Tesla har uppdaterat sina Model S och X bilmodeller i går. Sedan starten 2012 genomgår Tesla Model S sin andra facelift nu. På beställningssidan kan man beskåda förändringarna. Skillnaderna på utsidan är små. Det enda gemene man märker är väl att Tesla nu har tagit bort chrome-detaljerna även från Model S och X, så som de redan gjort med Model 3 och Y.
Interiört är skillnaderna desto större! Mittkonsolen, mittskärmen och luftintagen påminner väldigt mycket om dem i Model 3 nu, även om mittskärmen är på 17 tum mot Model 3-s 15 och blir vridbar höger-vänster. Model S och X behåller dessutom instrumentpanelen bakom ratten.
Ratten är hämtad från kommande nya Tesla Roadster och påminner snarare om styrspaken i ett flygplan. Den är kantig och det finns inga spakar på rattstången. Så… hur svänger man? Hur blinkar man? Hur lägger man i växeln?
Vi har inte fått någon officiell information från Tesla än men på nätet spekuleras det mycket i att ratten får variabel utväxling. Det vill säga du kommer bara kunna vrida ratten max 90 grader – men det ger olika stort hjulutslag i olika hastigheter. Kör du långsamt får du full vridning på hjulen, i motorvägsfart mycket mindre. Därför behöver man aldrig snurra ratten varv efter varv som i vanliga bilar. Detta är dock fortfarande endast spekulationer, vi får se hur ratten beter sig i verkligheten efter de första testrapporterna.
Blinka gör du genom touch-kontroller till vänster på ratten. Likaså har kontrollerna för helljus, farthållare och vindrutetorkare blivit touch-kontroller på ratten.
Att lägga i växeln… blir annorlunda. I stället för växelspak kommer man bara trampa på gaspedalen och bilen avgör om den vill köra framåt eller bakåt.
No more stalks. Car guesses drive direction based on what obstacles it sees, context & nav map. You can override on touchscreen.
— Elon Musk (@elonmusk) January 28, 2021
Sätter du dig i bilen i garaget och bilen ser att den har en garagevägg framför den kommer den automatiskt lägga i backen. I mer komplexa scenarios (fickparkering, trepunktsvändning) vill man nog först kolla på skärmen vad bilen valt innan man trampar på gasen. I mean… what could go wrong? Fast med tanke på hur många som väljer fel växel idag och brakar i saker när de tror de ska backa kan det bli en vettig finess i alla fall.
Dörrarna har nu fått samma öppningsknapp på insidan som Tesla Model 3 – inga dörrhandtag längre. Istället har vi nu fått dörrfack! En liten detalj Tesla Model S faktiskt saknat hittills.
Tesla Model S och X har nu även fått en liten skärm för baksätespassagerarna. Via den ska de kunna titta på film och spela spel – och jippi äntligen kunna slå på rumpvärmen därbak! Armstödet i mitten döljer nu förutom mugghållare även induktiva mobilladdare.
Bilarna ska kunna låsas upp med mobilen precis som Tesla Model 3 – även om keyfob sägs komma levereras med bilarna.
Vissa blev besvikna att höra att Tesla har inte bytt cellstorlek i batteripacket till varken 2170 eller 4680 utan fortsätter med 18650 formatet. Fast storleken på batterierna spelar ju egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att batterikemin har förbättrats och även kylningen av batteripacket, så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3 som Model 3 och Y. Förbättrade kylningen gör även att bilarna inte överhettas när de körs på bana heller längre.
Tesla har nu uppdaterat även sin svenska beställningssida. Nya Tesla Model S finns nu att beställa i tre versioner:
Pris | Räckvidd | Topphastighet | Acceleration | Leverans | |
Long Range | 974990 | 663 km | 250 km/h | 3.2 s | September |
Plaid | 1279990 | 628 km | 320 km/h | 2.1 s | September |
Plaid+ | 1499900 | 840+ km | 320 km/h | <2.1 s | Slutet av 2021 |
Alla varianter har fyrhjulsdrift. Long Range har två elmotorer medan Plaid versionerna har tre. Specifikationerna är fortfarande de amerikanska värdena, kan ändra sig något i framtiden. Likaså vet vi inte än ifall bilarna får CCS kontakt i Europa och dragkrok.
I klassisk Tesla anda har Plaid modellen med sina tre motorer på 1020 hästkrafter och 2.1 sekunders acceleration redan överträffats av Plaid+. 1100 hästkrafter och “mindre” än 2.1 sekunders acceleration. Tesla specificerar inte hur mycket mindre, bara skriver att bilen kommer få den snabbaste accelerationen någonsin för en serieproducerad bil, och kvartsmile på under 9 sekunder. Vi som trodde att “the only thing beyond ludicrous is plaid”.
