NEJ det är inte ett kort till vi behöver

Laddkort

Som elbilist kör man runt med handskfacket och mobilen full med olika laddkort, laddbrickor och laddappar. Alla operatörer som sätter upp publika laddare för elbilar har tagit fram olika betallösningar för sina kunder. När man kör fram till en laddstolpe eller snabbladdare börjar DET STORA DETEKTIVARBETET som skulle göra självaste Sherlock Holmes osäker i sin slutledningsförmåga. Man måste avgöra vilken operatör laddaren tillhör, vilket av alla dessa kort i handskfacket man ska försöka med att få igång laddningen. Eller ska man köra igång någon av alla dessa ladd-appar man har på sin mobil? I ett garage med dålig mobiltäckning?

Vissa elbilister tycker det är krångligt. Andra att det är så jobbigt så de hellre avstår ifrån att ladda. Min egen fru till exempel vägrar ladda sin Nissan Leaf ute på stan. Det är för krångligt tycker hon. Och hon är långt ifrån ensam. Ingen skulle acceptera om CircleK, OKQ8, Preem, Shell och de andra bensinbolagen införde att bara de kunder som har deras eget kort fick tanka på deras bensinstationer – men för laddbolag har det varit fritt fram.

Nu har dock regeringen uppmärksammat frågan och energiminister Anders Ygeman uppmanat företagen att göra något åt den ohållbara situationen – annars hotar lagstiftning.

Laddoperatörerna har svarat med att införa nya laddkort, som ska fungera på fler laddstolpar. Naturligtvis flera olika laddkort, flera operatörer har presenterat sina egna nya revolutionerande laddkort. Som ska försöka lösa situationen genom så kallad roaming, att en operatörs laddkort ska fungera på andra operatörers laddare också.

Standards

NEJ TACK! DET ÄR INTE ETT KORT TILL SOM VI VILL HA.

Inte ens att det där kortet vi redan har börjar fungera på fler laddare. För hur utvecklingen än går, hur många som helst som ansluts till roamingen kommer den aldrig bli heltäckande. Kunder kommer ändå stå där vid någon laddstolpe och inte kunna få igång laddningen.

Vi ser bara två vägar ut från dagens situation:

A) Kortbetalning

VISA, Mastercard, American Express. Jag har hört alla möjliga konstiga skruvade argument för varför det skulle vara omöjligt att införa vanliga hederliga kortläsare på laddare. Att det skulle bli dyrt, att man inte kan ta betalt med kort för laddning för man vet inte hur mycket laddningen kostat förrän efteråt, med mera. Konstigt att dotterns knattefotbollslag klarade skaffa iZettle kortläsare till klubbens kiosk men stora bolag tycker det är för dyrt. Dagens kreditkort behöver inte ens ha någon slits att stoppa dem i, och display och knappsats – man kan ju bara blippa dem. Klarar inte befintlig RFID läsare i laddarna av att läsa kreditkortens blipp är det bara att byta dem.

Ja, du läste rätt: bara. Det finns drygt tiotusen laddstolpar i Sverige idag. Nu har vi chansen att byta hårdvara i dem innan de blir för många. Se bara på Tesla som bytte laddkabel på varenda en av deras Supercharger snabbladdare när Tesla Model 3 med CCS ladduttag lanserades. Att byta en liten läsare och mjukvara är betydligt mindre jobb.

Till och med SL byter system nu och avskaffar deras RFID kort och inför att trafikanter ska blippa sina vanliga betalkort i tunnelbanespärrarna istället.

Jag ser fram emot när jag kan åka fram till valfri laddstolpe eller snabbladdare i Sverige och kan blippa min vanliga kreditkort mot den för att få igång laddningen. Och efter avslutad laddning blippa samma kort igen för att låsa upp kabeln (psst, operatörerna: ni kan debitera kortet då, när kunden ska ta loss sin sladd efter laddning – då vet man hur mycket kunden hade laddat).

Men det finns ett ännu smidigare sätt:

B) Plug and Charge

När Teslaägare kör fram till en Supercharger snabbladdare behöver de inte bry sig över huvud taget om kort och betalning. De bara ansluter kabeln till bilen så börjar den laddas. Och efter avslutad laddning dras beloppet automatiskt från deras kreditkort utan att de ens behövt ta fram det ur fickan. Hur är det möjligt?

När laddsladden ansluts till bilen skickar bilen sin identitetskod till laddaren. Alla bilar har en egen unik kod så laddaren kan känna igen exakt vilken bil som har anslutit sig till den. Efter avslutad laddning dras sedan beloppet från det kreditkort kunden hade för-registrerat hos Tesla (samma kreditkort du en gång i tiden använt när du betalat handpenningen för bilen).

