Specialanpassade däck till din Tesla

MichelinT0

Visste du att däcken som sitter på din Tesla är specialanpassade för just den bilen? Kollar man riktigt noga står det ett “T0″ på dem. Det visar att däcken är specialanpassade för Tesla.

Erik Sundqvist från Michelin förklarar: “Tesla kontaktade oss i ett tidig skede av tillverkningen med en räcka kravspecifikationer (det handlade om mått på milimetern, vikter som ska klaras etc). Vi tunade sedan olika varianter av däck för att möta deras krav som i huvudsak var:
- prestanda och köregenskaper,
- NVH (noise, vibration & harshness) – hos Tesla fick invändigt ljud lite extra fokus
- Rullmotstånd (för räckvidd och maximerande av batteriernas kapacitet)”

Till Tesla Model 3 tog Michelin deras Pilot Sport 4 och modifierade den: Pilot Sport 4 T0 ser likadan ut på utsidan – men Michelin har lagt till deras ”Acoustic” teknologi som är ett sorts skum inuti däcken som gör att ljudnivån sjunker rätt ordentligt. Samtliga Tesla-märkta däck har Michelins Acoustic-teknologi för att få ner ljudnivån.

Nedan lista visar vilka specialanpassade däck Michelin levererar till Tesla:

MichelinT0

En rolig detalj är 19-tums däcket för Model S, Pilot Sport 4 AO där “AO” faktiskt står för “Audi Only” men godkändes av Tesla. Erik Sundqvist visste inte riktigt orsaken till detta men tyckte sig minnas att Tesla initialt valt en annan däckleverantör och återkom till Michelin då det inte fungerade exakt som det var tänkt.

Erik önskar man borde tänka mer på vilka däck man sätter på sin bil även när det är dags att byta däck. “Det gör lite ont i min kropp när jag går genom parkeringsgaraget och ser fina Tesla som har valt lösningar som jag vet försämrar prestandan” säger han, “jag tror att det oftast beror på det att många inte känner till däckets betydelse och att de produkter vi och våra kollegor i branschen inte röner särskilt stort intresse bland gemene man.”

Så när det är dags att skaffa nya däck till din ögonsten tänk på att det finns sådana som faktiskt är specialgjorda till bilen och tagits fram i samarbete med Tesla. Spana efter den där lilla “T0″ för att vara säker på att däcket är specialanpassat för just din bil. Och snart kommer det även en “T1″ märkning hintar Erik Sundqvist avslutningsvis.

 


Michelin3TCS två år sedan: Michelin X-Ice North 4 Winter Experience

För två år sedan testkörde vi Michelins dubbade vinterdäck X-Ice North 4 och slogs av hur tysta de var. Genom att använda fler men mindre dubbar har Michelin fått bort det där störande dubb-slamret.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • CC

    Jag ska byta från mina Michelin till ett annat märke då de inte levererar i ljudnivå. Lutar åt Pirelli just nu.

  • taliz

    Det är stor skillnad på PS4 och PS4S har jag märkt.
    Det senare har både betydligt bättre grepp OCH längre livslängd(åtminstone om man kör “aktivt” med en Model 3 Performance som jag…)

    Tycker oavsett de är alldeles för dyra båda två. 10-20000 för däck som kanske håller 1500 mil är helt galet. 3-4000 för 4st är dom värda, inte mer.

  • Snåla Grisen

    Undrar varför det är just Tesla-däck som har dessa specifikationer. Alla bilar + miljön drar väl nytta av mindre ljudnivå, lägre rullmotstånd etc… borde vara standard.

  • Johan

    Någon som vet vad T1-märkningen kommer innebära? En vidareutveckling/förbättring av T0 antar jag?

    • Kenneth

      T2 är Terminator 2 i varje fall, det är sen gammalt.

  • Johan

    På min sitter det Hancock, inga Michelin här inte.

  • gmogmo

    Alla biltillverkare kör med specialdäck. Det betyder inte att ett däck från en annan tillverkare är sämre, bara att standarddäcket från den valda tillverkaren ifråga var för dåligt på just den bilen utifrån någon obskyr parameter, eller att däcktillverkan kan pruta på kvaliteten där biltillverkaren inte tyckte att det gjorde något mot att de fick däcken mycket billigare…