Bilbesiktningsfirmorna vill börja kontrollera fler detaljer på elbilar. Elbilar har ju inga avgassystem så stora delar av det bilprovningen idag tittar på en bil är inte applicerbar på dem. Därför vill branschorganisationen för besiktningsfirmorna att regelverket uppdateras.
“Elbilsförsäljningen tar fart och kommer antagligen bara fortsätta öka” skriver Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen i deras branschrapport för 2021. “Samtidigt halkar regelverken efter. I takt med att elbilarna åldras så kommer förslitning uppstå, därför är det viktigt att vi redan nu får på plats moderna regler så att även elbilsägare kan få en grundlig och oberoende kontroll av sin bil.”
De lyfter fram Norge som förebild. Norska bilbesiktningen är mycket mer van vid elbilar än de svenska. I Norge har det redan införts särskilda besiktningspunkter för elbilar. Enligt de norska kontrollinstruktionerna skall följande kontrolleras på elbilar:
4.14.1 Framdrivningsbatteri | Visuell inspektion. Brister bedöms med 3 för farliga fel. |
a) Synlig fysisk skada på batterihöljet / batteriet b) Skydd för skydd av batteri, kablar och framdrivningssystem är inte på plats, inte ordentligt fastsatt eller skadad c) Läckage d) Synligt läckage i batterikylsystemet e) Synlig smältskada / hett flöde från värmesystemet / elementet för batteri f) Varningsenhet indikerar batterifel g) Fästet på framdrivningsbatteriet är kraftigt försvagat |
4.14.2. Kablar för framdrivningssystemet | Visuell inspektion. Brister bedöms med 3 för farliga fel. |
a) Skada på kabelisolering b) Skada på kabelkanalen c) Kabeln är inte ordentligt fastsatt och skyddad |
4.14.3. Laddkabel – extern (mellan fordon och elinstallationer) | Visuell kontroll. Bristfällig situation d) ska inte åläggas om elbilsägaren bara har fast laddstation. |
a) Synlig spricka, krosskada eller deformation av kabeln b) Synlig spricka, klämskador eller deformation av pluggen c) Synlig spricka, klämskada eller deformation på laddningsboxen d) Laddkabel hittades inte – har inte tagits med |
4.14.4. Laddningsanslutning i bilen | Visuell inspektion. Brister bedöms med 3 för farliga fel. |
a) Synlig korrosion b) Sprucken c) Deformerad d) Märken efter överhettning – sot eller missfärgningar e) Lock för laddningskontakt saknas, är skadat eller kan inte stängas |
Det vill säga den norska bilbesiktningen kontrollerar om batteripacket är ordentligt fastsatt, inte har några synliga skador, och dess kylsystem inte läcker. De kontrollerar även att högspänningskablarna inte har några synliga sprickor eller skador.
Även laddkabeln kontrolleras, kunden måste ta med sig den till besiktningen. Är den skadad eller sprucken får den inte längre användas. (Här kan man dock slippa undan genom att hävda att man inte har någon laddsladd.)
Slutligen kontrolleras att laddkontakten på bilen är hel och bra.
Tja, det låter ju som vettiga kontrollpunkter. Förutom att vi undrar hur mycket besiktningspersonalen egentligen kan se på en elbil vars undersida är helt platt och täckt av skyddsplåtar? Inte många högspänningssladdar som syns.
TCS fyra år sedan: Besiktigad
Den svenska besiktningsmannen ville inte riktigt erkänna men det märktes tydligt att han hade aldrig sett en elbil förut när jag var på besiktning år 2017 med min elbil.
Bra start men är inte 4.14.2 = 4.14.1 b? Samt att 4.14.3 känns lite som att besiktiga en takbox, något som är användbart med bilen men inte nödvändigt för att bruka bilen.
Säkerhetskontrollen är ju dock förvånande att man inte redan gör kontroll på så det är väl bara att få på plats så fort som möjligt.
4.14.1 b handlar om skyddsplåtar och sånt, inte kablarna.
Verkar rimligt. Det är en visuell inspektion. Vet inte om man kan mäta för läckströmar.
Att ha en laddkabel med är väl som att ha en reflexväst. Bra vid behov och egentligen lika viktig som triangel.(utan lagkrav)
Jag har den alltid med, men det är inte den jag laddar med hemma så jag vet inte riktigt, det blir väl lite snett o besikta laddkablar kanske.
Väst är ju lag och en säkerhetsfråga. Laddkabel är det få som kommer använda så har man en så är den i nyskick, kanske kvar i original förpackning.
Wallbox eller laddstation kommer vara de mest använda kablarna och dessa kommer man själv eller ägaren av laddstationen att inspektera.
De vill bara göra rätt för de pengar de debiterar. Det går ju fortare och är enklare att besiktiga en BEV men de vill ju inte sänka priset för en BEV.
Hybrid är det ju tvärtom med, mer att inspektera. Så egentligen borde det finns tre prisgrupper.
1. BEV billigast
2. ICE mellan
3. Hybrid dyrast
Men så kommer det nog inte bli tyvärr.
“Bilbesiktningsfirmorna vill börja kontrollera fler detaljer på elbilar.” Självklart. De vill ju inte tappa inkomster och arbetstillfällen.
Hade varit bättre om det lobbades från elbilshåll att sänka kostnaderna för att besiktiga elbilar, och att även öka intervallen för besiktning.
Skulle man kunna besiktiga batteriet. exempelvis degradering. Skulle vara bra om sådant hamnar i registret om man tex skall köpa bilen.Det borde kunna gå att införa sådant, det är bara att läsa av laddcyklar et.c.
Eg är det väldigt dyrt, men ser inte att det skulle vara mindre punkter då de flesta handlar om upphängning lysen och säkerhet, inte motorer (enda är för avgaserna)
Låter som ett aprilskämt. Sänk priset till hälften istället för att försöka hitta på nåt bara för att motivera sin egen existens.