Tesla Model X kommer i två olika versioner:
Pris | Räckvidd | Topphastighet | Acceleration | Leverans | |
Long Range | 1099990 | 580 km | 250 km/h | 3.9 s | September |
Plaid | 1279990 | 547 km | 262 km/h | 2.6 s | September |
Mest anmärkningsvärda är att Tesla Model X Plaid kostar exakt lika mycket som Model S Plaid! Den är något långsammare förstås men för 1.3 miljoner kan du alltså få en sjusitsig familje-SUV som är snabbare än det mesta på gatorna.
Alla Tesla Model S och X utrustas med premium ljudsystem med 22 högtalare och aktiv brusreducering. Alla bilarna får även glastak, ventilerade framsäten och Biodefense mode med HEPA filter på inluften. Tesla Model X kan väljas med fem, sex eller sju säten.
De av våra medlemmar som redan hade beställt en Model S eller X men inte fått leverans än rapporterar att Tesla ringt dem och berättat att man måste antingen uppgradera sin beställning till nya konfigurationen (och få 20 tusen rabatt) eller avboka sin gamla beställning (och få tillbaka tusenlappen man lagt som reservationsavgift).
Tyvärr verkar det som att vi i Europa får vänta länge på leverans. USA kommer igång redan i mars men vi får inga bilar skickade till oss förrän till hösten.
Frånvaron av lättåtkomlig växelspak låter som ännu en källa till irritation.
Vad som är irriterande när folk säger växelspak i samband med Tesla..
My brain does not compute. …Error.
Vad heter den då? Färdriktingspak?
Vi får även hitta på ett nytt namn till gaspedalen 🙂
Är det den som sitter till höger om ReGen-pedalen?
Accelerationspedal 🙂
Bra fråga. Jag kallar den bara för spaken.
Växelväljare är en vanligt förekommande term bland tekniker 🙂
Sant, men man väljer inte växel med den längre, man ändrar bara rotationsriktning på elmotorn.
“så de nya bilarna nu kan laddas lika snabbt på 250 kW Supercharger V3”
Tror de när jag ser det. Tesla sade 2019 att min Raven Performance skulle kunna ladda med 200kW…
Jodå… det har man ju aldrig fått via adaptern (max 142kW)…. Risken är att det där (precis som med Raven) bara är möjligt i USA. Och ingen CCS-kontakt? Skall de fortsätta använda adapter för CCS?
Utgår från att bilarna som ska till Europa får CCS, allt annat vore konstigt.
Hoppas verkligen det. Jag hade klickat hem en X direkt om den hade 4860, Plaid+ och CCS med 250kW laddning.
Nu verkar det som att 250kW är reserverat för USA…. står i det finstilta. 🙁
https://t.co/2JCDKvOoeb?xLUEY
Om rattutslaget funkar som beskrivet ovan kan det bli bra. Men touch-knappar för blinkers på en “sak” som aldrig är på samma ställe. Ingen bra kombination låter det som. Jag ser inte hur dom skulle ha kunnat lösa det på ett tillräckligt bra sätt. Om det ändå finns dedikerade knappar så hade jag gärna sett riktiga taktila knappar som man kan känna utan att titta ner.
Tesla har faktiskt patenterat en “AI-blinkers” för ett tag sedan som automatiskt slår på blinkersen när bilen märker att föraren håller på att byta fil utan att ha blinkat. Kanske får de användning av den nu.
Ja, patent är en sak. Och Teslas vilja att innovera är imponerande. Det fungerar ju sådär i nuvarande FSD-beta. Det måste fungera nära 100% av tiden om det ska vara tillräckligt bra. Titta på autofunktionen av vindrutetorkaren i Model 3. Den har dom fortfarande inte fått till. Nu på vintern kör jag helt manuellt, och det är betydligt mer obekvämt utan riktiga reglage. MEN, jag är helt villig att bli positivt överraskad. Att jag är skeptisk i grundläget har Tesla sig själv att skylla dock.
Bra som fallback, men helst ska man väl blinka innan man byter fil.. 🙂
Ideen med att blinka att göra det INNAN man byter fil. (om man inte är en suicidal stockholmsförare). Nu innebär det att AI måste förutse när föraren tänk byta eller inte vilket kan innebära irritation för andra.
Fast blinka är det sista man ska göra innan man byter fil. Innan blinkersen slås på ska man ha försäkrat sig om att körfältet är fritt. Annars skrämmer man livet av andra bilister när man slår på blinkersen. https://www.övningskörning.com/korfaltsbyte/
Hur man byter körfält, steg-för-steg
Kontrollera hur trafiken framför ser ut.
