Tesla Model 3 rattvärme

rattvarme

Amerikanska köpare som hämtat ut sin Tesla Model 3 förra veckan rapporterar att den har fått rattvärme! Bilar byggda i februari verkar ha fått den hett(!) efterlängtade nyheten.

Vi får hoppas att bilarna på väg till oss har också fått rattvärme monterad. Tesla brukar producera bilar till Europa första månaden varje kvartal, så de hinner åka över oceanen och nå kunderna innan kvartalets slut. Sedan produceras bilar främst för lokala marknaden. Vi har inte hört något officiellt startdatum från Tesla när började de montera rattvärme i bilarna.

Även om värmesystemet i Tesla Model 3 snabbt kan värma upp kupén så behovet av rattvärme är mindre så kan det vara skönt att värma fingrarna på en varm ratt i vinterkylan – speciellt de gånger man glömt starta värmen i bilen i förväg med appen. Många svenska kunder har saknat denna komfortdetalj i sina Tesla Model 3. Model S och X har alltid haft rattvärme.

Till skillnad från stolsvärmen som kan regleras i tre steg finns det endast på/av kontroll för rattvärmen. Framtida mjukvarurelease skulle dock kunna introducera flera olika värmenivåer i teorin. De som fått rattvärme rapporterar att ratten blir varmare i klockan 3 och 9 positionerna än övriga ratten.

Man slår på rattvärmen på samma skärmsida som reglerar stolsvärmen. Vi är något förvånade att ratten fick en egen ful knapp istället för att trycka på ratten på bilden bredvid. Det är också enbart knappen som ändrar färg för att indikera att rattvärmen är på. Även detta kan förfinas i framtida mjukvarurelease.

Vi vet inte än ifall man kan slå på rattvärmen redan i förväg via appen eller om bilen kommer ihåg tidigare inställning vid start. Vi väntar med spänning på att få se om de bilar som ska levereras i Sverige denna och nästa månad har rattvärme eller om man behöver köpa rattmuff.

The heat is on! On the street!

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to Tesla Model 3 rattvärme

    1. Marcus Murwall says:

      S/X hade inte rattvärme som standard förrän nu de senaste 2-3 åren. Tidigare ingick det i “vinterpaketet”, som kostade ca 10ksek på den tiden.

      • Marcus says:

        Precis. Ingen av mina Model S hade rattvärme. De första modellerna hade inte det tillvalet alls. Man kunde få rumpvärme bak, men ingen rattvärme.
        Jag har för den delen aldrig haft rattvärme i någon bil, och det är ingenting jag saknar heller. Säkert bra att ha, men ingenting jag skulle betala extra för.

    2. martinot says:

      Inget som jag direkt saknar. Brukar alltid förvärma heka kupén till 23 grader långt innan jag sätter mig i bilen. Jag ser ett större problem och fokusområde med kameror och lyktor som isar eller immar igen, och frysta handtag på M3.

    3. Motörhead says:

      Rattvärme är ganska skönt när det är riktigt kallt ute och man, av olika anledningar, frekvent hoppar in & ut ur bilen. Så grattis! 🙂

    4. Tomas says:

      Tack för det! Som norrlänning och förare av en Volvo med rattvärme så är detta en välkommen nyhet. Det visar sig att ju längre man väntar med att beställa en Model 3, desto bättre blir den. Men nu tror jag att det inte kommer att bli så många fler uppgraderingar i år…?

    5. Johan says:

      Rattvärme är det jag saknar mest på min Model 3. Det går ju inte att använda handskar i en bil som styrs med en skärm 😉

      Men framförallt ger det en lyxig känsla att greppa en varm ratt.

      En varm ratt är en mänsklig rättighet! 🙂

    6. affaf hasan says:

      Kommer rattvärme i standard range plus eller idyrare varianter ?

    Lämna ett svar