Nya besiktningspunkter för elbilar

Created with GIMP

Bilbesiktningsfirmorna vill börja kontrollera fler detaljer på elbilar. Elbilar har ju inga avgassystem så stora delar av det bilprovningen idag tittar på en bil är inte applicerbar på dem. Därför vill branschorganisationen för besiktningsfirmorna att regelverket uppdateras.

“Elbilsförsäljningen tar fart och kommer antagligen bara fortsätta öka” skriver Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen i deras branschrapport för 2021. “Samtidigt halkar regelverken efter. I takt med att elbilarna åldras så kommer förslitning uppstå, därför är det viktigt att vi redan nu får på plats moderna regler så att även elbilsägare kan få en grundlig och oberoende kontroll av sin bil.”

De lyfter fram Norge som förebild. Norska bilbesiktningen är mycket mer van vid elbilar än de svenska. I Norge har det redan införts särskilda besiktningspunkter för elbilar. Enligt de norska kontrollinstruktionerna skall följande kontrolleras på elbilar:

4.14.1 Framdrivningsbatteri  Visuell inspektion.
Brister bedöms med 3 för farliga fel.
a) Synlig fysisk skada på batterihöljet / batteriet
b) Skydd för skydd av batteri, kablar och framdrivningssystem är inte på plats, inte ordentligt fastsatt eller skadad
c) Läckage
d) Synligt läckage i batterikylsystemet
e) Synlig smältskada / hett flöde från värmesystemet / elementet för batteri
f) Varningsenhet indikerar batterifel
g) Fästet på framdrivningsbatteriet är kraftigt försvagat
4.14.2. Kablar för framdrivningssystemet Visuell inspektion.
Brister bedöms med 3 för farliga fel.
a) Skada på kabelisolering
b) Skada på kabelkanalen
c) Kabeln är inte ordentligt fastsatt och skyddad
4.14.3. Laddkabel – extern (mellan fordon och elinstallationer) Visuell kontroll.
Bristfällig situation d) ska inte åläggas om elbilsägaren bara har fast laddstation.
a) Synlig spricka, krosskada eller deformation av kabeln
b) Synlig spricka, klämskador eller deformation av pluggen
c) Synlig spricka, klämskada eller deformation på laddningsboxen
d) Laddkabel hittades inte – har inte tagits med
4.14.4. Laddningsanslutning i bilen Visuell inspektion.
Brister bedöms med 3 för farliga fel.
a) Synlig korrosion
b) Sprucken
c) Deformerad
d) Märken efter överhettning – sot eller missfärgningar
e) Lock för laddningskontakt saknas, är skadat eller kan inte stängas

Det vill säga den norska bilbesiktningen kontrollerar om batteripacket är ordentligt fastsatt, inte har några synliga skador, och dess kylsystem inte läcker. De kontrollerar även att högspänningskablarna inte har några synliga sprickor eller skador.

Även laddkabeln kontrolleras, kunden måste ta med sig den till besiktningen. Är den skadad eller sprucken får den inte längre användas. (Här kan man dock slippa undan genom att hävda att man inte har någon laddsladd.)

Slutligen kontrolleras att laddkontakten på bilen är hel och bra.

Tja, det låter ju som vettiga kontrollpunkter. Förutom att vi undrar hur mycket besiktningspersonalen egentligen kan se på en elbil vars undersida är helt platt och täckt av skyddsplåtar? Inte många högspänningssladdar som syns.

 


MorningTCS fyra år sedan: Besiktigad

Den svenska besiktningsmannen ville inte riktigt erkänna men det märktes tydligt att han hade aldrig sett en elbil förut när jag var på besiktning år 2017 med min elbil.

Bookmark the permalink.