Nissan har nu byggt en halv miljon exemplar av sin elbil Leaf. Bil nummer 500,000 överlämnades till dess lycklige ägare i Norge i tisdags. Se Bjørn Nylands video från ceremonin ovan.
Det tog ganska exakt tio år för Nissan att nå denna historiska milstolpe. De första bilarna levererades i december 2010 i Japan och USA. De första Nissan Leaf nådde Sverige 2011, idag finns det runt 5700 av dem i vårt land.
Nissan Leaf har visat sig vara en tålig arbetshäst, en nästan outslitlig elbil. Den har vunnit pris som pålitligaste bilmodell och använts som taxi i många länder. Jag själv är en lycklig ägare av en 2012 års modell av bilen.
Vi skickar hjärtliga gratulationer till Nissan för att ha nått denna viktiga milstolpe!
När Nissan Leaf lanserades 2010 berättade företagets dåvarande, färgstarka VD Carlos Ghosn att bilen kostade 5 miljarder dollar att utveckla och att Nissan hoppades kunna sälja 500,000 av dem till 2013 och kanske uppemot en miljon av dem årligen några år efter det.
Det behövdes tre gånger så lång tid att nå 500,000-strecket, drygt nio år istället för tre, och Nissan är fortfarande ljusår bort från några miljonsiffror. Leaf blev nog inte den succé de hoppades på, tyvärr. Delar vi fem miljarder dollar utvecklingskostnad på 500,000 bilar blir det $10,000 per bil – en av de största orsakerna till att elbilar kostar mycket 😯
Största problemet med de första bilarna var deras små batterier på 24 kWh som gav endast runt 12 mils verklig räckvidd. Och det fanns knappt några snabbladdare än på den tiden. Med åren har bilen fått större och större batterier, först 30 kWh, sedan 40 och till sist hela 62 kWh. Men högre energitätheten medförde andra problem: de okylda batterierna blev alldeles för heta vid snabbladdning. Och även om Nissan Leaf var en av de första elbilar som kunde snabbladdas behöll de CHAdeMO kontakten på sina bilar även efter att den standarden blev föråldrad och omsprungen av andra.
2017 fick Nissan Leaf en facelift, bilens nos och bakparti designades om medan passagerarutrymmet lämnades i stort sett oförändrat. Bilen fick också ett antal moderna förarassistans-system.
Produktionstakten för Leaf har pendlat kring 40-80 tusen exemplar per år de senaste sju åren:
Tesla Model 3 började levereras 2017 och har sålts i helt andra volymer än Nissan Leaf. På bara två år gick Model 3 om Leaf i antal levererade exemplar, och 500,000-märket passerades redan i mars i år. Teslas VD Elon Musk hoppas snart kunna tillverka 500,000 Tesla Model 3 per år.
Nissan Leaf börjar bli elbilsvärldens “Grand Old Lady”: en av de första moderna elbilarna som satte igång hela den nu pågående revolutionen – men en bil vars dagar är räknade. Nästa år släpper Nissan sin nya elbil Ariya som de hoppas ska infinna alla de förhoppningar de en gång hade med Leaf.
Vilket också innebär att när volymerna nu snabbt stiger kommer priserna också att falla i samma takt.
Kanske hade Nissan lyckats sälja 500,000 bilar långt tidigare om de satt priset lägre, och idag haft helt andra volymer att slå ut sina kostnader på. Nissan borde haft tillräckligt med finansiella muskler att klarat detta, nu är det startupp-företaget Tesla som är på väg att uppnå volymfördelar och kan börja sänka priserna med bibehållna marginaler.
Det jag länge efterfrågat och undrat över är varför de inte släppt andra bilar med andra former (en vanlig kombi tack) på samma plattform som Leaf. Då hade de kunnat dela utvecklingskostnaderna på fler modeller för drivlina och batteri etc.
Spekulation: innerst inne ville de inte sälja elbilar.
Jag tror nog Carlos Goshen ville sälja elbilar, men en man styr inte allt i ett så stort företag.
En CEO/VD kan ha en stort inflytande i ett företag (stort eller litet), men väldigt mycket av besluten om företagets framtid tas ute i den dagliga verksamheten. Det är ännu mer så idag i dagens kunskapsföretag, än det var 50 år sedan. Det finns som bekant en mycket stor grupp människor som hatar elbilar, speciellt i fordonsbranschen.
De släppte ju e-NV200, både som skåpbil och som 7-sitsig. Men varje ny modell kostar ytterligare miljarder att ta fram och de ville nog inte öka på förlusterna ännu mer. Det tog tio år att våga satsa på en ny elbil, Ariya.
Det pågår nog samma problem bakom kulisserna med jätteförluster för elbilar hos många andra biltillverkare.
“Ska vi satsa nån miljard på ännu en diesel-suv som vi vet kommer ge vinst, eller på en elbil som gick rejält back senast vi försökte?”
Jo men e-NV200 är ju mer en nishad produkt. Om de hade gjort en liten suv och en kombi på samma plattform så kanske de hade sålt i alla fall 3 gånger så många bilar på samma tid. Och utvecklingskostnaden per bil kanske hade stannat på 7000 dollar. De byggde en mellanmjölkselbil, som inte är bra på något och inte dåligt på något. Tror de skulle gjort en bättre affär med 3 nischade varianter av samma underrede.
Ja, all verklig ny teknik kostar massor av pengar och ansträngning under lång tid innan vinsten kommer. Biltillverkarna borde ha använt vinsten från diesel SUV:arna till att utveckla den nya tekniken, inte öka sin egna bonus genom höga vinster. Nu gjorde de bevisligen inte det.
I världen säljs ungefär 100 miljoner bilar per år. I Sverige säljs 400 000 bilar. Om andelen Nissan leaf i världen hade varit lika som i Sverige hade de sålt 1,4 miljoner Nissan Leaf totalt vid det här laget. Sverige har gjort sitt iaf :).
Har provkört en Leaf och det var en trevlig bil. Problemet sitter nog mer i företaget som sådant som inte verkar vilja lära av sina misstag eller ens vara villiga att satsa för att rätta till dem. Ej fungerande appar och överhettade batterier är två sådana. Givetvis hade man kunnat addera bättre kylning om man hade vetat, eller se till att ha en fungerande app 24/7 om man hade velat.
Skulle jag köpa en elbil idag finns det mängder med bättre alternativ än en Leaf, tyvärr. Interiört är den ålderdomlig med massor av knappar, märkligt fungerande HVAC, appen har de inte fixat till samt de kör fortfarande med Chademo i Europa, samt att snabbladdningen är begränsad till 50kW. Ett stort plus för bilen är att den har rejält bra utrymmen och är driftsäker som få.