Butikskedjorna som säljer elbilstillbehör

Typ2Kabel

Många elbilister är på jakt efter laddkablar till sina bilar. Eller kanske en laddbox. Men var ska man köpa dem? Länge var man hänvisad till antingen hutlöst prissatta originaltillbehör från biltillverkaren eller obskyra små postförskottsfirmor i typ Tjeckien (köpte själv en laddsladd därifrån en gång i tiden).

Inte nu längre.

På kort tid har de flesta butikskedjor man förknippar med bilar och elektronik börjat saluföra även tillbehör till elbilar:

Biltema har en avdelning “Elbil” där de listar fyra olika Typ2 laddsladdar. Lite magert men en början i alla fall.

Clas Ohlson har även de fyra olika Typ2 sladdar. De har dock ingen egen avdelning för elbilar utan har kablarna bredvid vanliga 12V batteriladdare i avdelningen “Fordonsladdare“. (Under huvudkategorin “Bygg”?!)

Elgiganten har däremot en helt egen avdelning kallad “Elbilsladdare“. Något konstigt benämning då ingen av produkterna där är några egentliga laddare. Men de har i alla fall en gedigen urval av Typ2 laddkablar i olika längder och kabeltjocklekar, några laddkablar med väggkontakt och till och med laddboxar (som de envisas kalla för elbilsladdare).

För att vara extra tydlig: laddar man med växelström är det alltid bilens inbyggda laddare som används. Dessa kablar används endast till att ansluta den inbyggda laddaren till elnätet. De innehåller endast elektronik som övervakar strömmens kvalitet men själva laddaren sitter i bilen. Det är endast när man laddar med likström, i CHAdeMO eller CCS laddare som man kan prata om riktiga laddare: då sitter verkligen laddelektroniken i den externa laddaren. Hårklyveri? Att påstå att dessa prylar är laddare är lika vilseledande marknadsföring som att påstå att en USB kabel är en mobilladdare. Elgiganten skulle faktiskt kunna råka illa ut för detta.

Även Bauhaus gör samma misstag som Elgiganten och kallar laddboxar för “Elbilsladdare“. Till skillnad från de andra säljer de enbart laddboxar, inga laddkablar.

Jula har inte bara en avdelning “Elbilsladdning” – den har till och med underavdelningarna “Laddstationer” och “Laddkablar”. De har förutom Typ2 laddkablar även några Typ1 dito. Under “laddstationer” har de en Typ2 laddbox.

Hårklyveri igen: med “laddstation” avses en station, en plats där man laddar sin elbil. Ordet “laddstation” innebär inte nödvändigtvis att laddaren sitter i laddboxen (vilket det inte gör, man använder bilens inbyggda). “laddstation=ett ställe där man laddar” Så Julas språkbruk är korrekt.

Kjell & Company har en avdelning “Laddkablar för elbil” där de namnet till trots även har laddboxar och olika adaptrar.

Mekonomen har fyra olika Typ1 och 2 laddkablar under avdelningen “Laddkablar” (som är en underavdelning till “El i bilen”?!)

NetOnNet har en avdelning “Elbilstillbehör” under kategorin “Elfordon” vilket först låter logiskt – fast avdelningen elfordon är full av olika elsparkcyklar och elcyklar.

Det finns nog även andra butikskedjor vi har glömt ta med i vår uppräkning – men vi ser ett tydligt mönster där de stora butikskedjorna har börjat “hoppa på elbilståget” och börjat ta in sådana tillbehör elbilister kan vara intresserade av. De flesta har skapat egna avdelningar för dessa – ibland med lite konstiga namn eller placeringar i menyträdet än, dock.

Andra, som Mediamarkt till exempel, har inga elbilstillbehör alls. Är de bara lite sena i starten eller struntar de helt i en ny kundgrupp?

Basutbudet de flesta har verkar vara Typ2 kablar. De mer “framåt” varuhusen har även skaffat Typ1, EVSE laddkablar och vissa till och med saluför laddboxar.

Och därmed kan priskriget börja! Billigaste Typ2 laddkabeln just nu har NetOnNet, 1495 kronor för en tre-meters Typ2 kabel. (Visserligen bara enfas 16A.)

Bookmark the permalink.