Prominenta engelska biltidningen What Car? har utsett Tesla Model 3 till den mest pålitliga premiumbilen i sin årliga undersökning om bilars kvalitet:
1 | Tesla Model 3 2019-on | 99.40% |
2 | Skoda Superb petrol 2016-on | 98.30% |
3 | Mazda 6 2013-on | 98.00% |
4 | Vauxhall Insignia 2008-2017 | 97.80% |
5 | BMW 3 Series petrol 2012-2019 | 97.30% |
6 | Ford Mondeo 2014-on | 97.00% |
7 | Kia Optima 2016-on | 96.70% |
8 | Audi A3 Saloon 2013-2020 | 96.30% |
9 | Volvo V60 2013-on | 95.10% |
10 | BMW 3 Series diesel 2012-2019 | 95.00% |
Volvo, BMW kommer långt ner på listan och Mercedes C-klass kommer på jumboplats bland premiumbilar med 87.3% i betyg.
Enligt What Car? hade Tesla Model 3 endast smärre problem med inredningen, och deras omdöme om bilen löd: “Teslas senaste modell är den mest hållbara hittills, med en poäng som inte bara placerar den framför alla andra elbilar, utan också alla bensin-, diesel- och hybridbilar. Bara 5% av alla Model 3 drabbades av fel och de som gjorde det kunde fortfarande köras. Alla fixades på en dag eller mindre utan kostnad för ägarna.”
What Car? grupperade bilarna i kategorier som småbilar, familjebilar, premiumbilar, små SUV, stora SUV etc och rangordnade dem inom respektive kategori. Men även om vi sammanställer alla de bedömda bilarna i alla kategorier hamnar Tesla Model 3 väldigt högt:
1 | Skoda Citigo 2012-on | 100% |
1 | Toyota Aygo 2014-on | 100% |
1 | Ford C-Max 2011-2019 | 100% |
2 | Toyota Yaris 2011-2020 | 99.50% |
3 | Tesla Model 3 2019-on | 99.40% |
3 | Volkswagen Up 2012-on | 99.40% |
4 | Suzuki Swift 2017-on | 99.30% |
4 | Hyundai i20 2015-on | 99.30% |
4 | Lexus NX 2014-on | 99.30% |
5 | BMW 1 Series diesel 2011-2019 | 99.20% |
5 | Toyota RAV4 2019-on | 99.20% |
6 | Lexus RX 2016-on | 99.10% |
Volvo hamnar på 16:e plats i total-listan med XC40 som fick 97.50% i betyg.
För Tesla Model S gick det mycket värre i undersökningen, fick endast 85.70% i betyg. What Car? omdöme löd: “Model S drabbades av den högsta andelen fel i hela vår undersökning, med 61% av de bilar vi fick höra om hade problem. Även om alla fortfarande kunde köras var hälften på verkstad i mer än en vecka. Och medan 93% fixades gratis betalade de återstående ägarna mellan £ 50 och £ 100 för reparationer.
Vad som gick fel? Kaross 28%, icke-motorelektrisk 22%, interiörbeklädnad 11%, bromsar 6%, motorelektrisk 6%, fjädring 6%”
Inte undra på att What Car? råder folk hellre köpa en ny Tesla Model 3 istället för en begagnad Model S.