Michelin X-Ice North 4 Winter Experience

Michelin3

Däcktillverkaren Michelin bjöd in Tesla Club Sweden till ett udda event förra helgen. Undertecknad tillsammans med 4 lyckliga vinnare från vår tävling åkte med chartrad flyg upp från Arlanda till Arvidsjaur för att testköra däcktillverkarens nya dubbade vinterdäck X-Ice North 4.

IMG_20180317_171707445

På lördagskvällen välkomnades vi till hotellet och bjöds på vällagad middag signerad stjärnkocken Niklas Ekstedt. Vi var tillsammans med 30 andra som vann sina platser via bland annat tävlingar olika biltidningar anordnat. Det blev många nya bekantskaper runt borden; samtalet vid vårt bord kom av någon anledning ganska snabbt in på elbilar…

IMG_20180318_133009990

Dagen därpå var det så dags för provkörningarna. Michelin var så stolta över sitt nya dubbdäck att de på ett ganska så kaxigt sätt erbjöd provkörning inte enbart av deras däck utan även av konkurrenternas allra bästa dubbdäck.

Michelin1

Likadana bilar var utrustade med både Michelin X-Ice North 4, och Nokian Hakkapeliitta 9 och Continental ContiIceContact 2. Det blev många bilbyten när alla skulle åka alla testbanor med alla tre däcktyperna. Vi fick åka både på packad snö och ren blankis och förhoppningsvis märka skillnad mellan däcken.

MichelinXiceNorth4

Det Michelin har gjort med sitt nya däck är att istället för de sedvanliga 130-180 dubbar dubbdäck nuförtiden brukar ha klämma in hela 250 dubbar på sitt nya däck. Däck med lite bredare profil har fått ännu fler dubbar, de Audi vi provkörde hade hela 272 dubbar per däck. Varje dubb är något mindre än brukligt så däcken påstås slita lika lite på vägbanan som ett traditionellt 130-dubbars däck.

Michelin hävdade att deras däck är både tystare och säkrare än konkurrenternas allra bästa dubbdäck. De visade oss testresultat från oberoende tester som också antydde samma sak. Kortare bromssträcka, bättre grepp.

Så hur gick det när vi testade däcken på riktigt?

Michelin2

Först en testrunda på barmark på huvudled och sedan plogade småvägar. Det som omedelbart slog en var hur pass tyst X-Ice North 4 var på barmark! Smattret från dubbarna var betydligt mindre påtagligt än vanligt, knappt hörbart. Speciellt på elbilar är ljudnivån en väldigt viktig aspekt vid val av däck. Många, inklusive undertecknad har övergett dubbdäck för man stod inte ut med smattret utan gått över till friktionsdäck. Men har man behov av dubbdäck och kör elbil ska man definitivt ta en titt på Michelins nya däck (eller “kasta ett öra” eller vad säger man?) Körningen på plogade småvägar var väldigt odramatisk, ja rent av tråkig. Man fick provocera bilen ganska så ordentligt för att det skulle hända någonting.

IMG_20180318_140255730

För att kunna provocera bilarna och däcken under mer säkra och kontrollerade former än publika vägar svängde vi in till en sjö. På dess tjocka is har Michelin plogat upp två testbanor, en snötäckt och en med bar is.

Alla tre däcken, både Michelins egna och de två konkurrenternas fick grepp på både snö och is och lät oss rejsa runt på banorna. Men kände man efter fanns det där en skillnad: Michelins däck verkade få bättre grepp, bilen var stadigare och tendensen till ormning var lägre. Största skillnaden märktes på acceleration-broms-testet på blank is. Man skulle trampa gasen i botten, accelerera upp till 35 km/h och sedan tvärbromsa. Konkurrenterna fick kämpa mer för att få kontakt med isen än Michelin med sina fler dubbar. Och vid bromsning upplevde man åter igen en enorm skillnad i ljudnivå då den karakteristiska krasande ljudet när dubbarna klöser isen var betydligt lägre på X-Ice North 4 än de andra däcken.

När man sedan åkte med Michelins däck på den kurviga banan fick man känna på hur pass lätt det var att känna hur mycket grepp man hade att leka med. Vi ombads accelerera, köra snabbare och snabbare genom kurvorna och känna på gränsen. Det var väldigt lätt att känna när greppet höll på att släppa.

Michelin verkar ha lyckats med sin X-Ice North 4 att ta fram en väldigt säker, bra och tyst dubbdäck. Fler dubbar verkar onekligen ge bättre grepp. Exakt hur stora skillnaderna är får mer kontrollerade tester påvisa. Bestående intrycket från dagen var dock att Michelin har tagit fram ett nytt dubbdäck som är minst lika bra som konkurrenternas allra bästa däck, kanske rent av ännu något säkrare – men är betydligt tystare än dem. Vilket är extra viktigt i en elbil.

 


Kemi

För ett år sedan besökte jag ett liknande event i finska Kemi där jag också körde bil på is. Den gången var det Tesla Model S elbilar utrustade med (förstås) Nokian Hakkapeliitta 9. Som arrangören fick dubba upp med 100 extra dubbar för att få ordentligt fäste. Den gången handlade det om ren buskörning så nån direkt jämförelse mellan däcken kan jag inte ge, utan snarare mellan elbilar och avgasbilar på is.

Det första som slog mig som elbilist när vi kom till Michelins provkörningsområde var att vi skulle samlas framför dussinet bilar för briefing. Men bilarnas motorer gick på tomgång för att värma kupén. En modern förbränningsbil låter inte så mycket på tomgång. Men ett dussin… det var svårt att höra vad instruktören sa.

Väl på banan var det också betydligt högre bullernivå i avgasbilarna än i elbilarna. I Teslorna var det bara snön som smattrade mot plåten, de VW och Audi vi testkörde med i Arvidsjaur var betydligt mer högljudda.

Inne i kurvorna var det också svårare att kontrollera avgasbilarna. Elbilar har mycket mer omedelbar gasrespons. Efter lite övning var det ganska lätt att få till dataspelsliknande lååånga sladd i kurvorna med Teslorna. Förbränningsmotorn kräver mycket mer erfarenhet från föraren; sladdarna med Audin blev mycket kortare och inte lika kontrollerade. Den fördröjningen från ändrad gaspedal till ändrad motorvarv är avgörande för hur bra du är “ett med bilen”.

Bookmark the permalink.