Sveriges vanligaste elbil är nu Tesla Model 3

M3hero20

Ända sedan tidernas begynnelse, det vill säga sisådär år 2012 när det gäller elbilar, har titeln “Sveriges vanligaste elbil” tillhört först Nissan Leaf sedan Renault Zoe. Det var i juli 2019 fransmännen gick om japanerna och Renault Zoe har dominerat tronen sedan dess som Sveriges vanligaste elbil.

Ända fram till idag.

För enligt sajten car.info som dagligen hämtar statistik från Transportstyrelsens bilregister finns det idag 7506 registrerade Tesla Model 3 i Sverige – mot endast 7403 Renault Zoe.

Sveriges vanligaste elbil är nu Tesla Model 3.

Vi vill gratulera Teslas svenska personal som har gjort detta möjligt. Ni gör ett galet bra arbete (även om vi gnäller ibland ;-) ). Det blir nog även hektiska mellandagar för er också.

M3vsZoe

Elbilar2020-12-23Det tog Tesla knappa två år att hinna ikapp marknadsledaren. Lägg märke till hur Tesla Model 3 leveranser sker skeppslast för skeppslast medan Renault har en mycket jämnare fördelad leverans av sin Zoe.

Övriga elbilsmärken ligger långt efter på topplistan, se lista här till höger. Håll dock ett öga på Volkswagen ID.3 som har lyckats komma in på en sjätteplats på topplistan på endast fyra månader!

Just nu finns det totalt 61,283 elbilar registrerade i Sverige.
Plus 125,722 laddhybrider.

Det var redan i söndags den 20:e december som Tesla Model 3 gick om Renault Zoe men Transportstyrelsens bilregister släpar efter några dagar.

Vilken trevlig julklapp Tesla kom med, lagom några dagar innan julafton :-)

Vi önskar landets alla elbilister en riktigt God Jul!

Bookmark the permalink.
  • martinot

    Är inte förvånad. Den kanske inte passar alla, och alla kanske inte gillar Tesla, men det är nog sammanlagt den bil som troligen ger mest elbil/krona.

    • Johan

      Mest elbil per krona ger nog id3, den är det jag trodde M3 skulle vara, dvs en bil för 4 vuxna, rätt pris, rätt bagage öppning, rätt instrumentering.

      • Erik

        ID3 har bara funnits i tre månader och har redan intagit plats sex. Det är riktigt imponerande.

      • Andy

        Instrumenten i Model 3 är inga problem. Kör bara en vecka så har man vant sig. Det finns andra bilar som har hastighetsmätaren i mitten som tex mängder av Toyotas. ID3 kanske är bättre på vissa saker men det har flera idiotbegränsningar som diskvalificerar den.
        1. Vill man ha det stora batteriet för att få vettig räckvidd så tar VW bort en sittplats så man bara kan åka 4 i bilen.
        2. Inget vettigt laddnätverk.
        3. Ingen dragkrok.
        4. Inget takräcke.

        Tesla Model 3 har färre begränsningar men det hade varit trevligt med halvkombi som du nämner.

        • Erik

          Konstigt att det dyker upp tillbehör till Tesla Model 3 där man kan ha mobilen framför ratten.

          1. Men då har ju Model 3 SR inte heller vettig räckvidd då. Skiljer bara 7 km mellan den och ID3 med minsta batteriet. Vidare så skrev Johan det var fyra sittplatser han efterfrågade.

          2. Så Tesla har det enda vettiga laddnätverket. Om det redan är “vettigt” så finns det ju ingen anledning för Tesla att bygga ut mer än de 41 ställena som “vettigt” finns idag. Sen finns det ju inga andra laddnätverk än Teslas… De icketesla elbilar som är ute och långkör drivs nog med luft.

          3. Finns så man kan hänga upp en cykel. Finns ä andra sidan inte dragkrok för Tesla Model 3 Performace heller.

          • Andy

            Det finns massa konstiga tillbehör att köpa till mängder av olika produkter. Det betyder inte att tillbehören behövs.

            Har du varit ute på längre sträckor i andra elbilar än Tesla? Det funkar bra ibland men ofta är det ett rent helvete.

            Model 3 SR+ har tillräcklig räckvidd för att fungera med Teslas laddnätverk. Bilen säger till vilken väg man måste ta för att komma fram och hur länge man ska stanna vid varje laddare. Kör du ID3 får du se till att ha massa olika laddkort och göra mycket av jobbet själv även om det finns webbsidor som hjälper en. Men det finns tyvärr ännu för många platser i Sverige som blir krångliga att ta sig till om man har en ID3. Det gäller till viss del för en Model 3 SR+ med.

            Det är skillnad att komma med en Tesla till en suc-station där det finns 10-20 snabbladdare som är enkla att använda och alltid fungerar jämfört med att i ID3 komma till en station med 1-4 oftast långsammare laddare som man ska dela på med alla andra elbilar. Det går inte att lita på på samma sätt.

            Men laddnätverk börjar bli bättre. Det är väl bara bra att även Tesla bygger ut laddnätverket så att det blir ännu bättre. I en Tesla kan man dessutom använda alla andra laddnätverk med när det passar bättre. Det är en stor fördel.

  • Emerett

    Det ser ju också ut som i december blir det flera laddbara bilar sålda än totalt sålda bensin+diesel (inkl ej laddbara hybrider)

  • Spjerne

    Hade Leaf innan. Nu 3 SR+. Himmelsvid skillnad. Inte behöva stå i laddkö. Att ladda några minuter längre med SR+ istället för en LR på långkörning är inga problem. Varför betala ~100k mer……….

  • Björn

    Ingen dålig start för ID3 men precis som med introduktionen för M3 så kommer den in på en platå med förhandsbokningar. Sedan ska den passera Death Valley (då alla som förbeställt fått sitt) men bilen inte riktigt hunnit bli känd. Sedan ska den börja sitt riktiga segertåg mot toppen. Vi får väl se. Jag tror den den fyller ett tomrum mellan Zoe och M3.