500,000 Nissan Leaf

Nissan har nu byggt en halv miljon exemplar av sin elbil Leaf. Bil nummer 500,000 överlämnades till dess lycklige ägare i Norge i tisdags. Se Bjørn Nylands video från ceremonin ovan.

Det tog ganska exakt tio år för Nissan att nå denna historiska milstolpe. De första bilarna levererades i december 2010 i Japan och USA. De första Nissan Leaf nådde Sverige 2011, idag finns det runt 5700 av dem i vårt land.

Nissan Leaf har visat sig vara en tålig arbetshäst, en nästan outslitlig elbil. Den har vunnit pris som pålitligaste bilmodell och använts som taxi i många länder. Jag själv är en lycklig ägare av en 2012 års modell av bilen.

Vi skickar hjärtliga gratulationer till Nissan för att ha nått denna viktiga milstolpe!

Goshn

När Nissan Leaf lanserades 2010 berättade företagets dåvarande, färgstarka VD Carlos Ghosn att bilen kostade 5 miljarder dollar att utveckla och att Nissan hoppades kunna sälja 500,000 av dem till 2013 och kanske uppemot en miljon av dem årligen några år efter det.

Det behövdes tre gånger så lång tid att nå 500,000-strecket, drygt nio år istället för tre, och Nissan är fortfarande ljusår bort från några miljonsiffror. Leaf blev nog inte den succé de hoppades på, tyvärr. Delar vi fem miljarder dollar utvecklingskostnad på 500,000 bilar blir det $10,000 per bil – en av de största orsakerna till att elbilar kostar mycket :shock:

Största problemet med de första bilarna var deras små batterier på 24 kWh som gav endast runt 12 mils verklig räckvidd. Och det fanns knappt några snabbladdare än på den tiden. Med åren har bilen fått större och större batterier, först 30 kWh, sedan 40 och till sist hela 62 kWh. Men högre energitätheten medförde andra problem: de okylda batterierna blev alldeles för heta vid snabbladdning. Och även om Nissan Leaf var en av de första elbilar som kunde snabbladdas behöll de CHAdeMO kontakten på sina bilar även efter att den standarden blev föråldrad och omsprungen av andra.

Leaf2

2017 fick Nissan Leaf en facelift, bilens nos och bakparti designades om medan passagerarutrymmet lämnades i stort sett oförändrat. Bilen fick också ett antal moderna förarassistans-system.

Produktionstakten för Leaf har pendlat kring 40-80 tusen exemplar per år de senaste sju åren:

Leaf_M3_2010-2020

Tesla Model 3 började levereras 2017 och har sålts i helt andra volymer än Nissan Leaf. På bara två år gick Model 3 om Leaf i antal levererade exemplar, och 500,000-märket passerades redan i mars i år. Teslas VD Elon Musk hoppas snart kunna tillverka 500,000 Tesla Model 3 per år.

Nissan Leaf börjar bli elbilsvärldens “Grand Old Lady”: en av de första moderna elbilarna som satte igång hela den nu pågående revolutionen – men en bil vars dagar är räknade. Nästa år släpper Nissan sin nya elbil Ariya som de hoppas ska infinna alla de förhoppningar de en gång hade med Leaf.

Bookmark the permalink.