan bilarna är att medan Tesla Model S försöker ge föraren den bästa upplevelsen koncentrerar Lucid Motors sig på Airs baksäten. Alla som har suttit i en förlängd Mercedes S-klass, Maybach eller annan direktörsvagn av klass känner igen sig. Satsningen kan mycket väl löna sig då klientelet som kan betala 100,000 dollar eller mer för en bil kör inte själv bilen i många länder utan blir skjutsade av chaufför. Tesla Model S baksäten har aldrig varit särskilt lockande för direktörer.

020a12_c2f3ada78c5b4d27bf3e06e058ff9d67-mv2_d_3600_2250_s_2

Bakstolarna kan lutas bak i nästan sovposition, eller vinklas uppåt så passageraren kan öppna stolsbrickan som på ett flygplan. Stora touchskärmen hamnar också bak hos direktören.

020a12_9fc83c5065e648549f99edf534597fc9-mv2_d_3733_2333_s_2

Chauffören får nöja sig med en lite mindre skärm. Kommer man ihåg hur batteripacket var utformat förstår man att han kommer få lite mindre benutrymme än passagerarna bakom honom, och mittkonsolen mellan framstolarna döljer batterier, inte som i Model S förvaringsutrymme.

LucidSelf

Den dagen direktören tröttnar på sin chaufför kan han komma ersätta honom med full autonomi. Lucid Motors anser sig behöva fler sensorer än Tesla Motors för att bilarna ska bli självkörande. Förutom kamerorna och radarn som finns i Tesla Model S kommer Lucid Air även ha 4 laserskanners, LIDAR, som på Googles självkörande bilar. Fördelen med att ha både multipla radar, kameror och LIDAR är redundans. Många har oroat sig för hur Tesla Motors autonomi kommer fungera om någon av kamerorna blir smutsiga? Lucid Air hoppas kunna framföra bilen i mycket sämre väder, sämre förhållanden än vad Tesla Motors kommer lyckas med.

charge-1170x506

En bild som vi blev väldigt konfunderade över är dock ovanstående där hemmaladdningen visas. Rent ut sagt: vad f*n är det där?! 😯 Kontakten är definitivt inget standardiserat utan Lucid Motors egna påhitt. Vi hoppas de har även placerat ett extra ladduttag med standardkontakter någon annanstans på bilen! Sådär höll elbilstillverkare på med för tio år sedan, hittade på egna kontakter.

Lucid Air vänder sig alltså till en målgrupp något annorlunda än Tesla Motors: folk som inte kör bilar själva utan blir körda av privatchaufförer. En köpstark målgrupp som Tesla Motors länge har förbisett. Skulle Lucid Motors ha lanserat sin elbil idag skulle de haft en rejäl chans att ta många viktiga kunder från Tesla Motors i till exempel Kina, Sydamerika, Asien, Saudiarabien, Tyskland och andra områden.

Bilens största problem är dock att det kommer att ta minst två år innan den kan nå marknaden – innan dess måste de ju finansiera och bygga en hel bilfabrik… Bilens prestanda, batteripack, räckvidd och liknande matchar i stort sett dagens Tesla Model S P100D. Lucid Motors säger sig även komma erbjuda en toppmodell med 130 kWh batterier, vilket inte skulle förvåna oss även Tesla kommer erbjuda sina bilar framåt 2018. Tesla Motors har över två år på sig att även utveckla en egen förbättrad Model S med bekvämare baksäten. Eller bygga om Model X till en riktigt riktigt cool direktörsvagn med falkvingedörrar!

packaging-760x506

Lucid Motors tänkte gå motsatt väg och någon gång efter direktörsvagnen även ta fram en Lucid Air med traditionell baksäte och lägre pris, i närheten av Tesla Model S. Just nu siktar sig företagen in sig på något olika målgrupper – men i en avlägsen framtid kan de närma sig varandra. Om Lucid Motors nu över huvud taget lyckas med konststycket att skaffa sig finansiella muskler, fabrik, försäljnings- och servicenätverk och tillräckligt många kunder. Och om de mot förmodan skulle lyckas kommer de ändå ha ständig ångest över om Mercedes skulle besluta sig lansera en eldriven S-klass.

Men ju fler elbilstillverkare desto bättre, därför önskar vi dem hjärtligt all lycka!

Vill du veta mer om Lucid Air kan du titta på videon från dess lanseringsevent:

 


TCS ett år sedan: SpaceX lyckade landning

För ett år sedan skrevs det rymdhistoria då SpaceX lyckades få första raketsteget i sin Falcon 9 raket återvända och mjuklanda på marken igen. Händelsen kan beskrivas som första steget på vägen till rymden för gemene man, då framtida rymdfärder kan börja kosta en bråkdel av vad de kostar idag.

Svensk media var till en början kluven till vad som var största nyheten den dagen, mänsklighetens framtid eller lastbilen med höns som välte, men framåt eftermiddagen började de rapportera om landningen i alla fall.

National Geographic har i förrgår släppt en ny klipp om händelsen, där man kan se Elon Musk slitas mellan hopp och förtvivlan under uppskjutningen och landningen:

Tagged , . Bookmark the permalink.