Så kommer Teslas nästa release se ut

V11_2

Tesla verkar inom snar framtid släppa version 11 av sin mjukvara till bilarna. Förutom mindre uppdateringar brukar Tesla också då och då göra större förändringar av bilarnas användarinterface. Version 10 som finns i bilarna i dag debuterade i September 2019. Det verkar snart bli dags för version 11.

Reddit användaren FridayTheDog111 fick chansen att sätta sig i en av Teslas testbilar som redan hade fått mjukvara v11. Det var en av de nya Tesla Model S som snart ska börja levereras till kunder.

En av de största förändringarna i de nya Model S bilarna är att mittskärmen är nu i liggande format, liknande de i Tesla Model 3. Två viktiga skillnader dock: Model S skärmen är lite större, och i och med att Model S fortfarande har instrumentpanel bakom ratten visas det inget sånt information på mittskärmen. Den är helt tillägnad navigation, inställningar och underhållning och kan vridas åt sidorna så att alla i bilen ska kunna se den.

Största nyheten man ser på en gång är att skärmen är uppdelad i tre fönster, två mindre till vänster och en större till höger. Vi misstänker att man kommer kunna byta innehåll i de olika fönstren, visa till exempel kartan i högra stora fönstret.

Tesla Model 3 kommer ha en annan utseende på skärmen i och med att vänstra halvan av dess area är tillägnad hastighetsmätare, autopilot och annan körinformation till föraren.

Trycker man på det mönstrade området längst till vänster på skärmen dyker inställningsmenyn upp:

V11_3

Den bjuder på några snabbknappar till att öppna bagageluckorna och laddporten, ställa in speglarna, slå på backkameran med mera. Trycker man så på Controls nere till vänster kommer man till inställningssidorna:

V11_1

De är mer välbekanta för befintliga ägare, även om vissa nya inställningar har tillkommit. En av de mest kontroversiella är Smart Shift.

MS_v2_ratt3

Nya Tesla Model S och X kommer inte ha några blinkers- och växelspak! Blinka kommer du göra genom touch-knapparna på ratten till vänster. Växla kommer bilen göra automatiskt åt dig.

Elbilar har ingen växellåda, enda gången man egentligen behöver röra växelspaken i en elbil är när bilen står still och man ska börja åka. Då väljer man om man ska åka framåt eller bakåt. “Växelspak” är egentligen fel ord längre, den borde heta “körriktingsspak”.

Tesla kommer istället använda bilens kameror och sensorer till att intelligent bestämma åt vilket håll du nog vill köra. Finns det en garagevägg framför bilen vill ju du backa. Du behöver inte göra något, bilen lägger i backen åt dig automatiskt. Läs mer i vår artikel Så kan Tesla skippa växelspaken.

Har du stängt av Smart Shift eller vill du åka åt annat håll än bilen trodde kan du dock välja körriktning med hjälp av den högra scrollhjulet på ratten: står bilen still kan du scrolla den uppåt eller neråt för att välja fram eller back.

MS_v2_ratt2

Testbilarna FridayTheDog111 fick titta på hade fortfarande ordinarie rund ratt. Enligt Teslas personal kommer de första nya Model S och X som levereras i USA få sådana rattar – som kan bytas i framtiden till de nya flygplans-liknande rattarna när de har blivit godkända av de amerikanska myndigheterna.

Som vi rapporterat tidigare har vi inga sådana problem här i Sverige. Transportstyrelsen har inga särskilda bestämmelser på hur en ratt i en bil ska se ut.

Men om nya ratten ska kunna eftermonteras betyder det att de spekulationer om variabel utväxling som cirkulerat på nätet var felaktiga? Fördelen med en rund ratt är att den lätt kan vridas i flera varv. Att göra fullt rattutslag med en flygplans-liknande ratt blir lätt ganska bökigt. Folk hoppades därför att ratten skulle få variabel utväxling. Att ratten kan vridas max 90 grader – men det ger olika stort hjulutslag i olika hastigheter. Kör du långsamt får du full vridning på hjulen, i motorvägsfart mycket mindre.

Det blir intressant att se hur nya ratten och avsaknaden av blinkers- och växelspak kommer fungera i de nya Tesla Model S och X. Det blir även intressant att se vilka nyheter mjukvara version 11 kommer ge de äldre Teslorna. För version 11 kommer komma till alla Teslor, även den du redan har ståendes hemma i din garage.

 


Tidigare artiklar om de nya Tesla Model S och X:

Nya Tesla Model S och X

Så kan Tesla skippa växelspaken

Teslas nya ratt blir tillåten i Sverige

Bookmark the permalink.