När vår medlem gunnand berättade om sin husvagnssemester med Tesla Model 3 förra veckan nämnde han att han hade fixat en adapter för släpvagnskontakten på sin bil. Tesla hade ju placerat kontakten bakom en lucka på undersidan av Model 3 så den är svår att komma åt. Många hade hört av sig och ville få reda på hur han hade gjort. Så vi bad gunnand berätta mer om sin adapter:
Jag köpte 1 m 13 polig kabel, en 13 polig släpvagnskontakt hane samt en passande dosa med lock (Biltema, Jula, Mekonomen o.s.v.) Kabeln kan vara lite svårare att hitta som metervara.
Sedan kapade jag till en träbit av 18 mm plywood lite större än dosan, borrade ett hål i mitten för kabeln och formade ena sidan så att träbiten passar in på dragkrokens profil. Sedan kopplade jag ihop stift 1 från kontakten till kontakt 1 på dosan, stift 2 till kontakt 2 o.s.v. När detta var gjort var det bara att skruva fast dosan på träbiten montera det hela vid sidan på dragkroken med en rostfri slanklämma. Kabeln som var över under bilen tryckte jag in under bilens batteri och dess hölje. Locket är ändå borttaget när dragkroken sitter på.
Det hela har fungerat mycket bra under vår långa resa med otaliga till- och frånkopplingar av husvagnen.
Vill man göra det enklare köper man en färdig spiralkabel med 2 st. 13 poliga kontakter (t.ex. Biltema Art. 34-999), delar den i mitten och så har man t.o.m. kablar till 2 st. adaptrar. Sedan är det bara att koppla de olika kontakterna ihop med dosan. Här behöver man en ohmmeter eller genomgångstestare så att rätt stift kommer till rätt kontakt. Här existerar inte alla 13 stift men det behövs heller inte då inte alla 13 kontakter används idag.
Sedan kan man göra det hela snyggare genom att fräsa ett spår för slangklämman, lägga slangklämman i en platslang, placerar slangklämmans skruv på undersidan och spraya det hela svart.
Något att tänka på: Normalt laddas husvagnsbatteriet från bilen under färd. Det var inget jag ville när man kör med en elbil. Därför fick vår husvagn en huvudbrytare för batteriet.
Bra vore det om Tesla kunde tillhandahålla en färdig adapter när man köper en bil med dragkrok! Eller ännu bättre placera dosan bakom ett lock man öppnar från utsidan.
Ja, där ser man. En sådan adapter kan underlätta livet för husvagnsägare, speciellt med tanke på att man oftast måste haka loss vagnen innan man kan ladda sin Tesla på Supercharger. Vi håller med om att någon borde ta fram en färdig adapter – om inte Tesla så varför inte någon av alla dessa tillbehörsfirmor?
TCS förra veckan: Tesla Model 3 på husvagnssemester
Läs gunnands hela berättelse om hur det var att åka på en tusenmila husvagnssemester kors och tvärs vårt avlånga land.
Enkelt och bra!