Uppgraderade autopiloten tillbaka

UppgrAutopilot

Nu kan man åter igen beställa bilar med uppgraderad autopilot på Teslas hemsida. När Tesla lanserade Standard Range + modellen i Sverige i april 2019 införde de samtidigt att den grundläggande autopilot-funktionen följa filen du färdas i blev standard i alla bilar. Det tidigare mellansteget “uppgraderad autopilot” avskaffades, enda valet de som ville ha mer avancerade autopilot-funktioner hade att välja var “Total självkörningsförmåga” för 55 000 kronor.

Problemet för Tesla har varit att många av de avancerade funktioner de släppt under “Total självkörningsförmåga” som till exempel smart summon som lät bilarna köra själva på parkeringsplatser inte är tillåtna att användas i EU.

Nu återinför Tesla “Uppgraderad autopilot” tillvalet, som ett mellansteg mellan grundläggande autopiloten och “Total självkörningsförmåga”. Grovt sammanfattat kan man säga att “Uppgraderad autopilot” tillvalet i stort sett innehåller de funktioner Tesla har släppt hittills och EU godkänt: navigera med autopilot, autoparkering och summon. Texten på Teslas hemsida visar dock problemen med lagstiftningen:

Uppgraderad autopilot:

• Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon. – Fast europeiska versionen av autopiloten får inte själv köra om långsammare fordon som i USA utan föraren måste slå på blinkersen manuellt för att påbörja filbyte.

• Automatiskt filbyte: automatiska körfältsbyten vid körning på motorväg. – Fast i Europa är det inte full automatik: bilen endast föreslår körfältsbyte som föraren måste bekräfta med blinkersspaken. Inte helautomatik som i USA där bilen helt själv blinkar och byter fil.

• Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.

• Summon: parkera och kör fram din bil automatiskt. – Fast i Europa måste man vara max 6 meter från bilen, inte 65 meter, vilket gör funktionen i stort sett meningslös.

Vi känner att Tesla snarast måste anpassa svenska texten till de svenska förhållandena för att undvika problem.

Vill du att din Tesla ska identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar samt i framtiden automatiskt kunna köra på stadsgator måste du fortfarande köpa “Total självkörningsförmåga”. Även här vingklipper dock EU funktionerna, lagstiftningen måste ändras för att Tesla ska kunna få släppa sådana funktioner i Sverige.

“Uppgraderad autopilot” kostar 38 900, “Total självkörningsförmåga” 77 700. Priserna sägs gå upp i framtiden när fler funktioner släpps. (“Total självkörningsförmåga” kostade tex endast 55 000 kronor för två år sedan.)

Kommer du köpa din Tesla med “Uppgraderad autopilot” eller “Total självkörningsförmåga”? Eller nöjer du kanske dig med basfunktionaliteten som ingår i grundpriset? Berätta i kommentarsfältet nedan!

Tagged . Bookmark the permalink.