Första båtlass Teslor på väg från Kina

M3_kinaEU2

Har du beställt en Tesla Model 3 SR+ och väntar på leverans ska du ta en ordentlig titt på ovan bild. Din bil kan nämligen vara med på den.

Tesla har börjat leverera bilar till Europa från sin bilfabrik i Shanghai. Första båten åkte från hamnen i går, fullastad med 7000 Tesla Model 3 elbilar. Det är endast instegsmodellen SR+ som nu levereras från Kina, LR och P versionerna av Tesla Model 3 samt alla Model S och X fortsätter levereras från Teslas amerikanska bilfabrik i Fremont.

Bilarna kommer nå fram till hamn i Belgien i November därefter kommer de köras med lastbil till de olika länderna i Europa. Sverige är en av de listade destinationsländerna. Har du beställt en Tesla Model 3 SR+ och fått uppskattad leveranstid december kommer det vara en av dessa bilar.

M3_kinaEU1

Bilarna verkar fortfarande vara av äldre modellen, tydligast syns det på deras kromade fönsterlister. Nya uppdaterade Tesla Model 3 har precis börjat byggas i fabrikerna, uppskattad leveranstid för dem är i februari. Läs mer om nya förbättrade Tesla Model 3 här.

Undrar du vem som byggde din bil kan du ta en titt på nedan bild:

M3_kinaEU3

Har du farhågor om “Made in China”, kanske trodde du skulle få en amerikansk byggd bil när du beställde den ska du ta en titt på datorn eller mobilen du läser dessa rader på. Det tillverkas varor i alla möjliga pris- och kvalitetsklasser i Kina. Det sägs att bilarna från Teslas nya kinesiska bilfabrik i Shanghai håller högre kvalitet än dem tillverkade i USA.

Vi ser fram emot att kunna testa och jämföra bilarna när de anländer till Sverige!

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Jan-Erik Sebestyen

    Det hade gått fortare med tåg.

    • Björn

      Är du säker? 18 dagar X 225 bilar blir ju ett gäng tåg + på /av lastning till last bil Gent – Tilburg.
      Väldigt tveksamt imo.

      • Jan-Erik Sebestyen

        Nej, jag är inte säker. Men det finns jämförelser som anger typ 40 dagar för båt och 25 för tåg.

        Du ska förstås inte skicka en batch på 7000 på ett tåg. Du skickar i mindre batcher (typ 225 som du nämner) vilket skulle gjort att Tesla inte behövde vänta till de hade 7000 bilar. Då spar de rätt mycket väntetid som kostar dem pengar. Och om sedan frakttiden till Europa är 25 istället för 40 sparar de också pengar.

        Det är kanske dyrare skicka per tåg, så i slutändan kan de besparingar som finns i tid ätas upp av ökade transportkostnader. Men fortare tror jag att det skulle gå.