Tesla verkar inom snar framtid släppa version 11 av sin mjukvara till bilarna. Förutom mindre uppdateringar brukar Tesla också då och då göra större förändringar av bilarnas användarinterface. Version 10 som finns i bilarna i dag debuterade i September 2019. Det verkar snart bli dags för version 11.
Reddit användaren FridayTheDog111 fick chansen att sätta sig i en av Teslas testbilar som redan hade fått mjukvara v11. Det var en av de nya Tesla Model S som snart ska börja levereras till kunder.
En av de största förändringarna i de nya Model S bilarna är att mittskärmen är nu i liggande format, liknande de i Tesla Model 3. Två viktiga skillnader dock: Model S skärmen är lite större, och i och med att Model S fortfarande har instrumentpanel bakom ratten visas det inget sånt information på mittskärmen. Den är helt tillägnad navigation, inställningar och underhållning och kan vridas åt sidorna så att alla i bilen ska kunna se den.
Största nyheten man ser på en gång är att skärmen är uppdelad i tre fönster, två mindre till vänster och en större till höger. Vi misstänker att man kommer kunna byta innehåll i de olika fönstren, visa till exempel kartan i högra stora fönstret.
Tesla Model 3 kommer ha en annan utseende på skärmen i och med att vänstra halvan av dess area är tillägnad hastighetsmätare, autopilot och annan körinformation till föraren.
Trycker man på det mönstrade området längst till vänster på skärmen dyker inställningsmenyn upp:
Den bjuder på några snabbknappar till att öppna bagageluckorna och laddporten, ställa in speglarna, slå på backkameran med mera. Trycker man så på Controls nere till vänster kommer man till inställningssidorna:
De är mer välbekanta för befintliga ägare, även om vissa nya inställningar har tillkommit. En av de mest kontroversiella är Smart Shift.
Nya Tesla Model S och X kommer inte ha några blinkers- och växelspak! Blinka kommer du göra genom touch-knapparna på ratten till vänster. Växla kommer bilen göra automatiskt åt dig.
Elbilar har ingen växellåda, enda gången man egentligen behöver röra växelspaken i en elbil är när bilen står still och man ska börja åka. Då väljer man om man ska åka framåt eller bakåt. “Växelspak” är egentligen fel ord längre, den borde heta “körriktingsspak”.
Tesla kommer istället använda bilens kameror och sensorer till att intelligent bestämma åt vilket håll du nog vill köra. Finns det en garagevägg framför bilen vill ju du backa. Du behöver inte göra något, bilen lägger i backen åt dig automatiskt. Läs mer i vår artikel Så kan Tesla skippa växelspaken.
Har du stängt av Smart Shift eller vill du åka åt annat håll än bilen trodde kan du dock välja körriktning med hjälp av den högra scrollhjulet på ratten: står bilen still kan du scrolla den uppåt eller neråt för att välja fram eller back.
Testbilarna FridayTheDog111 fick titta på hade fortfarande ordinarie rund ratt. Enligt Teslas personal kommer de första nya Model S och X som levereras i USA få sådana rattar – som kan bytas i framtiden till de nya flygplans-liknande rattarna när de har blivit godkända av de amerikanska myndigheterna.
Som vi rapporterat tidigare har vi inga sådana problem här i Sverige. Transportstyrelsen har inga särskilda bestämmelser på hur en ratt i en bil ska se ut.
Men om nya ratten ska kunna eftermonteras betyder det att de spekulationer om variabel utväxling som cirkulerat på nätet var felaktiga? Fördelen med en rund ratt är att den lätt kan vridas i flera varv. Att göra fullt rattutslag med en flygplans-liknande ratt blir lätt ganska bökigt. Folk hoppades därför att ratten skulle få variabel utväxling. Att ratten kan vridas max 90 grader – men det ger olika stort hjulutslag i olika hastigheter. Kör du långsamt får du full vridning på hjulen, i motorvägsfart mycket mindre.
Det blir intressant att se hur nya ratten och avsaknaden av blinkers- och växelspak kommer fungera i de nya Tesla Model S och X. Det blir även intressant att se vilka nyheter mjukvara version 11 kommer ge de äldre Teslorna. För version 11 kommer komma till alla Teslor, även den du redan har ståendes hemma i din garage.
Tidigare artiklar om de nya Tesla Model S och X:
Det kanske kommer att gå att välja i en inställning?
Yoke ratten tror jag kommer vara fine. Avsaknaden av körriktningsspak tror jag också kommer fungera finfint. Avsaknaden av blinkersspak ska dock bli väldigt intressant att se hur det fungerar i Sverige, eller Europa som helhet. Ser helt livsfarligt ut om jag ska vara ärlig. Men vi får se europeiska recensioner sen (amerikanska kommer inte vara representativa för hur vi kör här)
Det jag tror blir svårast med avsaknad av blinkersspak är när man tex ska köra ut ur en rondell.
Dvs man har snurrat ratten och ska försöka hitta blinkers-knappen i farten.
Då är det smidigare med en fast pinne vid sidan av ratten
Fast den ratten kan ju inte snurras mer än 90°, stod det ju, och då behöver du ju aldrig flytta händerna.
Det stod att man spekulerade att det blir så.
Det skulle ju så klart lösa problemet i så fall.
Gällande V11 så tror jag att denna designförändring är till för att lägga vägen för framtiden där man tillåter tredjepartsappar. Det är UI-mässigt mycket svårt att få in i det nuvarande helt integrerade MMI i V10 (och tidigare versioner).
Med V11, som känns som de UX-mässigt tagit inspiration från både Windows Phone (som någon i forumet påpekade), men även från Polestar 2 (med Android Automotive i botten), så kommer det vara mycket lättare att kunna “sandboxa” en yta för tredjeparts appar att köra i.
Är negativ till att man tagit bort färdriktningsspaken vid ratten (vill själv kunna välja att köra fram eller bak enkelt), men ser positivt på möjligheten till tredjeparts-appar.
Detta med att tillåta krurerade tredjepartsappar och ett ekosystem runt det är ett enormt viktigt steg om Tesla vill vara relevanta för framtiden och inte helt bli överkörda av Android Automotive eller ECARX (det system som Volvo/Geely/Polestar kommer byta till när de nu kastar ut Android Automotive).
Mycket språkfel i artikeln. Korrekturläser ni inte?
Nej ibland hinns det tyvärr inte med.
Hur fungerar variabel utväxling på ratten när den är mekaniskt kopplad till hjulen?
Ser inte så snygg ut. Men man vänjer nog sig.
Väldigt intressant. Ratten har ju provkörts av David Hasselhoff i alla avsnitt av Knight Rider, så det är väl bara att ringa och fråga honom. Tyckte mig se att rattandet gick utan större problem där under alla rafflande biljakter…
Aktiv styrning kallar BMW det. Pappa har det på sin från 2004.