Teslabussen

Andra punkten i Elon Musks tioårsplan för Tesla var:

  • Expand the electric vehicle product line to address all major segments

I detaljerade beskrivningen förtydligas att Tesla planerar tillverka lastbilar och bussar. Designavdelningarna har efter avslutat arbete på Tesla Model 3 gått över till att designa lastbilar och bussar och planerar visa upp prototyper av dem redan nästa år.

I dagens artikel ska vi titta närmare på bussen.

Med buss menar Elon Musk “passagerartät stadstransport”. Det är inte traditionella bussar de har tänkt utveckla utan småbussar. I en tweet avslöjar Elon att Teslas kommande buss är inspirerad av ikoniska folkabussen VW Type 2.

Bussen kommer inte ha mittgång utan passagerarna stiger rätt ut från bussen. Detta har naturligtvis på en gång satt igång spekulationer om falkvingedörrar. Kanske kommer Teslas buss likna Hyundais patenterade lösning? Hyundais minibuss verkar även ha plats för rullstol och cyklar, precis som Elon säger deras planerade minibuss ska ha.

Hyundais patent på måsvingedörrar på minibuss

Bussen ska också lättare kunna hänga med i trafikrytmen än dagens bussar, inte bli den bromskloss överdimensionerade kollektivtrafikbussar ofta är.

I Elon Musks framtidsvision ska bussen kunna beställas med mobilen och köra dig ända hem. På busshållplatserna skulle knappar kunna installeras för att beställa bussar med. Gränsen mellan buss och taxi suddas ut.

EZ10

Grundförutsättningen till detta är att bussarna inte kommer köras av chaufförer utan bli självkörande. Bussföraren blir istället flottchef – sitter centralt och får ett antal bussar att övervaka.

Vi har provåkt en liknande buss för några månader sedan: Ligier EZ10. Den bussen har en enklare, men fullt fungerande typ av självkörning: första gången den åker en rutt körs den av en mänsklig förare och spelar då in omgivningarna på video. Därefter kan den köra själv genom att jämföra sin kameras bilder med de inspelade och följa exakt samma rutt. Laserstrålar skannar av omgivningen och stannar bussen om något kommer i vägen. Ligier EZ10 kan inte köra runt hinder, bara vänta ut dem. Dock kan en central kontrollant ta över styrningen och fjärrstyra bussen vid behov.

Vi misstänker Tesla siktar på mer avancerad slags självkörning. Men en robust sådan mjukvara kan dröja flera år. De första versionerna av bussen kan därför ha ratt och säte för en mänsklig förare. Sedan övergå till delvis autonomi där bussen kan köra själv på vissa sträckor. Sedan kan chaufförerna ersättas av en centralt placerad chaufför (som då kan övervaka och fjärrstyra flera bussar samtidigt). Först när autonoma föraren är tio gånger säkrare än människan planerar Elon ta bort “beta”-benämningen och låta bussarna bli helt självkörande.

Intressant är dock att Tesla planerar släppa dessa helt självkörande elektriska småbussar inom tio års tid. Alldeles för mycket av dagens kollektivtrafikplanering baseras på stora tunga dieselbussar som åker fasta rutter.

Traditionella bussen är tvungen att vara stor för att den ska kunna frakta tillräckligt många passagerare för att bli lönsam med biljettintäkter för att täcka chaufförens lön. Bussarna kan endast åka fasta rutter där det finns tillräckligt med passagerarunderlag för att bli lönsam. De avgår också sällan, för att tvinga folk stå och vänta tills tillräckligt många samlas för att kunna täcka utgifterna. (Ändå åker många bussar runt med endast handfull passagerare.)

Elbusstillverkare som kinesiska BYD försöker ersätta traditionella dieselbussar med elbussar – men utan att ändra på själva buss-konceptet.

Teslas bussar kommer snarare bli ett mellanting mellan bussar och taxibilar. Spännande!

Tagged , . Bookmark the permalink.