70 000 elbilar i Sverige

ElbilNoVinterTest

Nu finns det över 70 000 elbilar i Sverige. Runt 1.4% av alla bilar på våra svenska vägar är rena elbilar. Räknar vi även in laddhybrider finns sammanlagt 225 tusen laddbara bilar i Sverige nu, 4.5% av bilbeståndet.

Av alla nyregistrerade bilar under årets första kvartal var 5.4% rena elbilar – plus 27.5% laddhybrider. Sammanlagt blir det nästan en tredjedel av alla nyregistrerade bilar!

Med hjälp av statistik från car.info kan vi se den snabba utvecklingen de senaste två åren:

Januari 2019 var Nissan Leaf Sveriges vanligaste elbil tätt följt av Tesla Model S och Renault Zoe. Allt som allt fanns det 21 970 elbilar i landet då. Två tredjedelar av alla elbilar på våra vägar är mindre än två år gamla.

De flesta av de elbilar du kan välja mellan idag fanns på marknaden redan i början av 2019 – med undantag för Tesla Model 3, VW ID.3 och Polestar 2.

Idag har vi tre klungor med avseende på marknadsandelar:

Ledarna: Sveriges vanligaste elbil idag är Tesla Model 3 (med 9102 ex den 31 mars). På mindre än två år har den gått från noll till ledning. Renault Zoe innehar andraplats (7663) och Nissan Leaf tredjeplats (6680) i topplistan. Tesla Model S har halkat ner från andraplatsen 2019 till en fjärdeplats idag (5781) men tillhör fortfarande “ledarklungan”.

Raketerna: Kia Niro (4477) har haft en väldigt stark utveckling de senaste två åren. Tack vare starka försäljningssiffror har den börjat närma sig ledarklungan. Volkswagen ID.3 gjorde ett ännu starkare lopp, från ingenstans skuttade den upp till sjätteplats i marknadsandelar (4317) på i stort sett en enda månad, december 2020. Den månaden var den Sveriges mest sålda bilmodell alla kategorier – fast det blev en engångsföreteelse. Kommer den få ny kraft och ansluta sig till ledarklungan eller hinnas ikapp av de andra?

Den stora massan: De flesta andra elbilar har sålts i mindre än 3000 exemplar i Sverige. De finns, men utgör ingen större andel av sina märkens bilförsäljning. Det fanns 2929 Audi e-Tron i Sverige 31 mars 2021, nästan lika många som helt eldrivna BMW i3 (2944) utan REX.

Doldisen i gänget är Renault Kangoo ZE som innehar åttondeplats på topplistan men är ändå relativt okänd för gemene man. Den är en liten eldriven skåpbil och är därför populär bland hantverkare.

Klättrarna: Tittar vi på nyregistreringar under det senaste året syns en stor skillnad på hur vissa elbilsmodeller växer kraftigt medan andra har svårt att hitta köpare. Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Kia Niro, Audi e-Tron, Hyundai Kona, Volkswagen ID.3 och Polestar 2 verkar vara elbilar som faller folk i smaken och köps ofta.

De andra då? Elbilar från Mercedes, Porsche, Jaguar och Volvo saknas ju från ovan graf? De har sålt mindre än 1 000 elbilar var i Sverige och kom därför inte med.

Slutligen ta en titt på kurvan för Tesla Model 3 igen: förutom att den är imponerande brant kan man också märka att den är den enda som uppvisar tydlig sågtandsform. Var tredje månad får den en brant skutt, sedan två månader stiltje innan nästa skutt. Det är var tredje månad båtarna från USA och Kina anländer med nya bilar. Vi hoppas Tesla Model Y som kommer tillverkas i Berlin kommer uppvisa en jämnare (men minst lika brant) försäljningskurva.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to 70 000 elbilar i Sverige

    1. Mocke says:

      Jag kan bara säga att jag tycker Tesla är bäst, även om man tar med dess tillkortakommande. Tyvärr#1 har de ett enormt högt pris. Tyvärr#2 har andra elbilar som inte är lika bra OCKSÅ ett högt pris.
      Så det är inte förvånande att tesla har första platsen. De andra måste bli bättre om de inte kan konkurrera med ett väldigt rabbaterat lägre pris.

    2. Joel says:

      Med tanke på hur mycket Kia sänkt leasingpriset på e-Niro och e-Soul ska det bli spännande att se hur de två kurvorna utvecklas de närmsta månaderna.

    3. Emerett says:

      Under ungefär samma tid som de 225 000 laddbara bilarna tillkommit, har de icke laddbara MINSKAT med 30 000. Nyinköpen är färre än skrotningen och exporten. Skönt.

    Lämna ett svar