Tesla har fördel av att de äger kedjans alla komponenter, bilen, laddaren, kundens konto allt är hos en och samma aktör. Men de olika byggstenarna finns på plats även för de andra aktörerna.

Många elbilar kan redan idag identifiera sig med unik identitetskod om laddaren ber om den. Protokollet finns där – men ingen använder sig av den. Laddoperatören skulle sedan kunna kontakta bilens tillverkare eller annan lämplig operatör där kunden har registrerat sitt kreditkort. Och sedan debitera det kortet för laddningen, snabbt och smidigt. Då skulle man kunna bara köra fram med sin elbil till en laddare, ansluta den och ladda utan att över huvud taget behöva fiddla med kort.

Problemet är dock att båda lösningarna kräver engagemang från laddoperatörerna och kostar pengar att genomföra. Inget de är intresserade av. Operatörerna har ju redan uppnått sina mål: skänkt företagen “en grön image” och “etablerat sig på den framtida marknaden”. De har inte samma behov av smidig kund-upplevelse som vissa bilbolag som endast tillverkar elbilar och lever på att kunder faktiskt köper dem.

Vi är pessimistiska och tror tyvärr inte dagens bolag verkligen på egen hand klarar av att ta fram ett fungerande, kundvänligt betalsystem. Istället bygger de sig fast i dåliga lösningar, när de vecka efter vecka bygger fler undermåliga laddstolpar och snabbladdare kunder fasar sig från att använda. Förr eller senare måste de bita i det sura äpplet och införa vettiga betallösningar för elbilsladdning – och ju snabbare de gör det desto lägre blir faktiskt kostnaderna att införa det. Färre stolpar att byta. På något sätt hoppas de fortfarande att dagens stolpar och snabbladdare med dagens fruktansvärt invecklade, krångliga, ja rent av för kunder obehagliga betalningsmetoder ska duga även i framtiden. Men det gör det inte. Det är det de måste inse, så snabbt som möjligt – för deras egen skull.

Bookmark the permalink.
  • Daniel

    Mycket bra! Tror även tillverkare av laddstolpar och väggboxar behöver få till sig att det är enkelhet man eftersträvar som elbilsägare. Just nu verkar det som om de konkurrerar med komplexitet (de flesta (alla?) elbilar har inbyggda laddtimerar och sådana finesser, de flesta även onlineövervakning). Även de som köper och sätter upp publika laddstationer saknar den insikten. Jag har kört elbil i många år och jag har byggt upp kunskap om laddkort och appar under lång period. Men för de som byter sin fossil bil mot en första icke-Tesla elbil blir det en chock och en riktigt trist användarupplevelse.
    Detta blir ju även ett miljöprobem iom att om laddningen inte är gratis utan kräver betalning vid affären, parkeringsplatsen eller likn. så laddar inte plugin hybriderna på publika laddstationer, vilket reulterar i högre utsläpp om man behöver köra mer på förbränningsmotorn.

  • Stefan Larsson

    Vad gäller betalning med kort och den märkliga invändningen att man först efter laddningen vet hur mycket man ska debitera så gäller ju samma sak när man tankar bensin, diesel eller e85. Man sätter i kortet, slår sin kod, får tillbaka kortet och sen tankar man, så summan som debiteras kortet är ju inte heller där känd förrän man tankat klart.

  • Göran Kjellman

    Det är väl helt logiskt att de laddningsnät som ägs av fossilbolagen INTE är intresserade av att det ska vara enkelt att ladda. Jag är övertygad om att de medvetet har gjort laddningen så krånglig som möjligt för att människor ska bli avskräckta av att skaffa elbil. Det enda företag som har gjort en vetting laddningslösning är ju typiskt nog Tesla som faktiskt VILL sälja elbilar och inte endast har en halvhjärtad elbilssatsning för att få företaget att verka miljövänligt.

    • johannesbrorsson

      Klockrent, älskar såna konspirationsteorier. Inte alls osannolikt!

      • Erik Åslund

        Inte konspiration, kapitalism. Att företag gör vad de kan för att skydda/öka sin profit är inte konspiratoriskt, det är vad vi förväntar oss av dem att de ska göra, även det att inte vara fullständigt öppna/ärliga med sina strategier är fullständigt normalt.

    • Stefan Larsson

      Det vore på sikt även logiskt om bensinbolagen bygger laddare vid sina stationer. Elbilskunder är ju egentligen potentiellt bättre för dem då de inte bara kan tanka med kort och sen dra utan kan koppla in bilen och sen vänta en stund, lämpligen genom att besöka butiken och köpa fika, godis eller annat.

      Stationerna finns ju redan i många fall på väl utvalda platser längs de större vägarna där folk stannar redan idag och det lär de väl fortsätta göra om det byggs laddare.

