The master plan 2

Masterplan

Efter flera dagars förseningar presenterade i natt svensk tid Elon Musk sin långsiktiga plan på vad han vill göra med Tesla. Kort sammanfattat:

  • Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
  • Expand the electric vehicle product line to address all major segments
  • Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
  • Enable your car to make money for you when you aren’t using it

Tesla Energy ska kunna erbjuda komplett energilösning till hus (i sydligare länder än oss troligtvis) med solceller och (förmodligen med åren större och större) batterilager.

Tesla Motors ska förutom bilar (inklusive en “ny slags pickup”) även tillverka lastbilar och bussar. Som ska visas upp redan nästa år!

Som många har gissat kommer Tesla Motors att satsa på självkörande bilar. De kommer släppa bilar med behövlig hårdvara på plats innan mjukvaran kommer – precis som de gjorde med autopiloten.

När bilarna blir fullständigt självkörande på riktigt planerar Tesla Motors att lansera sin egen flotta av självkörande taxibilar. Teslaägarna ska också kunna låta bilen “extraknäcka” som taxi när de inte själva behöver den, och på så sätt få ner ägarkostnaderna. Elon planerar därför inte att släppa någon bil billigare än Tesla Model 3.

Du kan läsa planen i sin helhet på Tesla Motors hemsida.

 

Som jämförelse kan vi titta på första Master Plan som kom redan 2006. Då sammanfattade Elon Musk sina planer så här:

  • Build sports car
  • Use that money to build an affordable car
  • Use that money to build an even more affordable car
  • While doing above, also provide zero emission electric power generation options

Utvecklingen de senaste tio åren blev exakt så – Tesla Motors började först med att sälja dyra sportbilen Tesla Roadster, använde inkomsterna från den till att designa Model S och använde inkomsterna från Model S till att designa Model 3. Samtidigt byggde de sitt nätverk av Supercharger laddstationer, och Powerwall hemmabatterier. Det enda som egentligen inte fanns med i ursprungsplanerna är SUV-en Model X.

Det är inte ofta (aldrig?) något annat bilföretag (eller företag över huvud taget) brukar berätta sina långsiktiga planer så öppet som Elon Musks företag. I kvartalskapitalismen brukar de flesta knappt ens planera 10 månader framåt – långt mindre 10 år. Till och med planstyrda Sovjetunionen hade bara femårsplaner.

Det kommer att bli intressant att se om dessa nya planer genomförs också lika pricksäkert till punkt och pricka som de förra. De som kommer hävda rökridåer och publicitetsstunt bör påminnas om  hur exakt förra Master Plan genomfördes.

Det blir intressant att se hur börsen och journalister kommer uppfatta nya planen – de kommer säkert missförstå alltihopa.

Tagged , . Bookmark the permalink.