Teslas kvalitet

CRreliable2017

Varje år presenterar Consumer Reports, Amerikas motsvarighet av Råd och Rön, sin årliga undersökning över bilars pålitlighet. Över en halv miljon ägare har rapporterat in om sina bilar. Resultaten sammanställs sedan till kvalitetsindex, från 0 till 100 där 100 är bäst. Consumer Reports har listat vilka värden de olika tillverkarna har fått.

Resultatet är ganska så nedslående för Tesla som hamnar i bottenskiktet av undersökningen, bland “less reliable” bilarna.

Redan för ett år sedan var Tesla i blåsväder, då Consumer Reports tog bort sitt “rekommenderad” status från Tesla Model S på grund av kvalitetsproblem. Som vi berättade då hamnade Tesla Model S 43% under genomsnittsbilen. Elon Musk lovade då förbättra bilarnas kvalitet, och vi hoppades på att problemen berodde på barnsjukdomar.

Så, har inget hänt? Tesla är ju fortfarande “less reliable”?

Jo, massor har hänt under året. Tesla Model S kvalitet har enligt Consumer Reports höjts rejält och är därmed åter igen rekommenderad av dem. Men nya Model X drar ner totalsumman för märket Tesla. Siffran som presenteras för Tesla är en kombination av Model S och X kvalitetssiffror. Då minimikravet för att vara rekommenderad är att bilens pålitlighetsindex ska hamna ovanför 40 undrar vi förskräckt hur låg siffra Model X fick för att medelsiffran av de två ska hamna på 28? Consumer Reports nämner framför allt problem med falkvingedörrarna som anledning till Tesla Model X låga betyg.

Synd att allt arbete Tesla har lagt ner för att förbättra Model S kvalitet fördunklas av barnsjukdomarna från nya modellen. Vi hoppas att nästa år, när även Model X barnsjukdomar är botade når hela bolaget Tesla med alla sina modeller upp till rekommendationsnivån. (Eller kommer de dras ner av Model 3 då?)

Vi undrar vilka barnsjukdomar Volkswagen kan skylla på som fick endast marginellt bättre resultat än Tesla Motors? Och som svensk blir man ju ledsen över att även Volvo anses vara “less reliable” enligt de amerikanska ägarna.

SCbesok

Av ren sammanträffande hade vi också precis gjort en undersökning bland våra medlemmar, där vi frågade hur många gånger de har behövt besöka Teslas Service Center på grund av bristande kvalitet? Alltså förutom årliga kontrollen eller efter olyckor.

28% av de 47 Teslaägarna som svarade har aldrig behövt besöka verkstad på grund av kvalitetsbrister, trots att vissa av dem har kört över 6000 mil med sina bilar. Endast 17% av ägarna har behövt göra 4 eller fler verkstadsbesök.

De röstande kunde också lämna kommentarer. Återkommande temat där är hur pass pålitlig Tesla Model S är jämfört med Volvo: “[jag har] hittills haft färre och mindre problem med denna än min tidigare XC70”, “Som jämförelse hade en XC60 innan där flera varningslampor lyste när bilen rullade ut ny från butik och första 4 månaderna tillbringade bilen på verkstad”, “En V70 som jag haft var på verkstaden en gång i veckan”. Vissa som dock hade problem med sina Teslor berättade om hur bilen hade behövt åka in på verkstad flera gånger för samma fel då Tesla inte kunde fixa problemen på en gång.

Men en sak som alla som svarat verkar vara överens om är att Tesla hade alltid åtgärdat alla fel utan några som helst diskussioner.

 


TCS ett år sedan: Tesla-butiken i Malmö har öppnat

För ett år sedan hade vi tre små nyheter. Förutom att Tesla hade öppnat sin butik i köpcentrat Emporia i Malmö, och att bilarna skulle få Spotify även att när Sveriges finansminister letar efter superlativ för att berätta om hur bra det går för landet dyker inte inhemska bilmärket upp i hennes huvud, utan Tesla 🙂

 

Bookmark the permalink.