  • Marcus

    Problemet är troligen att ingen av beslutsfattarna någonsin har kört elbil, än mindre försökt att snabbladda en. De begriper helt enkelt inte hur extremt absurd hela betalsystemet är. Det är ju inte bara så att man inte vet hur man ska betala, man vet inte heller vad det kostar. För priserna står ju för det mesta ingenstans. Möjligen nånstans i nån app, men inte på laddstolpen eller laddaren. Och även om det står priser på laddaren så är det inte säkert att det är det jag kommer betala, eftersom jag kanske inte använder operatörens egna kort, utan ett annat som också råkar fungera. Det kan till och med vara så att det är helt olika priser beroende på om jag använder rfid eller appen. Vilken fossilbilist skulle någonsin acceptera ett sådant kaos?

    • Surfaren

      Ja, att inte få veta hur mycket det kostar (per kWh helst då och inte per minut) innan man kör igång är ett stort störmoment även då man råkar ha rätt “tagg” för att starta laddningen. Är det ens lagligt att berätta vad det kostar först då man skickar fakturan/debiterar kontot?

  • Jan-Erik Sebestyen

    B) Plug and Charge är den enda rimliga lösningen i dagens värld. Jag använder telefonen att betala med så ofta det är möjligt, inte något plastkort från medeltiden.

    Problemet med krångliga betallösningar går tillbaka till grundproblemet – biltillverkarna vill inte sälja elbilar (med ett undantag, ett företag som just nu går väldigt bra på börsen). Att det här skulle lösa sig i närtid tror jag inte på, hur mycket lagstiftning som regeringen än hotar med.

  • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

    Problemet är att det är ingen som vill att det ska nå fram.
    Definitivt inte operatörerna.
    Inte ens konsumentorganisationen Elbil Sverige som gladeligen håller på att ta fram ett eget femtielfte kort man ska ha bredvid de andra. Suck.

  • DanzigD

    Ett vänligt tips är att sluta använda ordet ‘hen’. Många tycker inte om ordet då det har en politisk laddning. Ordet infördes för att förändra vårat beteende, en form av orwellianskt nyspråk, vilket retar många läsare. Finns ingen anledning att använda ett provocerande ord när bättre ord finns att tillgå.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Inte visste jag att hen är provocerande? Politisk laddning??

      • DanzigD

        Ja absolut. Ordet var väldigt omdebatterat när det infördes och ses av många som ett manipulativt redskap. Du kommer tyvärr tappa lite respekt från alla som inte gillar ordet, vilket jag tycker är tråkigt.
        I övrigt tycker jag du är en fantastiskt skribent och uppskattar verkligen dina artiklar.

        • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          En snabb omröstning på forumet gav dig rätt. Onödigt att (i onödan) provocera folk. Hade faktiskt ingen aning att så många fortfarande är så emot hen, så jag får väl sluta använda den. Vill inte sådana petitesser ska överskugga själva budskapet.

          • Mockasin

            Det finns flera ingångar i att se på “hen” och det är inte helt lätt att sammanfatta allt. Vill man läsa mer kan man börja med att läsa om post modernism och dess underkategorier som identitetspolitik och queerteori. Vill man läsa mer konkret hur det påverkar Sverige just nu kan man exempelvis läsa “Genusdoktrinen” av Ivar Arpi och Anna-Karin Wyndhamn.

            Jag har två konkreta problem med “hen”. Det första är att betydelsen är oklar; menas det personer med odefinierat kön eller menas det “han eller hon”.
            Den andra är försöken att radera kön, eftersom det i vissa delar av samhället ses som en social konstruktion och inget biologiskt.

          • MikeL

            Tragiskt och oerhört larvigt. Trodde verkligen att Tesla-anhängare skulle vara mer öppensinnade än så, men här är de tydligen lika obstinata som fossilbilskramarna. “Hen” är ett väletablerat ord i svenska språket, det används överallt, hela tiden och är väldigt användbart då könet på personen i fråga i de allra flesta konversationer är fullkomligt irrelevant, okänt eller när man pratar generellt om icke-specifika personer. Hur kul är det att behöva skriva “han eller hon” överallt? “Hen” är helt enkelt den personliga motsvarigheten till “den”. Att bli provocerad av det ordet är bara patetiskt och förtjänar ingen hänsyn.

    • Eric Steffen

      Jag tror mig veta att “hen” används för att inkludera fler individer i vårt samhälle, i vårt språk och i vårt tänkande. Jag tror inte att syftet är att ändra våra beteenden. Om man med sitt ordval kan skapa förståelse och delaktighet för tidigare osedda grupper, så tycker jag att det är raka motsatsen till orwellianskt.