Nya Superchargers 2017

SC2017

Tesla Motors har uppdaterat kartan på sin hemsida där de visar sina utbyggnadsplaner för Superchargers.

De blåa plupparna på kartan ovan visar ungefär var Tesla Motors hoppas kunna bygga snabbladdare nästa år. Platserna är endast preliminära, Tesla Motors brukar inte avslöja exakt var de tänker bygga sina Supercharger snabbladdare. (Vi brukar dock ha spioner som tar reda på det ändå i och med att bygglovsansökningar är publika dokument i Sverige.)

Något förvånande tänker de satsa framför allt på sydvästra Sverige nästa år. Superchargern väster om Jönköping (blir det i Ulricehamn eller Borås?) kommer säkert bli populär bland dem som åker Tesla mellan Stockholm och Göteborg. Norrmän på väg till Göteborg kommer finna den nordväst om Uddevalla (blir det i Munkedal eller Grebbestad?) användbar. Förvånansvärt nog förblir dock själva Göteborg fortfarande en vit fläck på kartan.

Längs E18 på väg mot Oslo planeras det också en ny station precis i närheten av gränsen. Kommer stationen byggas i Sverige, Töcksfors, eller i Norge, Örje är en intressant fråga.

Även E16 mot Norge verkar få en Supercharger station, någonstans i trakterna kring Torsby. Det märks tydligt att Tesla Motors koncentrerar sin svenska laddinfrastruktur till att underlätta det för besökande norrmän.

Av de stora utbyggnadsplanerna i norra Sverige Tesla Motors hade förut är det inte mycket som återstår. Den planerade Superchargern norr om Luleå (blir det i Kalix eller Töre?) finns fortfarande kvar i planerna för nästa år, men den i Gällivare har tyvärr försvunnit.

Vi tycker det är otroligt synd att Superchargen i Gällivare verkar ha lagts på is då den effektivt skulle ha knutit ihop norra Sveriges och Norges Supercharger-nätverk. Tesla Motors kan inte ens skylla på att det är placeringen bortom polcirkeln som skulle ha spelat in, då i Norge planeras nya Superchargers ända upp i Storslett, runt 50 mil norr om Luleå.

Nej, fick vi önska skulle det ha blivit en Supercharger i närheten av Göteborg istället, så man hade kunnat besöka Sveriges andra största stad över dagen. Destinationsladdare är trevliga om man ska övernatta, men att åka till exempel Stockholm – Göteborg tur och retur över dagen kräver en Supercharger vid Göteborg.

Var de andra Superchargers borde ha hamnat kan man ha olika meningar om (Växjö, Borlänge, Malung, Storuman, Gällivare?) men väldigt få svenskar föredrar de nu planerade placeringarna längs med norska gränsen i alla fall.

Tittar man ut i övriga Europa kan vi konstatera att lyckas Tesla Motors med sina planer kan man nästa år åka runt Östersjön, med flera nya Superchargers i Finland, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Ryssland kommer få flera Superchargers hela vägen till Moskva – något förvånande då Tesla Motors inte ens officiellt säljer några bilar i det landet. Det kanske är tecken på ändring?

Spanien har i flera år varit ett sorgebarn för Tesla Motors, de har planerat Superchargers över hela det landet länge. Först i år har de första stationerna börjat dyka upp i östra Spanien, och nu hoppas Tesla Motors kunna täcka landet med laddstationer nästa år.

Centraleuropa, Tyskland, Benelux-länderna och Frankrike får så många Superchargers nästa år så de syns knappt längre på kartan och det är omöjligt att urskilja var de nya plupparna hamnar. Likaså kommer England och Irland få många nya Superchargers.

2017 verkar också bli Östeuropas år, med laddare i Serbien, Bulgarien, Rumänien, Grekland och Turkiet. Ungern som skulle fått en station i Budapest verkar däremot bli nu utan.

Om alla dessa nya länder som får Superchargers också innebär att Tesla Motors etablerar försäljningsorganisation där kommer de få många nya färska kunder från nya områden nästa år.

 


TCS ett år sedan: Tesla Model X produktion rivstartar

Det är bara ett år sedan Tesla Model X började levereras till kunder. Alltså till “riktiga” kunder i högre volymer – de allra första som lämnades över till några köpare på ett event i slutet av September 2015 var fortfarande delvis handbyggda. Mycket har hänt under det året, med otal lyriska provkörningar av Tesla Model X, och leveranser både till Norge och Sverige.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to Nya Superchargers 2017

    1. TheBigKing says:

      Det är väl ingen mening att bygga en laddare i Göteborg, det skulle bara bli en samlingspunkt för Taxi och irritationsmoment för Teslaägare som hade hoppats på att ladda men måste köa istället. Borås/Ulricehamn är det som behövs! Då kan man ladda där på väg till/från Göteborg.

      • daoops says:

        Ja absolut. Och märkligt att den inte kommit upp tidigare. Misstänker att det är för att dom visste att det skulle byggas ny väg där (som ersätter risk40)

        • TeslaS90 says:

          Jag skulle ändå säga jönköping somm mittpunkt där SC skulle vara ganska effektivt för de som bor där och även den som ska köra till gbg och tillbaka.

          • Filip says:

            Fast SuC är inte till för de boende kring laddaren egentligen.

            • TeslaS90 says:

              Varför skulle den inte vara det?
              Det är en SC som inkluderar i priset man köper bilen för(innan 2017) Precis som det är i norge!

            • SynneGundersen says:

              Nei i Norge er det presis som i resten verden; SC er til for lading på langtur.

            • TeslaS90 says:

              Men fortsatt er SC ei gratis lading for dem som har tesla. Hvorfor sku det ikke vare noe for de som bor runt ladern?
              Håper dere skjönner, viss den placeras på ett sted der de som bor runt kan bruke och de som åker på langturer så är ju detti mye bedre för begge parter.

            • Filip says:

              En SuC kostar mycket att installera. Om alla alltid skulle ladda på suc så skulle inte konceptet fungera utan folk skulle få betala stå himla mycket mer för en tesla för att få SuC inkluderat.

              Det är på grund av att folk inte förstår detta som tesla nu tar bort gratis super charging

    2. Micke says:

      En supercharger till mellan Stockholm och Linköping skulle vara bra. Nu är den i Tystberga nästan optimalt dåligt placerad för Stockholm Linköping ToR. Man måste ladda på vägen ner när den laddas som sämst (> 80 %) för att ta sig tillbaka. Sedan måste man skvätta i lite på vägen tillbaka också eftersom man kunde ladda så lite på vägen ner. Suboptimalt. Och den är norrut dessutom inte möjlig att komma åt annat än via den lilla vägen under E4:an som man inte får köra på. Men jag antar att alla Teslaägare skiter i det…

    3. Danni Efraim says:

      Munkedal eller Grebbestad känns osannolikt. Munkedal är bara två mil från Torp och Grebbestad ligger ute på kusten, för långt bort från E6:an. Nej, jag säger mest sannolikt runt Strömstad (vid E6:an eller kanske Nordby köpcenter), eller kanske Tanumshede.

    Lämna ett svar