I samband med Sportlovet i år sänker Tesla Supercharger-priserna med 50 % vissa dagar för att minska risken för eventuell trängsel under de stora resdagarna.
Testet är en del av ett större projekt för att undersöka hur priset kan användas för att uppmuntra kunderna att utnyttja kapaciteten i Supercharger-nätverket mer effektivt under intensiva resdagar i samband med storhelger eller evenemang. Sverige är först ut i Europa med att genomföra denna testperiod som infaller i samband med Sportlovet.
Alla Supercharger-stationer kommer att ha ett reducerat pris med 50 % under följande dagar:
• Lördag 13 februari och måndag 15 februari
• Lördag 20 februari och måndag 22 februari
• Lördag 27 februari och måndag 1 mars
• Lördag 6 mars och måndag 8 mars
Tesla har precis höjt genomsnittspriset för Supercharging i Sverige till 3,62 kr per kWh. Under fyra lör- och måndagar kommer genomsnittspriset således att sänkas till cirka 1,81 per kWh. Det aktuella priset för specifika Supercharger-stationer kan lättast hämtas via bilarnas navigationssystem.
Supercharger-nätverket byggdes av Tesla för att ge deras kunder pålitlig och användarvänlig snabbladdning med bra kapacitet. Även under sommaren 2020, när ett rekordantal svenskar var på semester i sitt eget land, klarade nätverket att tillgodose det ökade laddbehovet. Företaget uppger att 99,8% av Tesla-ägarna som använde Supercharger-nätet i Sverige i juli 2020 anslöt sig till en laddare inom 10 minuter efter ankomst till Supercharger-stationen.
Samtidigt kommer Tesla att fortsätta att utöka kapaciteten på stationer där det behövs. Nyligen meddelade Tesla också betydande tillväxtambitioner för Supercharger-nätverket 2021, och i Sverige planerar de att öppna 21 nya Supercharger-stationer i år.
Just nu finns det 484 Supercharger stolpar i Sverige, fördelade på 42 stationer. Sedan oktober 2020 har merparten av alla nya Superchargers som Tesla byggt varit den tredje generationens laddare, så kallade V3 Superchargers, som ger laddningshastigheter på upp till 250 kW.
Teslas Supercharger stationer är väl förberedda inför anstormningen av skidsugna resenärer. Ta till exempel Supercharger stationen i Sveg längs inlandsvägen till fjällen som har 10 stolpar (varav 8 av nyaste V3 modellen). Alla andra elbilister som kör bilar av andra märken får dela på en enda ensam 50 kW “snabb”laddare. Till och med bensinbilarna har bara 8 bensinpumpar att dela på.
Det blir inte kul att försöka ta en elbil på skidsemestern när alla andra gör det också samtidigt och de enstaka snabbladdarna längs vägen får långa köer. Om man inte kör Tesla förstås och har massor med stolpar att välja mellan på varje Supercharger station. Men för att undvika till och med den lilla risken att alla laddarna blir upptagna vill Tesla nu testa en morot som kanske kan få folk att välja andra dagar att åka på.
Vi får se om experimentet lyckas, om folk verkligen justerar sina resplaner för att slippa eventuell trängsel och samtidigt spara en slant.
“Till och med bensinbilarna har bara 8 bensinpumpar att dela på.”
Hade man kunnat ladda bilen lika snabbt som det går att tanka en bil hade det inte behövts fler, eller hur?
Är tanken nu då att man skall åka och ladda sin bil en dag innan man åker hem (alltså lördag)? Måndag är man väl ändå hemma och laddar där? Tänker att man är borta söndag-söndag.
Men om man också tänker att det finns 50x fler bensinbilar så är man ju nästan samma nivå. Ska man vara lite elak så kan man ju också lägga till att många står kvar vid pumpen 10 min extra för att gå in och handla också 🙂
Nja, bensinmackar finns på lite fler ställen. Alltså, även om de är få pumpar är de mer utspridda. Jag ser framför mig att bensinmackarna börjar med snabbladdare de med, så får de sålt både till de som tankar fossilt som icke-fossilt. Bensinen är ju bara en pytteliten el av deras förtjänst ändå.
Just i dessa trakter finns det inte mycket mer bensinstationer. Men Sveg är förstås en utopi i sammanhanget. Har dessutom ganska många baggar med Teslor i vanliga fall.
Jag såg bensinmackar med laddare redan 2018 så det lär nog finnas fler nu.
Intressant idé (även om laddkostnaden måste vara försumbar för en familj som åker skidor på sportlovsveckan).
“Risken” om detta faller väl ut är väl att man istället höjer priserna vid högsäsong..?
Snabbladdning vid hög efterfrågan kommer bli dyrare. Det går inte undvika. Det är effektbrist i elnätet och då går det inte bygga hur många laddare som helst och dessutom sälja laddningen för 3,60 kr/kWh. Det går varken tekniskt eller ekonomiskt.
Varför då, priset på diesel är ju 1,5 kr/kWh, inklusive skatt. Tesla kan ju enkelt sätta batteribankar under sina laddare, och reducera effekten när många är där samtidigt. Just sportlovet inträffar ju just sannolikt i bristtider…
Enkelt och enkelt… Allt är relativt och kostar pengar så klart och det måste nån betala.
Jag tror inte Teslas laddningstatistik finns tillgänglig, men att deras batterier kostar runt 1000 kr/kWh är känt och att elpriset varierar friskt över dygnet kan ju öka intjäning ihop med lägre nätavgift.. Elkostnaden i sig verkar ju Testa inte se som en stor intäkt, ännu i varje fall.. Effektbristen vad gäller elbilar borde lösas generellt med begagnade batterier vid laddarna – tillgången borde möta efterfrågan.
Än.
Infot kommer från Tesla Sverige.
Kanske inte att själva priset är moroten, utan som en påminnelse om att dyra dagar är det risk för kö.
https://www.teslarati.com/tesla-norway-supercharger-queue-fix/?fbclid=IwAR1D73KdAwsLUN2JlwV1cYMouPS_u-ibD8H-ctIdJ2CVpPLie-n7i3dPb0w
Teslarati rapporterar att detta är i Norge, ingenting om Sverige. Gäller det Norge också?