Tesla har bytt till dubbelglas för bättre ljudisolering i sina Model Y bilar. Amerikanska kunder som hämtat ut sina Tesla Model Y har lagt märke till att sidorutorna är nu tjockare än vanligt.
Till skillnad från de isolerglas man har hemma i sina fönster är det inte argongas mellan rutorna utan en tjock plastfilm som dämpar ljud. Största vinsten är alltså inte värmeisolering utan ljud-dito. Dubbelglas används för ljudisolering i många olika bilmodeller, från Mercedes Maybach till Ford Taurus.
Vi vet inte än om de nya förbättrade Tesla Model 3 som är på väg till Sverige just nu har dessa dubbelglas eller inte. Vissa rykten gör det dock gällande.
Vi ska dock komma ihåg att våra svenska ljudproblem beror på andra orsaker än i andra länder. Oljudet i höga hastigheter svenska Tesla Model 3 ägare upplever kommer från däckbullret mot grov asfalt. Kör man ner till kontinenten -eller har lyckan att hitta en nyasfalterad vägsträcka- försvinner plötsligt däckbullret. Däckbuller är ett svenskt problem som beror på den grova asfalten vi använder i vårt land. Grov asfalt blir mindre hal på vintern – men låter mer på sommaren. Vi har svårt att tro dubbelglas kan göra något åt däckbullret, mot det borde snarare ljudisoleringen kring hjulhusen förbättras.
Läs mer om nya förbättrade Tesla Model 3 här
En annan fördel är att dessa fönsterrutor är mycket svårare att forcera.
Vad beror bullret på i länder som t.ex. USA? Det framgår inte i artikeln. Hade varit intressant att veta. Även där borde ju vindbrus och däcksbuller vara den största bullerkällan, eller?