Länge såg det ut som om Tesla Model 3 skulle bli den bäst säljande bilen i Sverige i juni. Dess försäljningssiffror överträffade Volvos under månadens 29 första dagar. Den 29:e juni såg topplistan över bilar sålda i Sverige i juni ut så här:
Tesla Model 3: 1467
Volvo XC60: 1229
Volvo V60: 1153
Volvo XC40: 1072
MG ZS SUV: 1038
Volkswagen ID.4: 1007
Förutom att Tesla ledde ligan över nyregistrerade bilar noterade vi även att nykomlingen den kinesiska elbilen MG ZS SUV som sålde otroliga 1038 bilar på en enda vecka – deras leveranser kom inte igång förrän den sista veckan i juni. Och Volkswagen fortsatte starkt leveranserna av sin ID.4 elbil som var den bäst säljande bilmodellen i Sverige i april.
Baserat på de siffrorna gick vi i morse ut med nyheten “Tesla Model 3 bäst säljande bilen i Sverige i juni”.
Men de siffrorna baserade sig på försäljningen den 1-29 juni. Sista dagen på månaden, sista dagen på kvartalet, sista dagen på halvåret, sista dagen innan de nya bestämmelserna om förmånsbilar börjat gälla hände det dock så mycket att hela topplistan ritades om. Nyregistreringarna vi hade i går den 30 juni liknade ingen annan dag på året. På en enda dag registrerades det 893 nya Volvo V60 och XC60! Två veckors försäljning på en enda dag.
Så med försäljningssiffrorna från 30 juni inkluderat blev den slutliga topplistan så här:
Både Volvo V60, MG ZS SUV och Volvo XC60 gick om Tesla på mållinjen, Model 3 halkade på en enda dag ner till fjärdeplats.
Volvo bör dock se upp för kinesiska nykomlingen MG som på sju dagar levererade fler ZS SUV elbilar än vad Volvo levererade XC60 på en månad (inklusive extremhamstringen månadens sista dag). Fortsätter MG sina leveranser i samma takt kommer de ta förstaplatsen i försäljningstoppen i juli.
Med anledning av de slutliga siffrorna för juni har vi tagit bort vår original nyhet och gått ut med ovan rättelse.
Ska bli intressant att se Vi Bilägares vinkling på statistiken.
Elbilar utgjorde 12% av nyregistreringarna under januari-juni enligt samma källa. Det har gått fort från 1% som uppnåddes för några år sedan. Och eftersom marknaden växer exponentiellt så är det nu inte många år bort till 50%. Det hänger rätt mycket på när Tesla får igång fabriken i Berlin.
“inte många år”? Tror du att vi pratar år i plural? Skulle inte förvåna mig om vi är där om mindre än 2 år.
Jag hoppas verkligen att laddinfrastrukturen hinner hinner byggas ut för Teslas konkurrenter. Om det blir för trångt på offentliga laddplatser kommer Tesla förmodligen att tvingas dela med sig av sitt laddnätverk.
Det är inte osannolikt att det kommer bli ett krav från EU att publika laddoperatörer inte diskriminerar och inskränker accessen till laddnätverket för tredjepart. Dvs att Tesla tvingas öppna sitt laddnätverk inte på grund av trängsel utan pga EU-krav.
Trenden är tydlig och det har vi mycket att tacka politiken för.
Tror mycket har att göra med förmånsvärdena som ska gå upp kombinerat med att Tesla alltid levererar mest i slutet på kvartalet. Det handlar alltså snarare om levererade Teslor än sålda Teslor. Teslor tas ofta via företaget. Kan nog bli rejäl stiltje de kommande månaderna. Priserna måste ned på framför allt standard range + i Sverige.
Vill lite snällt påpeka att MG knep tronen efter gårdagens siffror. Imponerande PR-kupp från deras sida!
https://alltomelbil.se/nytt-svenskt-rekord-nar-24-procent-valde-elbil-i-juni-mg-i-topp-foljt-av-tesla-och-volkswagen/
Mer elbilspolitik behöver vi nu för att få död på fossilerna för gott!
Registreringar är inte nödvändigtvis lika med leveranser, för de flesta tillverkare utom Tesla…
BEV står för 12% av nyregistreringarna under januari – juni. Det är en rejält imponerande siffra, det är bara några år sedan det var någon enstaka procent. Eftersom ökningstakten är exponentiell så återstår bara två dubblingar innan 50%. Det bör gå på några år. Om tillverkarna av elbilar hinner leverera.
Vill inte svära men.. hur i h**** kom MG före model 3?
MG har som affärsmodell att bli störst i Europa på elbilar så fort det bara går, de är extremt förmånliga att privatleasa för närvarande. Finns att leasa för drygt 2000 kr/mån
Förvisso var det en kamp mot klockan att registrera före 1 Juli. Så tror att en del handlare var snälla.
Volvos handlare registrerade på bilar som de sedan kan sälja med lägre förmånsvärde till företagen. Skevar statistiken tyvärr men det lär handla om det.