Tesla har släppt de första beta-releasen av sin självkörande mjukvara till några utvalda testare. Bloggaren AIdrivr tog en sväng upp i bergen 10 mil nordost om San Francisco för att testa hur Teslas självkörande mjukvara beter sig på vinterväglag.
Om vi börjar med det som alla alltid frågar så snart man pratar om självkörande bilar på vintern: “Hur ska den klara sig när den inte ser de vita strecken?” På den frågan har jag alltid svarat “på samma sätt du gör det när du kör på vintern”. Och mycket riktigt: bilen har inga problem alls att fatta vad som är körbar väg även om asfalten är täckt av snö. Se ovan bild till exempel där bilen klarar utan problem uppfatta hur vägen svänger. Tittar man noga har den även uppfattat bilen som står parkerad bakom snövallen.
Det är inte att se vart den ska åka som ställer till för självkörande mjukvaran just nu – utan hur man kör på hala vägar! Bilen försöker brassa på som om vägarna skulle vara torra och fina, står det skyltat 50-väg försöker den köra i 50 km/h – trots att väglaget inte medger det. Föraren får manuellt ställa in lägre fart, 25 km/h för att bilen inte ska få sladd. (Till saken hör att bilen hade allround däck, med riktiga vinterdäck skulle det gått bättre att köra snabbare.)
Även svängarna försöker bilen ta i full fart, utan att sakta ner, vilket skulle gått bra på sommaren men inte på snöig väg utan ordentliga däck. Självkörande mjukvaran måste lära sig köra med ägg under gaspedalen när det är halt ute. Och planera svängarna bättre: sakta ner innan och svänga mjukare runt hinder i bilens väg.
Mindre sladd kunde mjukvaran faktiskt parera själv. Men så snart alla hjulen tappade fäste pep bilen i panik och bad föraren omedelbart ta över. Enligt bloggaren betedde sig bilen “som en nybörjare med färsk körkort som aldrig kört på snö förut”. Tesla får lära elektronhjärnan i handskfacket lite halkkörning.
Enda gången mjukvaran var helt vilse och förvirrad var på en tom snötäckt parkeringsplats där den hade ingeting alls att “gå efter”. Ingen GPS karta, inga vägmarkeringar, bara en stor platt snötäckt yta. Slugt nog försökte den då följa andra bilars hjulspår, försökte följa samma väg de tog över snön. (Typ “de visste nog vart de skulle, jag följer efter” 🙂 ) Fast i alldeles för hög fart och utan att sakta ner i svängarna – med sladd som resultat och panikpip att människan bakom ratten ska ta över.
Det verkar alltså som att problemet för de självkörande bilarna inte blir hur de ska hitta vägen när den är täckt av snö – utan hur ingenjörer i soliga Kalifornien ska lära en bil halkkörning?
Se hela videoklippet:
Skulle vara intressant se en bil som förlitar sig på lidar köra i ett snötäckt landskap.
Angående för hög fart i snö, så är det min uppfattning efter att tittat på många Tesla FSD beta videor, att FSD behöver lära sig anpassa hastigheten efter förhållande. Det gäller inte bara snö och regn, jag tycker bilarna kör för fort när det är gående i närheten.
Vi får nog fortsätta med kravet på halkbanekörning, även för autopilot under upplärning.
Nu är det ju i ärlighetens namn inte särskilt svårt att upptäcka vägen i det här exemplet. Vägen är plogad och det finns tydliga spår att följa. Tyvärr är det inte alltid så det ser ut i verkligheten.
Upplever liknande med autopiloten, den har ingen känsla för anpassad hastighet utan kör efter teoretiskt max enligt skyltar osv, förutom i skarpare kurvor den känner igen där den kan sakta in i förväg. Men överlag saknas det finlir som en vanlig förare har, lär väl komma med tiden.
P.S. Inte för att det spelar roll för videon men Lake Tahoe är snarast 30-40 mil bort från SF. 🙂
Inte utan anledning som Elon meddelat att det är Kanada och Norge som står näst på att få FSD Beta efter USA.