Dacia Spring kraschade servrarna

Dacia_ro

I lördags släppte Dacia sin Spring EV elbil på den rumänska hemmamarknaden genom att öppna upp designstudion på dacia.ro för beställningar. Anstormningen av kunder blev dock för mycket, sajten kraschade av belastningen efter fyra timmar!

Då hade över 1500 personer hunnit beställa bilen – i ett land där det sålts allt som allt 1509 elbilar under hela 2019!

Dacia Spring Comfort Plus med 23 mils WLTP räckvidd, AC, 7″ skärm, backkamera och metalliclack kostar € 18 100 i Rumänien. Snabbladdning € 300 extra. Typ2 sladd € 150. Allt som allt € 18 550.

Efter landets elbilssubventioner blir slutpriset häpnadsväckande låga € 7 700. Rumänien ger € 10 000 i subventioner för elbilar, dock max 50% av bilens pris. Dessutom har Rumänien även en skrotbilspremie, skrotar du en gammal bil samtidigt som du köper en ny får du ytterligare € 1 600 rabatt på nya bilen.

Bilens redan låga pris kombinerat med generösa subventioner gav att Rumäniens billigaste bil nu plötsligt är en elbil. Till och med Dacia Sandero kostar från € 8 800 i landet! Inte undra på att folk stormade hemsidan. Det pratas om att landet nu kan få en elbilseffekt liknande den i Norge.

DaciaSpring

Kommer vi se samma folkstorm även hos oss?

Svenskt pris och lanseringsdatum är inte fastställda ännu. Men enligt Dacias pressrelease kommer Dacia Spring kosta från €16.990 i Frankrike och 128 990 danska kronor i Danmark. Baserat på hur mycket Dacia Sandero kostar i de länderna kan vi räkna fram ett teoretiskt pris även för Sverige.

Vår bästa gissning just nu är att Dacia Spring kan komma kosta från 175 000 kronor när den släpps i Sverige. Före elbilsbonus. Priset efter avdraget elbilsbonus kan hamna på dryga 130 000 kronor :shock:

(OBS att Dacia inte har avslöjat officiellt svenskt pris än. Dessa siffror är endast våra egna gissningar.)

Hur kommer våra politiker kunna snacka om “elbilar för miljonärer” i framtiden när du kommer kunna köpa en elbil för 130 tusen?

DaciaSpring_side

 

DaciaSpring_top

För det priset kommer du få en fyrsitsig elbil med 300 L bagageutrymme. Dess elmotor på 33 kW (44 hästkrafter) driver framhjulen och ger en toppfart på 125 km/h. Batteripacket på 26.8 kWh ger en WLTP räckvidd på 230 km. Ombordladdaren är på 6.6 kW och 30 kW CCS snabbladdning finns som tillval.

SpringInt

Trots sitt billiga pris har Dacia Spring finesser som autobroms, ABS, ESP, 7″ skärm med backkamera, Android Auto och Apple CarPlay, blåtandsuppspelning, backradar, elbackspeglar, elfönster, SOS-knapp, fjärrlås och luftkonditionering. Laddning och klima kan även fjärrstyras via mobilapp. Fram och back väljer du med vreden mittemellan framstolarna.

SpringRatt

På ratten har du knappar för farthållaren och för röststyrning (som kopplas till Siri eller Google assistant beroende på vilken mobil bilen är parad med).

SpringDrivlinaBatteripacket med 26.8 kWh litiumjonceller sitter inte under bilens golv som i många andra elbilar utan i ett ganska kompakt låda gömd under baksätet.

Dacia Spring kommer även släppas som skåpbil med 600 liters lastutrymme och 325 kg lastkapacitet. Kan bli en mycket intressant, billig, smidig budbil.

Trots loggan på nosen och att bilen först släpptes på sin “hemmamarknad” är Dacia Spring inte tillverkad i Rumänien. Den är en Europa-anpassad version av elbilen Renault City K-ZE som säljs på den kinesiska marknaden sedan i fjol. Dacia Spring kommer skeppas till Europa från samma kinesiska bilfabrik som redan tillverkar Renault City K-ZE.

RenaultK-ZEfactoryLäs mer om Dacia Springs brokiga historia i vår artikel
Det våras för billiga elbilar

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Daniel

    Så kul! Fler elbilar åt folket!

  • Jan-Erik Sebestyen

    Hur kommer våra politiker kunna snacka om “elbilar för miljonärer” i framtiden när du kommer kunna köpa en elbil för 130 tusen?

    Jag har spått i teblad igen. Denna gång säger tebladen att politiker nu kommer att klaga på att folk köper billig skräp från Kina och att detta skräp inte borde få några subventioner.

    • Johnny Rosenberg

      Behövs ju knappt några subventioner heller i detta fall.

      • Jan-Erik Sebestyen

        Fantastiskt! Tebladen hade rätt igen ☺.

        • Johnny Rosenberg

          Vet inte vad du menar, dricker inte te.

  • rate

    Som stadsbil eller andrabil så ser den bra ut. Till skillnad från andra bilar. Måste bli en väldig rolig ägandekostnad med en slutkostnad på drygt 100k.

  • Thinktank

    Bilism ska inte subventioneras överhuvudtaget. Ge subventionerna till kollektivtrafiken istället.

    • Peter Weisheit

      Nu blandar du ihop Bonus Malus och subventioner.

      I bonus malus betalar köpare av fossilbilar miljöbilspremien för elbilar.

      Kollektivtrafiken är redan subventionerad.
      50% av kostnaden för kollektivtrafiken betalas av skattebetalare.

  • Peter S

    Det synd att de valt att ha en så klen elmotor i bilen när en av fördelarna med elbilar är att det inte kostar särskilt mycket extra att installera en motor med relativt hög effekt.

  • Moggen

    Man har pratat om detta länge, att “en dag kommer de billigaste bilarna vara elbilar”.
    Det blir den sista dödsryckningen för ICE, nu äts marknaden upp från alla håll, och det blir ok för politiker att trycka till allt hårdare mot ICE ekonomiskt, eftersom även folk med dålig inkomst har möjlighet att välja rätt.