Vår medlem danni (som även driver sajten teslakalkylen.com) har översatt GasTrolls fantastiska animation till svenska.
Man hör ofta att elbilar minsann inte är så rena som man tror, om man bara tittar på hela kedjan. Men vad händer om vi istället tittar på hela kedjan för fossila bränslen? Det vi ser då är inte så vackert. Kedjan till att driva en fossilbil är full av utsläpp, föroreningar och miljöförstörelse.
Visste du till exempel att enbart elektriciteten som går åt till att pumpa upp oljan skulle kunna driva över 19 miljoner elbilar? Videon är späckad med ögonöppnande fakta tillsammans med roliga animationer.
Den mest likade kommentaren till originalvideon är:
“Detta borde visas i skolorna.”
Såg den igår, välgjord och träffsäker. Definitivt vad man bör föreslå miljöskeptiker och div andra som hyser agg mot elbilar. En sak slog mig nu och att det fattas fortfarande en faktor i fossilindustrins miljöpåverkan – tillverkningen av alla dessa oljeriggar, fossilfordon, raffinaderier… Däremot lyfts ofta/alltid tillverkningen av en elbil som en miljöbov för att batteriet ju minsann är “dåligt” !
Men dom hade inte med utsläpp från gruvdrift och transporter av malm, anrikning osv, heller. Så utsläppen är nog större på båda sidorna
Jag är rädd att skeptikerna kommer att uppfatta den här videon snarare som provocerande och obalanserad än informativ. Innehållet kan vara hur träffsäkert som helst, men vi elbilsnördar behöver ju knappast övertygas om elbilens fördelar. Det är “den andra sidan” som ska vara målgruppen för det här, och jag befarar att de bara ser sig bekräftade i sina redan cementerade uppfattningar om att elbilar bara är trams och att allting är propaganda. För såhär illa kan det väl rimligen inte vara?
Inte ett ord om elförbrukning vid tillverkning av batterier. Eller beroendet av kobolt och andra sällsynta metaller. Kanske inte så objektivt.
Precis min tanke. Den vanligaste kommentaren som jag får ang elbilar handla ju om barnarbete i koboltgruvorna i Kongo. Det hade varit bra om den filmen hade bemött de delarna oxå.
Hälsopåverkan av olika bränsletyper finns en rätt bra video gjord av Kurzgesagt, utgångspunkt från kärnkraft men tar upp alla stora energikällor:
https://www.youtube.com/watch?v=Jzfpyo-q-RM
Även detta är en video med hårdför fakta som alla borde se.
Syftet med den här videon var inte att belysa de delarna eller göra en komplett jämförelse, utan att visa hur mycket mer som gömmer sig bakom de fossila bränslena man tankar på macken.
Det finns gott om livscykelanalyser gjorda som jämför miljöpåverkan av hela kedjan inklusive tillverkningen av batterier. De visar fortfarande i stort sett entydigt att elbilarna är miljömässigt helt förkrossande överlägsna… Beroendet av kobolt och andra sällsynta metaller är en icke-fråga.
Ja, det tycker jag också. Men ska man övertyga skeptikerna kan man inte låta bli att ta upp det.
Åtminstone VW ID. bilarna är co2 neutrala efter tillverkning. Så det går.
Vad menas med CO2 neutral? Tillverkning av en bil lär alltid vara negativt. Sen kan det vara mindre negativt än en ICE bil men det blir inte CO2 neutralt för det.
Googla?
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/miljo/co2-neutral.html
De skyddar regnskog vilket är bra men den skogen tar upp lika mycket CO2 som innan, inte mer för att kompensera mer utsläpp.
“som i framtiden kommer att drivas av koldioxidneutral gas” – vilket innebär att det troligtvis är fossilgas nu.
De använder den el som produceras i Tyskland, ganska mycket fossilt när det inte blåser. Efter 2022 stänger de den kärnkraft som är kvar så ännu mer fossilt.
Om de planterade mer regnskog och körde med CO2 infångning så kanske de skulle närma sig CO2 neutralitet.
Tror tyvärr som andra skriver här att detta kommer att uppfattas som en propagandafilm och ses som oseriös….
Det mesta stämmer säkert (mycket intressanta siffror!) men jag tycker man skulle ta med vad de gröna energikällorna har för klimatavtryck.
Solceller, vattenkraft och vindkraftverk “uppenbarar ju sig inte bara” utan det krävs fabriker, gruvor, transporter etc för detta också vilket jag tycker man borde haft med som jämförelse.
Man kunde också tagit med resursgång för batterier och visat hur detta utvecklat sig över tid (batterierna blir ju effektivare och bättre på flera sätt). Ju större transparens ju bättre.
Kul med delningen, tack!