Röd avgång på Superchargers

Mackar3

I samband med Sportlovet i år sänker Tesla Supercharger-priserna med 50 % vissa dagar för att minska risken för eventuell trängsel under de stora resdagarna.

Testet är en del av ett större projekt för att undersöka hur priset kan användas för att uppmuntra kunderna att utnyttja kapaciteten i Supercharger-nätverket mer effektivt under intensiva resdagar i samband med storhelger eller evenemang. Sverige är först ut i Europa med att genomföra denna testperiod som infaller i samband med Sportlovet.

Alla Supercharger-stationer kommer att ha ett reducerat pris med 50 % under följande dagar:
• Lördag 13 februari och måndag 15 februari
• Lördag 20 februari och måndag 22 februari
• Lördag 27 februari och måndag 1 mars
• Lördag 6 mars och måndag 8 mars

Tesla har precis höjt genomsnittspriset för Supercharging i Sverige till 3,62 kr per kWh. Under fyra lör- och måndagar kommer genomsnittspriset således att sänkas till cirka 1,81 per kWh. Det aktuella priset för specifika Supercharger-stationer kan lättast hämtas via bilarnas navigationssystem.

Supercharger-nätverket byggdes av Tesla för att ge deras kunder pålitlig och användarvänlig snabbladdning med bra kapacitet. Även under sommaren 2020, när ett rekordantal svenskar var på semester i sitt eget land, klarade nätverket att tillgodose det ökade laddbehovet. Företaget uppger att 99,8% av Tesla-ägarna som använde Supercharger-nätet i Sverige i juli 2020 anslöt sig till en laddare inom 10 minuter efter ankomst till Supercharger-stationen.

Samtidigt kommer Tesla att fortsätta att utöka kapaciteten på stationer där det behövs. Nyligen meddelade Tesla också betydande tillväxtambitioner för Supercharger-nätverket 2021, och i Sverige planerar de att öppna 21 nya Supercharger-stationer i år.

Just nu finns det 484 Supercharger stolpar i Sverige, fördelade på 42 stationer. Sedan oktober 2020 har merparten av alla nya Superchargers som Tesla byggt varit den tredje generationens laddare, så kallade V3 Superchargers, som ger laddningshastigheter på upp till 250 kW.

Teslas Supercharger stationer är väl förberedda inför anstormningen av skidsugna resenärer. Ta till exempel Supercharger stationen i Sveg längs inlandsvägen till fjällen som har 10 stolpar (varav 8 av nyaste V3 modellen). Alla andra elbilister som kör bilar av andra märken får dela på en enda ensam 50 kW “snabb”laddare. Till och med bensinbilarna har bara 8 bensinpumpar att dela på.

Det blir inte kul att försöka ta en elbil på skidsemestern när alla andra gör det också samtidigt och de enstaka snabbladdarna längs vägen får långa köer. Om man inte kör Tesla förstås och har massor med stolpar att välja mellan på varje Supercharger station. Men för att undvika till och med den lilla risken att alla laddarna blir upptagna vill Tesla nu testa en morot som kanske kan få folk att välja andra dagar att åka på.

Vi får se om experimentet lyckas, om folk verkligen justerar sina resplaner för att slippa eventuell trängsel och samtidigt spara en slant.

Tagged , . Bookmark the permalink.