NEJ det är inte ett kort till vi behöver

Laddkort

Som elbilist kör man runt med handskfacket och mobilen full med olika laddkort, laddbrickor och laddappar. Alla operatörer som sätter upp publika laddare för elbilar har tagit fram olika betallösningar för sina kunder. När man kör fram till en laddstolpe eller snabbladdare börjar DET STORA DETEKTIVARBETET som skulle göra självaste Sherlock Holmes osäker i sin slutledningsförmåga. Man måste avgöra vilken operatör laddaren tillhör, vilket av alla dessa kort i handskfacket man ska försöka med att få igång laddningen. Eller ska man köra igång någon av alla dessa ladd-appar man har på sin mobil? I ett garage med dålig mobiltäckning?

Vissa elbilister tycker det är krångligt. Andra att det är så jobbigt så de hellre avstår ifrån att ladda. Min egen fru till exempel vägrar ladda sin Nissan Leaf ute på stan. Det är för krångligt tycker hon. Och hon är långt ifrån ensam. Ingen skulle acceptera om CircleK, OKQ8, Preem, Shell och de andra bensinbolagen införde att bara de kunder som har deras eget kort fick tanka på deras bensinstationer – men för laddbolag har det varit fritt fram.

Nu har dock regeringen uppmärksammat frågan och energiminister Anders Ygeman uppmanat företagen att göra något åt den ohållbara situationen – annars hotar lagstiftning.

Laddoperatörerna har svarat med att införa nya laddkort, som ska fungera på fler laddstolpar. Naturligtvis flera olika laddkort, flera operatörer har presenterat sina egna nya revolutionerande laddkort. Som ska försöka lösa situationen genom så kallad roaming, att en operatörs laddkort ska fungera på andra operatörers laddare också.

Standards

NEJ TACK! DET ÄR INTE ETT KORT TILL SOM VI VILL HA.

Inte ens att det där kortet vi redan har börjar fungera på fler laddare. För hur utvecklingen än går, hur många som helst som ansluts till roamingen kommer den aldrig bli heltäckande. Kunder kommer ändå stå där vid någon laddstolpe och inte kunna få igång laddningen.

Vi ser bara två vägar ut från dagens situation:

A) Kortbetalning

VISA, Mastercard, American Express. Jag har hört alla möjliga konstiga skruvade argument för varför det skulle vara omöjligt att införa vanliga hederliga kortläsare på laddare. Att det skulle bli dyrt, att man inte kan ta betalt med kort för laddning för man vet inte hur mycket laddningen kostat förrän efteråt, med mera. Konstigt att dotterns knattefotbollslag klarade skaffa iZettle kortläsare till klubbens kiosk men stora bolag tycker det är för dyrt. Dagens kreditkort behöver inte ens ha någon slits att stoppa dem i, och display och knappsats – man kan ju bara blippa dem. Klarar inte befintlig RFID läsare i laddarna av att läsa kreditkortens blipp är det bara att byta dem.

Ja, du läste rätt: bara. Det finns drygt tiotusen laddstolpar i Sverige idag. Nu har vi chansen att byta hårdvara i dem innan de blir för många. Se bara på Tesla som bytte laddkabel på varenda en av deras Supercharger snabbladdare när Tesla Model 3 med CCS ladduttag lanserades. Att byta en liten läsare och mjukvara är betydligt mindre jobb.

Till och med SL byter system nu och avskaffar deras RFID kort och inför att trafikanter ska blippa sina vanliga betalkort i tunnelbanespärrarna istället.

Jag ser fram emot när jag kan åka fram till valfri laddstolpe eller snabbladdare i Sverige och kan blippa min vanliga kreditkort mot den för att få igång laddningen. Och efter avslutad laddning blippa samma kort igen för att låsa upp kabeln (psst, operatörerna: ni kan debitera kortet då, när kunden ska ta loss sin sladd efter laddning – då vet man hur mycket kunden hade laddat).

Men det finns ett ännu smidigare sätt:

B) Plug and Charge

När Teslaägare kör fram till en Supercharger snabbladdare behöver de inte bry sig över huvud taget om kort och betalning. De bara ansluter kabeln till bilen så börjar den laddas. Och efter avslutad laddning dras beloppet automatiskt från deras kreditkort utan att de ens behövt ta fram det ur fickan. Hur är det möjligt?

När laddsladden ansluts till bilen skickar bilen sin identitetskod till laddaren. Alla bilar har en egen unik kod så laddaren kan känna igen exakt vilken bil som har anslutit sig till den. Efter avslutad laddning dras sedan beloppet från det kreditkort kunden hade för-registrerat hos Tesla (samma kreditkort du en gång i tiden använt när du betalat handpenningen för bilen).

Tesla har fördel av att de äger kedjans alla komponenter, bilen, laddaren, kundens konto allt är hos en och samma aktör. Men de olika byggstenarna finns på plats även för de andra aktörerna.

Många elbilar kan redan idag identifiera sig med unik identitetskod om laddaren ber om den. Protokollet finns där – men ingen använder sig av den. Laddoperatören skulle sedan kunna kontakta bilens tillverkare eller annan lämplig operatör där kunden har registrerat sitt kreditkort. Och sedan debitera det kortet för laddningen, snabbt och smidigt. Då skulle man kunna bara köra fram med sin elbil till en laddare, ansluta den och ladda utan att över huvud taget behöva fiddla med kort.

Problemet är dock att båda lösningarna kräver engagemang från laddoperatörerna och kostar pengar att genomföra. Inget de är intresserade av. Operatörerna har ju redan uppnått sina mål: skänkt företagen “en grön image” och “etablerat sig på den framtida marknaden”. De har inte samma behov av smidig kund-upplevelse som vissa bilbolag som endast tillverkar elbilar och lever på att kunder faktiskt köper dem.

Vi är pessimistiska och tror tyvärr inte dagens bolag verkligen på egen hand klarar av att ta fram ett fungerande, kundvänligt betalsystem. Istället bygger de sig fast i dåliga lösningar, när de vecka efter vecka bygger fler undermåliga laddstolpar och snabbladdare kunder fasar sig från att använda. Förr eller senare måste de bita i det sura äpplet och införa vettiga betallösningar för elbilsladdning – och ju snabbare de gör det desto lägre blir faktiskt kostnaderna att införa det. Färre stolpar att byta. På något sätt hoppas de fortfarande att dagens stolpar och snabbladdare med dagens fruktansvärt invecklade, krångliga, ja rent av för kunder obehagliga betalningsmetoder ska duga även i framtiden. Men det gör det inte. Det är det de måste inse, så snabbt som möjligt – för deras egen skull.

Bookmark the permalink.