Nya Tesla Model S och X

MS_v2

Tesla har uppdaterat sina Model S och X bilmodeller i går. Sedan starten 2012 genomgår Tesla Model S sin andra facelift nu. På beställningssidan kan man beskåda förändringarna. Skillnaderna på utsidan är små. Det enda gemene man märker är väl att Tesla nu har tagit bort chrome-detaljerna även från Model S och X, så som de redan gjort med Model 3 och Y.

MS_v2_int

Interiört är skillnaderna desto större! Mittkonsolen, mittskärmen och luftintagen påminner väldigt mycket om dem i Model 3 nu, även om mittskärmen är på 17 tum mot Model 3-s 15 och blir vridbar höger-vänster. Model S och X behåller dessutom instrumentpanelen bakom ratten.

Ratten är hämtad från kommande nya Tesla Roadster och påminner snarare om styrspaken i ett flygplan. Den är kantig och det finns inga spakar på rattstången. Så… hur svänger man? Hur blinkar man? Hur lägger man i växeln?

Vi har inte fått någon officiell information från Tesla än men på nätet spekuleras det mycket i att ratten får variabel utväxling. Det vill säga du kommer bara kunna vrida ratten max 90 grader – men det ger olika stort hjulutslag i olika hastigheter. Kör du långsamt får du full vridning på hjulen, i motorvägsfart mycket mindre. Därför behöver man aldrig snurra ratten varv efter varv som i vanliga bilar. Detta är dock fortfarande endast spekulationer, vi får se hur ratten beter sig i verkligheten efter de första testrapporterna.

MS_v2_ratt2

Blinka gör du genom touch-kontroller till vänster på ratten. Likaså har kontrollerna för helljus, farthållare och vindrutetorkare blivit touch-kontroller på ratten.

Att lägga i växeln… blir annorlunda. I stället för växelspak kommer man bara trampa på gaspedalen och bilen avgör om den vill köra framåt eller bakåt.

Sätter du dig i bilen i garaget och bilen ser att den har en garagevägg framför den kommer den automatiskt lägga i backen. I mer komplexa scenarios (fickparkering, trepunktsvändning) vill man nog först kolla på skärmen vad bilen valt innan man trampar på gasen. I mean… what could go wrong? Fast med tanke på hur många som väljer fel växel idag och brakar i saker när de tror de ska backa kan det bli en vettig finess i alla fall.

Dörrarna har nu fått samma öppningsknapp på insidan som Tesla Model 3 – inga dörrhandtag längre. Istället har vi nu fått dörrfack! En liten detalj Tesla Model S faktiskt saknat hittills.

MS_v2_rear

Tesla Model S och X har nu även fått en liten skärm för baksätespassagerarna. Via den ska de kunna titta på film och spela spel – och jippi äntligen kunna slå på rumpvärmen därbak! Armstödet i mitten döljer nu förutom mugghållare även induktiva mobilladdare.

Bilarna ska kunna låsas upp med mobilen precis som Tesla Model 3 – även om keyfob sägs komma levereras med bilarna.

Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.

MS_v2

Tesla har nu uppdaterat även sin svenska beställningssida. Nya Tesla Model S finns nu att beställa i tre versioner:

Pris Räckvidd Topphastighet Acceleration Leverans
Long Range 974990 663 km 250 km/h 3.2 s September
Plaid 1279990 628 km 320 km/h 2.1 s September
Plaid+ 1499900 840+ km 320 km/h <2.1 s Slutet av 2021

Alla varianter har fyrhjulsdrift. Long Range har två elmotorer medan Plaid versionerna har tre. Specifikationerna är fortfarande de amerikanska värdena, kan ändra sig något i framtiden. Likaså vet vi inte än ifall bilarna får CCS kontakt i Europa och dragkrok.

I klassisk Tesla anda har Plaid modellen med sina tre motorer på 1020 hästkrafter och 2.1 sekunders acceleration redan överträffats av Plaid+. 1100 hästkrafter och “mindre” än 2.1 sekunders acceleration. Tesla specificerar inte hur mycket mindre, bara skriver att bilen kommer få den snabbaste accelerationen någonsin för en serieproducerad bil, och kvartsmile på under 9 sekunder. Vi som trodde att “the only thing beyond ludicrous is plaid”.

MX_v2

Tesla Model X kommer i två olika versioner:

Pris Räckvidd Topphastighet Acceleration Leverans
Long Range 1099990 580 km 250 km/h 3.9 s September
Plaid 1279990 547 km 262 km/h 2.6 s September

Mest anmärkningsvärda är att Tesla Model X Plaid kostar exakt lika mycket som Model S Plaid! Den är något långsammare förstås men för 1.3 miljoner kan du alltså få en sjusitsig familje-SUV som är snabbare än det mesta på gatorna.

Alla Tesla Model S och X utrustas med premium ljudsystem med 22 högtalare och aktiv brusreducering. Alla bilarna får även glastak, ventilerade framsäten och Biodefense mode med HEPA filter på inluften. Tesla Model X kan väljas med fem, sex eller sju säten.

 

De av våra medlemmar som redan hade beställt en Model S eller X men inte fått leverans än rapporterar att Tesla ringt dem och berättat att man måste antingen uppgradera sin beställning till nya konfigurationen (och få 20 tusen rabatt) eller avboka sin gamla beställning (och få tillbaka tusenlappen man lagt som reservationsavgift).

 

Tyvärr verkar det som att vi i Europa får vänta länge på leverans. USA kommer igång redan i mars men vi får inga bilar skickade till oss förrän till hösten.

Bookmark the permalink.