Är avståndet till framförvarande okej, kolla:
1. Inre backspegeln
2. Sidospegeln
3. Döda vinkeln (vrid huvudet)
4. Om det ser bra ut, slå på blinkers.
Avvakta i några sekunder. Ha rörlig blick och se hur de andra trafikanterna reagerar.
5. Kolla döda vinkeln en sista gång.
6. Sväng lugnt över i det nya körfältet. En liten fartökning i samband med körfältsbytet är lämpligt om det finns fordon nära bakom i det nya körfältet.
“Blicken, pilen, filen”, fick jag lära mig…
Tanken är väl att ingen kommer att köra bilen själv när väl FSD är lite mer mogen?
Hej då 10 i två greppet! Har körskolorna redan lagt ner detta förresten?
Yes!
Ja, vill du behålla dina tummar även efter att krockkudden har smällt bör du nuförtiden hålla ratten kvart i tre. Det är så körskoleelever lär sig nuförtiden.
Kommer en vanlig rund ratt också, den syns på bilden av uppdaterade X på Teslas hemsida.
https://uploads.disquscdn.com/images/f817a973c78081734b2acb0b0005e35d4150d22059790055bb06895c17656215.png
Tio i två på 80 talet, efter det kvart i tre eller där det känns bekvämt/naturligt. Inte i kors!
20 i kör jag..
Att växelspaken numera blir touch tror jag är fine. Man byter ju inte växel i hög hastighet när det är farliga situationer utan oftast när man står stilla och man kan titta ner på ratten och se att man trycker rätt.
Blinkers tror jag däremot är farligare 😛
Värt att notera dock är att det är force touch så inte bara touch, på blinkers. Det kanske gör det bättre? I don’t know.
“oftast när man står stilla”? *Alltid* när man står stilla är det väl?
Angående blinkers har BMW förarna tex slutat använda dem, trots fin spak och allt… 😉
Jag tror Tesla helt kallt räknar med att om nåt år kommer ändå den där ratten öht inte användas ofta. Om bilen kör själv behöver människan inte växla, blinka och ratta.
Nej, inte alltid. Om du vill backa och sen sladda runt måste du byta växel från R till D väldigt snabbt och dessutom inte i stillastående läge 🙂 Sen finns det många scenarion där man kanske är stillastående men bytet av växel måste ske snabbt. Visst, kanske edge cases.. men likväl farligt om bytet inte kan ske snabbt.
Att den lyckas räkna ut att du vill backa ut ur garaget eller hantera byten när man kör ut från en parkeringsficka tror jag den kommer lista ut galant, men det är scenarion där det inte är lika självklart som det kommer bli krångligare. Säg att du råkat köra in på en enkelriktad gata och bromsar för att sen vilja backa ut från den – kommer den lista ut det? Ja kanske baserat på enkelriktat skylten – men inte helt självklart ändå.
Och jag ser så många som snackar skit om BMW och det är tråkigt. Inte för att jag kör BMW utan snarare för att jag ser minst lika många Volvo och Tesla som skiter fullkomligt i blinkers 😛
Jag tror också dom räknar med det! Problemet är väl bara att det kommer inte ta ett år utan snarare 5 år, eller mer … om man ska tänka realistiskt när det är på plats, fungerar bra och är godkänt i Sverige. Om 5 år ens räcker….
Nä jag byter växel i farten när jag kör under 8km/h. Funkar fint med Tesla. Med fossilbil, not so much.
Och med allt detta sagt.. så menar jag inte att det är omöjligt 🙂 Det kanske kommer fungera superbra! Vi får såklart se hur det fungerar i praktiken när bilarna väl släppts 🙂
Det är bra att Tesla är långt kommna med FSD, men den naturliga ordningen hade för mig varit att först ha en fungerande självkörande bil som myndiheter godkänner och sedan börja plocka bort saker som blinkers etc. Innan vi har en fullt självkörande bil (som jag misstänker kommer ta tid i EU) så känns det som att det är något stympad bil.
Kan Tesla stötta på patrull från EU med Ratten?
Cool ratt, duger den till Knight Rider, duger den väl till Tesla 😉
Slänger in en bild på en extra feature som inte var med i presentationen för refreshen, Genom att studsa luftstrålen på skärmen så kan man få känslan av att luften kommer rakt framifrån:
https://uploads.disquscdn.com/images/23c7b7de218ffb3b5fa882f62d75d8b18ce5954a005ff60e818fa6939fe843df.jpg
https://t.co/4RlLibNWa4?iAx4hPsP
Ja vad ska man säga, visst har nya Tesla Model S blivit snyggare, interiört efter den senaste Face liften men när det gäller kvalitet i alla Tesla Model är det fortfarande skitdåligt.