Tesla uppgraderar Superchargers till 300 kW

Supercharger_TESLA

Tesla kommer uppgradera sina Superchargers till 300 kW berättade Elon Musk i en tweet:

Det framgår inte direkt från tweeten men det är troligtvis Teslas Supercharger V3 stolpar som kommer få den högre laddhastigheten. Tack vare deras konstruktion kan kanske rentav en enda mjukvaruuppdatering räcka: Supercharger V3 har redan vätskekylda laddkablar och modulär uppbyggnad där olika antal mindre laddmoduler i ett centralt laddskåp kan kopplas till valfri laddstolpe. Genom att koppla fler laddmoduler till stolpen och öka på cirkulationen av kylvattnet i kabeln kan maxeffekten höjas med ny mjukvara. I teorin. Eller kommer det bli en Supercharger V4?

Nästa obesvarade fråga är vilka bilar som kommer kunna ladda med 300 kW? Dagens Tesla Model 3 klarar endast upp till 250 kW laddeffekt. Kommer det också höjas? På redan befintliga bilar via mjukvara eller endast på framtida modeller? Eller är det den nya Tesla Model S som kommer kunna ladda så snabbt? Elon Musks tweet nämner ju “new Model S has more range & faster charging.

M3chargecurve

Ökningen av laddeffekt kommer dock ha ganska liten påverkan på laddtiderna. Max laddeffekt uppnås endast under kort tid, när batterierna är ganska urladdade. Ju mer laddad en litiumjonbatteri blir desto högre blir dess inre motstånd och laddeffekten måste minskas för att undvika överhettning. Därför brukar elbilars laddkurvor se ut som ovan: hög effekt i början som dock börjar avta ju mer batterierna blir laddade. Förlänger man laddkurvan till 300 kW ser man att dagens Tesla Model 3 bilar skulle endast kunna ta emot den effekten under extremt kort tid innan strömmen måste börja begränsas. Lutningen på kurvan, hur länge bilen kan ta emot hög laddeffekt kan dock ändras genom bättre kylning av batterierna. En förbättrad Tesla med bättre batterikylning skulle kunna ta emot 300 kW laddeffekt under längre tid.

Även så, även om bilen säg skulle klara av att ta emot 300 kW mellan 5 och 20 laddprocent istället för dagens 250 kW skulle det ändå bara innebära 2-3 minuter snabbare laddning än idag. För resten av tiden, när batterierna blivit mer än 20% laddade kommer laddningen gå långsammare än med 300 kW.

Det blir intressant att se vilka Supercharger stolpar och vilka bilar som kommer klara nya 300 kW laddeffekten – och framför allt vilka laddkurvor de kommer få, hur länge de kommer klara de höga laddeffekten.

Bookmark the permalink.
  • Axel Holm

    Interessant det här med laddningskurvor. Hoppas att det blir standard att det ingår i specefikationerna på bila och inte bara upp till xxx kw.

    • http://kritiker.se/ Marcus Hansson

      Ja Teslas laddningskurvor ligger ju långt efter konkurrenterna som kör 800V. Skall bli spännande att se om de klarar av att komma ikapp konkurrenterna. Artikelförfattaren utgår bara från Teslas gammaldags laddkurvor när han dissar hög effekt.

      • martinot

        800V eller 400V spelar ingen roll för laddkurvorna i sig. Laddkurvorna har med batterikemin och kylningen att göra. 800V vs 400V handlar bara hur du kopplat samman battericellerna med varandra. Det påverkar i sig självt inte laddtiden eller laddeffekten.

  • AndOne

    Och nya S och X hoppas jag får riktig CCS? Hoppas slippa adaptern, den är inte kul när den cappar på 142kW…..